Vonatinfó: műholdra vált a MÁV

Űrkorszakba lép a MÁV: a leharcolt vonatok maradnak, de az utastájékoztatás műholdakra vált. Az utazni készülők otthonról, internetes térképen figyelhetik a vasút személyszállító szerelvényeinek mozgását. Ősztől késés nem maradhat titokban.

Mikor jön már a vonat? - a vasútállomások peronjain ácsorgók kétségeinek a MÁV a Vonatinfó-szolgáltatás bevezetésével vetne véget. Az informatikai fejlesztés a vonatok késését nem szünteti meg. A mozdonyok helyzetének műholdas meghatározására és a központi forgalomirányítás adataira alapozó rendszerrel azonban az utasok otthon, munkahelyükön, esetleg egy autóbuszon zötykölődve is megnézhetik, hogy vonatuk időben érkezik, illetve indul-e. Ha pedig a vasút nem hozza a menetrendkönyvekben rögzített papírformát, legalább azzal mindenki előre számolhat, hogy a járata mennyit késik.

A Vonatinfó életre hívásán a MÁV évek óta dolgozik. Az összesen 2,5 milliárd forintos beruházás menetrend szerint március végére készül el. Hivatalos tesztelések lezárása után a rendszer szeptemberre lesz kulcsrakész. Így valószínű, hogy valamennyi szolgáltatásával az utasok is csak a második fél évben ismerkedhetnek meg. Már csak azért is, mert az elérésüket lehetővé tevő informatikai megoldások kialakítása eltarthat még egy ideig.

A legkevesebbet a Vonatinfó internetes változatára kell várni. A rendszer előfutára a http://vonatinfo.mav-start.hu címen már tesztelhető. Igaz, itt egyelőre csak a Budapest-Hegyeshalom vasútvonalon közlekedő vonatok helyzetéről és közlekedésének rendjéről lehet tájékozódni. Ezzel együtt az internetes térképen most is látszik, hogy egy vonat menetrend szerint közlekedik-e. Lehetővé téve ezzel, hogy például a Bicskén vonatra várók az állomásra indulás előtt kalkuláljanak az esetleg előforduló nyolc-tíz perces késéssel. Valamivel tovább tarthat a Vonatinfó mobiltelefonos - WAP-os - változatának tető alá hozása. Az új szolgáltatásról ugyanis még nincs megállapodás a MÁV és a mobiltelefon-szolgáltatók között. Így valószínű, hogy a közlekedő vonatok adatainak szöveges üzenetben - sms-ben - történő lekérése is csak később kerül fel a vasúttársaság szolgáltatásainak sorába.

A MÁV információs telefonszámain tájékozódni próbálók viszont már ősztől pontosabb adatokat kaphatnak majd a vonatokról. A call-centerek ugyanis elméletileg a Vonatinfó bekapcsolásakor a rendszer valamennyi szolgáltatásához hozzáférnek, és mindazt "látják" majd, ami az interneten elérhető.

A mostani embrionális állapothoz képest a legnagyobb változás mindenesetre az lesz, hogy ősztől a MÁV új szolgáltatása az ország valamennyi vasútvonalán - a törzshálózaton és a mellékvonalakon egyaránt -, azaz 7800 kilométeren működik majd. Ehhez azonban a MÁV Trakció Zrt. összes vontatójárművét, motorvonatát fel kell szerelni az úgynevezett mozdonyfedélzeti berendezéssel (MFB).

Még korszerűbb tájékoztatásra váltanak
Még korszerűbb tájékoztatásra váltanak

Ezek beszerzésére a vasúttársaság két közbeszerzési eljárást is kiírt. Mindkettőt a Prolan Zrt. nyerte meg. A magyar vasút 728 dízelüzemű vasúti járművét - mozdonyát, motorvonatát - 1,3 milliárd forintért már fel is szerelték a műholdas helyzetmeghatározó egységgel (GPS), a mobil adattovábbításra alkalmas billentyűzettel, illetve az üzenetek megjelenítésére alkalmas képernyővel rendelkező fedélzeti berendezéssel. Az 520 villamos üzemű jármű - mozdony, motorvonat -, illetve a 165 vezérlőkocsi felszerelése ugyanakkor a Vonatinfó teljes költségéből egymilliárd forintot emészt fel. A szállító eddig 120 mozdonyon végzett az MFB beüzemelésével.

