Új autót kétmillió alatt?

Szűkült a keret, de az általános drágulás ellenére is jó néhány új autó ára a lélektani határ alatt maradt, igaz, csak az akciós modelleké, melyekhez viszont kötelező a hitelfelvétel.

Győzött a piac, az akciók folytatódnak, pedig az árfolyamváltozás és az áfaemelés alaposan átírta az árlistákat, fél év alatt átlagosan 10 százalékkal drágultak az új autók, mégsem szegényes a kétmillió forintnál olcsóbbak kínálata. Itthon összesen háromezer típusból válogathatnak a vásárlók félszáz márka ezer szalonjában. A kínálat a legalacsonyabb árkategóriában is folyamatosan változik: a kétmillió forintnál olcsóbbakból 2003-ban még huszonkettő volt, a 2005-ös mezőny nyolc márka tizenhat modelljéből, a 2006-os tíz márka húsz modelljéből állt, az árlistákon napjainkban egy sem szerepel.

Az újkori magyar autókereskedelem kínálatában még kompakt kategóriás modelleket is venni lehetett egymillió forintnál olcsóbban: a szentgotthárdi Opel Astrát például 998 ezer forintért forgalmazták 1992 áprilisában, októberben pedig 730 ezer forintos áron jelent meg az első magyar Suzuki Swift. Napjainkban a legolcsóbb esztergomi autó, a Suzuki Splash listaára 2,255 millió forint, a Swifté 2,329 millió forint.

Az autók többségének ára jóval a korábban lélektani határnak számító kétmillió forint fölé került. Harmincnál több típust lehet 2,5 millió forintnál olcsóbban megvenni, igaz, maradtak azért nyalóka modellek. Ezek olykor csak a reklámokban szerepelnek, hogy a szalonba csábítsák a vevőket, akik végül felszereltebb és drágább modellt választanak, nem kevés kereskedői rábeszéléssel. Nem is kell nagyon győzködni a megrendelőket, hiszen ki ne fizetne havi 2-3 ezer forinttal magasabb törlesztést, ha légkondicionálós és metálfényezésű kocsit kap a mezítlábas modell helyett.

A jutalék miatt a kereskedők még mindig szívesen feláldozzák az árrést és adnak nagy engedményt a részletre vásárlóknak, ám a válság miatt óvatosabbak a bankok, és a hitelkérelmek felét elutasítják. A dílerek egy része a márka saját finanszírozójával vagy szerződött bankkal hirdet akciókat, ad jelentős engedményeket, ám nem mindegyik márka partner erre. Visszavetette a piacot a hitellehetőségek szigorodása: januártól minimum 20 százalék saját erővel és maximum nyolcéves futamidőre lehet autóra hitelt kapni.

A szabályozással eltűntek a piacról a korábban nagy tömegeket jelentő, ám tartósan törleszteni nem képes ügyfelek. Az elmúlt fél évben egyébként is fordult a trend, és idén már a készpénzes vásárlások dominálnak, bár ezek aránya az elmúlt hónapban 80-ról 70 százalékra csökkent.

A magyar piacon jó néhány modellt csak akkor lehet megkapni akciós áron, ha nem készpénzre, hanem a márkakereskedő által ajánlott finanszírozási formában vásárolják meg. A Renault például 400 ezer forintos engedményt ad a listaárhoz képest, ez a kedvezmény a testvérmárka Dacia kínálatára is érvényes: a Logant és a Sanderót is meg lehet kapni 1,69 millió forintért. Ám ha valaki a teljes vételárat készpénzben fizeti, marad a listaár, ami már majdnem 2,1 millió forintot jelent.

Ebben az árszegmensben a legbőségesebb választékot a FIAT kínálja: az akciós olaszok közül a FIAT Panda Actual 1,49 millió forintba kerül, ez egyben a magyar piac legolcsóbb ajánlata, de ez csak a FIAT Autócsere-program keretében érvényes, ami azt jelenti, hogy csak az ötévesnél öregebb és Magyarországon forgalomba helyezett autó tulajdonosa veheti igénybe. Akciós FIAT Plusz finanszírozással ugyanez a Panda 1,677 millió forintba kerül.

Még látványosabb az engedmény az 1,992 millió forintos akciós árral és a 2,4 milliós listaárral összevetve. A FIAT összesen öt modellt kínál kétmillió forintnál olcsóbban, további tíz modellt 2,5 millió alatt, ám az akciós ajánlatok csak részletre történő vásárlás, pontosabban FIAT Plusz finanszírozás igénybevételével érvényesek. A készpénzes vevőknek a listaárakkal kell számolniuk.

Egy év alatt 100-500 ezer forinttal drágultak a kicsik, jó néhány tartotta az árát, de van, amelyik olcsóbb lett, és nem csak akciósan. A magyar újautó-piacon jelenleg a Renault hat, a Dacia és a Suzuki négy-négy, a Kia és a Lada három-három, a Peugeot és a Toyota kettő-kettő, a Chevrolet, a Citroën, a FIAT, a Hyundai, a Mitsubishi és a Skoda modelljeiből egy-egy szerepel 2,5 millió forintnál alacsonyabb árral a kereskedők listáin.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.