Hogyan pusztít az aprószemcsés por?
- Milyen hatást vált ki az aprószemcsés por a szervezetben?
- A széndioxid vagy a szénmonoxid hatását az emberek már megtanulták, de az apró szemcséjű porról nem tudnak, miközben úgy tűnik, hogy ez a legveszélyesebb. A porszennyezés lehet olyan, mint például a homok, amelyet az ember maga is érzékel, de van egészen apró szemcséjű por, például tíz mikronnál kisebb szemcsék, sőt, most már mérünk egy mikronnál kisebbeket is. Minél kisebb a por átmérője, annál mélyebbre jut a tüdő hörgőiben, és annál jobban tapad meg, és így súlyosabb légzési bántalmakat okoz. Beépülnek a tüdő falába és ezáltal csökkentik a légzési felület hatékonyságát, súlyos asztmatikus problémákat idézve elő. A légszennyezésnek ez a típusa növekszik a legdrasztikusabban. Budapesten az elmúlt két-három évben drámaian romlott a helyzet, amely most sokkal súlyosabb, mint a nyugat-európai városokban. Különösen a dízelhajtású kocsik kibocsájtása magas, amit csak drága szűrőrendszerekkel lehet megfékezni, és ezek a szegényebb országokban még nem terjedtek el. A dízel személykocsik túlnyomó része szűrő nélkül közlekedik Magyarországon. Ma is lehet venni új autót szűrő nélkül. Nyugat-Európa sok városában a dízelüzemű buszokat ellátták szűrőberendezésekkel, vagy átálltak gázmeghajtású buszokra, miközben Budapest most olyan használt buszokat tervez beszerezni, amelyeken nem lesz ilyen szűrő.
- Ennek mekkora hányada keletkezik a dízelmotorokban?
- A dízel a fő kibocsájtója, de egyébként minden jármű és a közlekedés általában okozza ezt a szennyezést. A megoldás csak az lehet, hogy csökkentjük az egyéni gépjárművek használatának arányát a közösségi, a kerékpáros és a gyalogos eszközök javára. Úgy kell kialakítani a városok szerkezetét, és olyan forgalomtechnikai eszközöket illetve szabályozást kell alkalmazni, hogy ne legyen érdemes, vagy ne lehessen egyáltalán bizonyos területeken vagy bizonyos időpontokban egyéni gépjárműveket használni. Vannak városok, ahol lezártak belső területeket. Vagy telerakták sétálófelületekkel. Ahol ezt megtették, ott a por jóval kisebb problémát okoz, és jól látszik az intézkedések hatása.
- Nem kellene inkább arra építeni, hogy előbb-utóbb az emberek az önkorlátozás útjára lépnek?
- Erről biztosan nem lenne konszenzus itthon. Sok városvezető hangoztatja, hogy fejleszteni kell az autózás infrastruktúráját, például mélygarázsok építésével, mert így csökkenthető a felszíni zsúfoltság és a dugók.
- Ma sajnos az építési szabályzataink gerjesztik a belvárosi forgalmat azáltal, hogy előírják a beruházóknak: nagy számú parkolót kell építenie az irodák vagy lakások környezetébe. Holott az lenne korszerű, ha fokozatosan drágítanánk és megnehezítenénk az autós közlekedést és a parkolást. Az autózás költségei így is jóval nagyobbak, mint amennyit ezért az autósok fizetnek. Ha beleszámítjuk az egészségre gyakorolt hatását, valamint a gyógyítás költségeit, a környezeti károkat, az útjavításokat és a baleseteket, akkor azt találjuk, hogy az autósok körülbelül harminc százalékát fizetik annak, amibe mindez kerül.
- Ezt az adatot valószínűleg kétségbe vonnák azok, akik szerint így is nagyon magasak az autózás terhei.
- A Karlsruhei Egyetem által 2004-ben publikált vizsgálat szerint az európai közlekedés externális, azaz a környezetre áthárított költségei 2000-ben, az akkori tizenhét tagállamban elérték a 650 milliárd eurót. Ebből a klímaváltozás, a légszennyezés és a balesetek költségei képezték a legnagyobb tételeket, továbbá a zajterhelés, a környezeti károk és a városokra gyakorolt egyéb hatások jelentettek kiadásokat. Az externális költségek 87 százalékát a közúti forgalom generálta. A vizsgálati jelentés angolul olvasható. Magyarországon az autózás nem kerül többe, mint másutt Európában, tehát ezek az arányok valószínűleg itt is megállják a helyüket.
- A múlt héten több civil szervezet közös sajtótájékoztatóján, a Magyar Kerékpáros Klub képviseletében ön is beszélt erről, és azt is mondták, hogy a gyerekekre különösen veszélyes a pesti levegő. Mégis, ha ez így van, akkor mivel magyarázható, hogy nincs szmogriadó Budapesten?
- És ez Nyugat-Európában szmogriadót vonna maga után?
- Ennek ellenére lehetne Budapesten szmogriadó, nem?
- A főváros vezetőin múlik. Biztosan komoly politikai kockázata lenne bejelenteni, hogy holnap reggel nem mehet senki autóval. Vezetői kurázsi kellene hozzá.
Néhány kép az amsterdami bringás infrastruktúráról, "dalos" fotóblogjában, aki a Magyar Kerékpárosklub tagja.