Forza Italia!

Utcai autónak és versenygépnek is csodás, de autógyűjtemények kincsévé is válhat majd a legújabb Ferrari.

Minden évben kirukkol egy szenzációs modellel a Ferrari, a gazdag fejlesztési program még nagy konszerneknek is becsületére válna. Az olaszok mindig is szerették diktálni a tempót és a divatot. Tavaly a California volt a sztár, idén az Italia. Nemcsak jelvényükben és stílusukban hasonlítanak, hanem abban is, hogy még a bemutató és a pontos ár ismertetése előtt több százan megrendelték.

Az Italia formaterve a Paolo Pininfarina vezette olasz dizájnstúdió és a Ferrari Styling Center munkája. A 458-as számjelzésű modell fejlesztésében szokás szerint részt vettek a Forma-1-es pilóták is, itt nincs teszttilalom, ezért Schumacher, Räikkönen és Massa is több ezer kilométeren át hajtotta a próbakocsikat. Az eredmény egy minden eddiginél stabilabb futóművű utcai sportkocsi.

A modell premierje szeptember 15-én lesz Frankfurtban, és a márka vezetői sokat remélnek az Italiától, mert ezzel idén először léphetik át az évi hétezres darabszámot, 2004-ben közel ötezer, tavaly már 6850 autó készült Maranellóban.

Be is vetettek mindent, a vezetési élményt fokozza például a személyre szabható és változtatható műszerfali kijelző. A Forma-1-es gépekhez hasonlóan minden a kormányról vezérelhető. Teljesen száműzték a hétköznapi autóknál megszokott bajuszkapcsolókat, az irányjelzők, fényszórók és az ablaktörlő irányítógombjai a kormányról működtethetőek, csakúgy, mint a nagy, piros motorindító gomb. Az Italiába is bekerült az F430-asról már ismert Manettino-kapcsoló, amellyel szabályozható a sebességváltási idő, a menetstabilizáló érzékenysége, a futómű feszessége és a gázreakció.

Ötféle vezetési program választható: a Race igazi vágtató paripává varázsolja az Italiát, melyben a versenyérzetet növeli a kikapcsolható CT és CST, amivel alaposan kipörgethetők a hátsó kerekek, és a kanyarban akár kilinccsel előrecsúsztatható az autó. A látványos és gumifaló, valamint üzemanyag-zabáló manővereket inkább csak zárt pályára ajánlja a Ferrari. Közúton biztonságosabb bekapcsolt menetdinamikai rendszerrel közlekedni.

A kormány bal oldalán lévő érintőképernyőn állítható be a sebességtartó automatika. A fedélzeti számítógép nemcsak a pillanatnyi és átlagfogyasztást, a megtett utat és a hatótávolságot jeleníti meg, de ez vezérli a menetdinamikai stabilizáló rendszert is.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

A monitorról folyamatosan ellenőrizhető a motor, a sebességváltó, valamennyi kerék és fék hőmérséklete, ezeknek megfelelően választhatók a programok: a Warm-up például akkor ajánlott, amikor a kenőanyagok, az alkatrészek és a gumik még nem érték el az optimális üzemi hőmérsékletet. Ha minden ideális, akkor Go, ha valami túlmelegedett, akkor az Over üzemmód ajánlott.

Sok apró további műszaki finomság teszi izgalmassá az Italiát. Nagy tempónál, például 200 km/óránál a hűtőnyílások zsalui automatikusan záródnak, a két első légterelő az áramlás hatására változtatja alakját, miközben kiemelkedik a hátsó szárny, hogy az alsó diffúzorral együtt 140 kilónyi erővel szorítsa az útra az 1,45 tonnás autót. Ha a vezető lelép a gázról, nő a nyomás a fékrendszerben, és a betétek közelebb kerülnek a tárcsákhoz, ennek is köszönhetően százas tempóról 32,5 méter megtétele alatt lassul nullára az autó, ami nyolc méterrel rövidebb féktáv egy hasonló tömegű és méretű autóéhoz képest.

A maranellóiak több évtizede készítenek kétüléses, középmotoros sportkocsikat. Az 1975-ös, nyolchengeres 308-as típusjelzésű és műanyag karosszériás Dino teljesítménye 255 lóerő volt, a fémkarosszériás és negyvenszelepes 355-ös már 380 lóerőre izmosodott. Az alumíniumvázra épített Modenát követő 430-as közel 500 lóerős lett. A kétüléses 458-asba vadonatúj, közvetlen befecskendezéses, 570 lóerős, 4,5 literes V8-hengers, percenként akár kilencezres fordulatszámra is képes szívómotort építettek. A rajtprogrammal álló helyzetből 3,4 másodperc alatt gyorsul százra, és 333 km/órás sebességre képes az Italia.

A dupla kuplungos sebességváltó áttételezésének is köszönhetően a sportkocsi átlagfogyasztása 13,7 liter, ám akinek van 170 ezer eurója az Italiára, vélhetően nem a benzinárak miatt izgul majd.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.