A közlekedő vonatokat kivétel nélkül "szemmel tartó" országos hálózat segítséget jelenthet a pályaudvarokon, vasútállomásokon is. A tervek szerint az itt elhelyezett utastájékoztató táblák is a Vonatinfó adatait közlik. Így a vonatok várható érkezési idejét - a repülőterekhez hasonlóan - a vasút folyamatosan pontosíthatja. A vonatok érkezése előtt néhány perccel az állomásokon és a Vonatinfó internetes oldalán még az is látható lesz, hogy a szerelvények melyik vágányra állnak be.

Nagy Testvér vasutasoknak

A vasút szerelmeseinek jó játék, az utasoknak a vonatozást megkönnyítő szolgáltatás, a vasutasoknak nem várt kellemetlenségek okozója lehet a Vonatinfó és háttérrendszereinek kiépülése. Az országos informatikai rendszer mindent látó Nagy Testvér módjára az eddig rejtve maradt kisebb-nagyobb szabályszegésekről is "jelent" a MÁV illetékeseinek. Mindezért a vasutasok elsősorban a vontató járművekre, motorvonatokra szerelt mozdonyfedélzeti berendezéseket (MFB) kárhoztathatják. Ezek a szerkezetek percenként küldik a MÁV adatbázisába vonatuk adatait, köztük a mozdonyvezető nevét, a járat esetleges késését vagy az indulási és érkezési állomás kódját. Jelentéseikben azonban ennél kényesebb adatok is helyet kapnak.

Így például az MFB jelenti a vonat sebességét vagy az úgynevezett tolatás/menetátkapcsoló állapotát is. Előbbi a vasúton is előforduló gyorshajtások kiszűrésében lehet segítség. Az utóbbi pedig a két éve Szőnynél, illetve tavaly Monorierdőnél bekövetkezett - négy halálos áldozatot követelő - vasúti szerencsétlenséghez hasonló balesetek megelőzéséhez járulhat hozzá. (A szakértők mindkét balesetet a tolatás/menetátkapcsoló szabálytalan használatára vezették viszsza.) A folyamatos informatikai ellenőrzés mellett a mozdonyvezetőket akár naponta felelősségre lehet vonni az ilyen szabálytalanságokért.

Az MFB ellenőrzi a mozdonyok fogyasztását is. Egy villanymozdony esetében ez csupán azzal jár, hogy üzenetei alapján a MÁV központi adatbázisába a fedélzeti villanyórák leolvasása nélkül, automatikusan kerülnek be az áramfogyasztási adatok. A dízelmozdonyoknál viszont a rendszer segítséget jelenthet az üzemanyaglopások visszaszorításában. Az MFB ugyanis programja szerint automatikusan riasztást küld a központi adatbázisnak, ha dízelmozdonyán hirtelen megnő az üzemanyag-fogyasztás. Egy nagyobb gázfröccs hatására jelentett túlfogyasztást természetesen még ilyenkor is meg lehet magyarázni. Egy álló mozdony tartályainak gyors kiürülésére viszont nincs jó kifogás.

Az MFB ezzel együtt a mozdonyvezetők életét is megkönnyítheti: használatával közvetlenül küldhetnek üzeneteket. Jelenthetik például, ha mozdonyuk, esetleg a vasúti pálya meghibásodott, vagy ha rendkívüli okból meg kellett állniuk. De a már működő rendszer bebizonyította, hogy segélykérésre is alkalmas. Hívott már mentőt sérült utashoz a fedélzeti berendezéssel mozdonyvezető, és előfordult, hogy a masiniszta saját rosszullétét jelezte az új eszközzel.

(Munkatársunktól)

Digitális térképen követhető a vonat útja
Digitális térképen követhető a vonat útja
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.