Tizenötmilliárdot tesz ingatlanalapjába a MÁV

Megválik legértékesebb ingatlanjaitól a MÁV: az állami vasút vezérigazgatóságának Andrássy úti épületét, tizenegy másikkal együtt ingatlanalapba szervezik. A befektetők az alap jegyeinek vásárlására március elejéig jelentkezhetnek.

Kipostázta a MÁV - a kezelésébe adott tizenkét ingatlan becsült értéke alapján - 15 milliárd forinttal sáfárkodó új ingatlanalapja tájékoztató füzetét. A legértékesebb irodaépületekkel, ipari területekkel, lakóházzal, óvodával kistafírozott MÁV Ingatlanbefektetési Alap nyilvános, 7,5 milliárd forintnyi részének lejegyzésére pénzintézeteknek, ingatlanfejlesztőknek lesz lehetőségük. A kisbefektetők egy hete meghirdetett kedvezményes állami tulajdonhoz juttatása még nem kaphatott helyet a vasút legalább egy éve formálódó ingatlanhasznosítási programjában.

Árnyjáték a MÁV vezérigazgatóságának Andrássy úti épülete előtt
Árnyjáték a MÁV vezérigazgatóságának Andrássy úti épülete előtt

A gazdasági tárca több mint egy hónap késéssel, januárban adott szabad utat a MÁV ingatlanalapjának a piacra lépéshez. Az idejekorán elkészült, a reménybeli befektetőkhöz eljuttatott színes információs memorandumban szereplő, január közepére szóló határidő helyett az érdeklődők valószínűleg március elejéig jelezhetik jegyzési szándékukat. Egyelőre azonban a MÁV-nál is találgatják: a vasút számára az új külső források bevonására lehetőséget adó csomag egyben elég vonzónak bizonyul-e?

Ha a felkínált, egyenként egymillió forintért jegyezhető befektetési jegyek nem, vagy csak a vártnál kisebb számban találnak gazdára, a vasúttársaságnak meg kell fontolnia, hogy az alapba zsúfolt épületeket, telephelyeket külön-külön próbálja meg pénzzé tenni. Egyes ingatlanok feltehetőleg önállóan is elkelnének - köztük például a MÁV vezérigazgatóságának otthont adó, 1900-ban épült irodaház. Különösen, hogy a vasúttársaság a szomszédságában álló Izabella utcai lakóháztól is megválna. Más kérdés, hogy a vidéki nagyvárosokban álló ingatlanok iránt valószínűleg viszszafogottabb lenne az érdeklődés.

A MÁV-nál egyelőre az ingatlanbefektetési alapot tartják a befutónak. Olyannyira, hogy az egyes épületek, telephelyek árát külön-külön egyelőre nem is lehet tudni, hasznosításuk terve viszont már elkészült. Legtöbbjüket a vasúttársaság a jövőben is bérlőként használja majd. A vezérigazgatóság Andrássy úti épületét például még másfél évig visszabérelné a MÁV Zrt. Kiköltözése után a további bérbeadás vagy esetleg értékesítés az ingatlanbefektetési alap kezelőjének a feladata lenne.

A szintén az alapnak adott pécsi épületben csak a jelenleg elfoglalt területek harmadát bérelné a MÁV, a felszabaduló négyzetméterekre még bérlőt kell találni. De ez a terv a debreceni irodaépület, illetve a szegedi ipari területek hasznosítására is. A kérdés legfeljebb az lehet: ha a MÁV-nak nincs szüksége az általa használt valamennyi területre, miért nem adja bérbe maga a felesleges négyzetmétereket?

A hasznosítási tervek elvben biztosítják, hogy az ingatlanalap lejegyzése után is folyamatosan fial majd tulajdonosainak. Az is elképzelhető, hogy meglehetősen látványosan, mert a MÁV-tól és a többi bérlőtől beszedett bérleti díjak, és az egyéb befizetések után az alapnak nem kell társasági nyereségadót fizetnie, és illetékkedvezményeket is igénybe vehet. Eközben a saját irodáit bérlő vasúttársaság az irodák bérleti díjait elszámolhatja.

A MÁV számára az egyetlen kockázat, ha a kivonulásával felszabaduló területekre nem sikerül bérlőt találni. Ebben az esetben ugyanis csak úgy tarthatja életben ingatlanalapját, ha a szabad területeket saját maga bérli tovább. A várakozások szerint az ingatlanalap ezzel együtt is jelentős, a vasút alaptevékenységére fordítható pótlólagos forrást biztosít majd. Emellett bevételei egy részének felhasználásával újabb vasúti ingatlanokat szerezhet meg.

A helyzetet színesíti, hogy miközben az ingatlanalap létrehozásával a MÁV könnyedén pénzt csinál a "családi ezüstből", a tőkéje jelentős hányadát lekötő, kevésbé könynyen értékesíthető ingatlanok ügyében továbbra sincs előrelépés. A Rákosrendezői, a Keleti, a Nyugati, a Déli és a Józsefvárosi pályaudvar fejlesztésére hivatott projekttársaságok már évekkel ezelőtt megalakultak, külső befektetőt azonban egyik sem talált, és a hasznosítási tervek is hiányoznak.

A MÁV Ingatlanbefektetési Alapba szervezett vasúti ingatlanok

Cím

Rendeltetés

Telek (m2)

Nettó épület (m2)

Budapest, VI. ker. Andrássy út 73-75.

 irodaépület

5116

(az Izabella utcaival együttesen) 23 573

Budapest, VI. ker. Izabella u. 51.

lakóház és udvar

786

(az Andrássy útival együttesen)23 573

Pécs, Szabadság u. 39.

Irodaépület

5632

7720

Budapest, VI. ker. Kmety u. 3.

Irodaépület

746

3525

Szombathely, Széll K. u. 2.

Irodaépület

4639

10 788

Szeged, Tisza L. krt. 28-30.

irodaépület

3422

6068

Szombathely, Széll K. u. 19. óvoda

2079

1240

Debrecen, Piac u. 18. Irodaépület 3362 7969

Szolnoki Járműjavító/Szolnok, Kőrösi út 1., Béke u. 51., Füge u. 4.

telek, ipari terület

307383

96 004


Forrás: MÁV Ingatlanbefektetési Alap, Információs Memorandum 

Visszavett állami, magáncéggel felesben

Saját cégére bízta ingatlanbefektetési alapját a MÁV. A befektetőkhöz eljuttatott tájékoztatófüzet tanúsága szerint a 15 milliárd forintot érő vagyonnal a Prudent-Invest Zrt. sáfárkodik. A 85 millió forint jegyzett tőkéjű cég 50,59 százalékban a MÁV Zrt. tulajdona. Ezt a részesedést a jelenlegi kisebbségi tulajdonos ÉP-TECH Aqua Kft.-től tavaly vásárolták meg, amely korábban az Állami Privatizációs Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt.-től szerezte meg a Pillér Ingatlanbefektetési Alapokat is kezelő céget. A MÁV Ingatlanbefektetési Alap letétkezelője a Kereskedelmi és Hitelbank Zrt. lesz. Az ingatlanok értékbecslését Főber Zrt. végezte. (Munkatársunktól)

Az ingatlanalapba vitt pécsi MÁV-irodaépület. Van mit betenni
Az ingatlanalapba vitt pécsi MÁV-irodaépület. Van mit betenni
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.