Repedések az új balatoni sztrádán

Nyolc hónapja adták át, de máris javítani kell az M7-es autópálya Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti szakaszát, mert a burkolat több helyen felpúposodott. A kivitelező garanciálisan kijavítja a hibákat, amelyekből egyes vélemények szerint egyre több lehet. Nem kizárt ugyanis, hogy a pálya alapjával van a baj.

Alig több mint fél éve, tavaly június közepén adták át a főváros és a horvát határ között vezető M7-es autópálya Balatonkeresztúrtól Zalakomárig vezető, húsz kilométeres szakaszát, de azt máris javítani kell. Előbb csak alig érzékelhető huppanók alakultak ki a pályán - főként a hidak, aluljárók közelében -, később azonban hétről hétre több helyen vált egyenetlenné, repedezetté az új sztráda burkolata. A hibák többsége ugyan éppen csak érzékelhető, de egy nyolc hónapos, kilométerenként átlagosan 1,23 milliárd forintba kerülő autópályán ez is feltűnő.

Egyes helyeken viszont nemcsak zavaróak, hanem balesetveszélyesek is a hibák. Nagy esőzések idején néhol megáll a víz a sztrádán, a 187-es kilométerkő közelében, Zala és Somogy megye határánál pedig - mindkét irányban - két-két helyen annyira felpúposodott, hogy még a megengedett sebességgel haladó kocsikat, teherautókat is veszélyesen megdobta.

Ezek már az autópálya-kezelőnek is feltűntek: a közelmúltban több centimétert lemarattak a púpok tetejéből, hogy simább legyen az út felülete. Az egykori kiemelkedésekre és süllyedésekre több helyen az úttal együtt deformálódott, hullámossá vált szalagkorlát emlékeztet.

Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. szóvivője érdeklődésünkre megerősítette, hogy az érintett sztrádaszakaszon több hiba is van. Ezeket azonban - tette hozzá - a kivitelező konzorcium kijavítja, hiszen tíz- éves garanciát vállalt munkájára.

A szóvivő szavai szerint a szerződés alapján az átadást követő öt éven belül jelentkező hibák kijavítását indokolás, az okok vizsgálata nélkül kérheti az autópálya-kezelő. Mint megtudtuk, eddig hat helyen keletkeztek olyan hibák, amelyeket jobbnak láttak azonnal kijavítani. A púpok lemaratása csak ideiglenes megoldás, a végleges javítást várhatóan tavasszal végzik el.

Egy lapunknak nyilatkozó - névtelenséget kérő - mérnök szerint elképzelhető, hogy lesznek még újabb, hasonló jelenségek a sztrádán. Az autópályát ugyanis tőzeges talajon, rohamtempóban építették, ezért nem kizárt, hogy az út megsüllyedése okozta az egyenetlenségeket. Ha pedig ez így van, akkor újabb és újabb hibákra lehet még számítani.

Az építéssel - mint arról korábban már írtunk - azért kellett sietni, mert a 43,8 milliárd forintba kerülő, a Balatonkeresztúr-Zalakomár-Nagykanizsa közötti szakaszt kivitelező Porr-Viadom-Terrag-Asdag konzorciumból fizetésképtelensége miatt kivált a legnagyobb munkaterülettel rendelkező Viadom, ezért hetekre leállt a munka. A cég feladatait átvette a Porr és a Terrag-Asdag, de feszített tempóban kell dolgozniuk, hogy tarthassák a határidőt. A kivitelező már tavaly megemlítette azt, hogy a pálya nyomvonalán, a tőzeges területeken a talaj süllyedése nagyobb a vártnál, emiatt egyes szakaszokon a technológia módosításával próbálják gyorsítani a sztráda alapjául szolgáló föld tömörödését, szilárdulását.

Mészáros Józseftől, a kivitelező konzorcium projektigazgatójától tavaly márciusban azt kérdeztük: nem megy-e a minőség rovására a nagy sietség? Ő akkor azt felelte: "A konzorcium tíz év garanciát vállal az autópályára, így saját érdeke is az, hogy alapos munkát végezzen."

A hibákról és azok okairól ezúttal szerettük volna megkérdezni Mészáros Józsefet, de ezen a héten elérhetetlen, a kivitelező konzorciumot vezető Porr cégnél pedig azt közölték, hogy csak ő nyilatkozhat.

Az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-nél a hibák okairól nem nyilatkoztak, mivel ez már a sztráda építését megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. hatásköre. Azt azonban elmondták: az egyenetlenségi hibák kivétel nélkül ott keletkeztek, ahol tőzeges alapra kellett építeni a sztrádát.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. álláspontja szerint viszont a tőzeges altalaj, a feszített kivitelezési ütem és a hibák kialakulása között nincs összefüggés, a garanciális hibák száma pedig átlagosnak mondható. Mint megtudtuk, a társaság ennek ellenére vizsgálatot indított a hibák okainak feltárására, ennek során pedig a burkolatsüllyedést is mérik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.