Tizenhárommilliárdból megdobbanna Budapest szíve

Új főutca, alagútban vezetett autóforgalom a Kossuth Lajos utcában, a Ferenciek tere rehabilitálása, a Dunával való kapcsolat élőbbé tétele szerepel a Budapest Szíve programban, melynek első ütemére EU-pályázatot nyújtott be a főváros. Miközben hamarosan maga is pályázatot ír ki a Károly körúti Városháza tér beépítésére.

A Deák tér környékét reprezentatív kapukörzet díszítené
A Deák tér környékét reprezentatív kapukörzet díszítené

Tizenhárom és fél milliárd forintot szeretne kapni kiemelt EU-s támogatásként Budapest a Belváros rendbetételének megkezdéséhez - hangzott el minap a városháza által szervezett, nyilvános beszélgetésen. Az összeg a Budapest Szíve program első ütemeinek megvalósításához volna elég, tulajdonképpen annak nyolcvan százalékát fedezné. Égető szükség volna arra, hogy a Kiskörúton belül történjék végre valami jó, mert ahová például a Kossuth Lajos utca jutott az utóbbi időben lakatlan házaival, üresen koszosodó kirakataival, azt valószínűleg Tiranában sem tűrnék.

Mint tudjuk, volt itt 2005-ben egy Budapest Szíve című ötletpályázat, melyben a történelmi belváros élhetőbbé tételére és azon belül is kiemelten a Károly körúti bazársor lebontása nyomán keletkezett Városháza tér beépítésére vártak elképzeléseket. Tulajdonképpen a befutott ötletekből rajzolódott ki a hasonló című program. A Budapest Szíve programnak három fő eleme van: reprezentatív kapukörzet kialakítása a Városháza tér, Deák tér környékén, továbbá egy újabb főutca létrehozása a Váci utcával párhuzamosan (mely a Kecskeméti utcán és a Petőfi Sándor utcán, majd tovább az Október 6. utcán jönne létre, azok sétálóssá tételével, forgalomcsökkentésével), és harmadikként az Erzsébet híd pesti hídfőjének és a Duna-partnak a fejlesztése, korzósítása. E három elem és vonzástere le is fedi a Belváros egészét.

Részleteiben a program a Károly körútra nézve például azzal járna, hogy csökkentenék rajta a forgalmi sávokat, beépítenének legalább három új zebrát, mérsékelve a körút városrészeket elválasztó hatását. A terv szerint a Dohány utcától a Deák térig húzódna a Károly körút közepén egy központi zöld sziget (amelyet két oldalról kerülne a csökkentett autóforgalom). Emellett szélesednének a járdák, nőnének a gyalogosterek, például a Deák téri villamos-végállomás megszüntetésével. Így alakulna ki a Dohány utca torkolatától az Andrássy út torkolatáig egy térrendszer, melyet a gyalogosfelületek uralnak.

E térrendszerbe viszont nem kapcsolódna be közvetlenül a Károly körúti bazársor helyén létrejött Városháza tér, hanem itt egy, a Városházához kapcsolódó, modern épületszárny létesül, s csak emögött maradna meg belső térként a mostani placc egy része. E modern épületre épp most tervez kiírni egy kétfordulós nemzetközi építészeti pályázatot a főváros. A területen található tűzoltóság és a Merlin Színház épületének sorsa még nem dőlt el, tulajdonképpen a pályázaton induló tervezőkön múlik, hogy be kívánják-e vonni azokat elképzeléseikbe. Azt mindenesetre szeretnék, hogy az új épületben legyen színházterem is. A győztes tervet PPP-konstrukcióban kívánják majd megvalósíttatni a leendő befektetővel.

A Budapest Szíve program egyik leglátványosabb eleme a Szabadsajtó út és a Kossuth Lajos utca alatti alagút, amely a hídfőnél indul, s csak az Astoria és a Blaha Lujza tér között ér véget, ahol a benne haladó autóút a felszínre jön ismét. Így a Kossuth Lajos utcában csak a busz- és a bicikliforgalom maradna a felszínen egy-egy sávon, az utcát a gyalogosforgalom uralná. Hogy a felszín alatti autóút megépülhessen, elbontják az aluljárót a Ferenciek terén és az Astoriánál, ezeken a helyeken a mozgólépcső egyenesen a felszínre hozza majd a metróutasokat. Sőt megszűnik a Ferenciek terén lévő közúti Y alagút is. Ha ez megvalósul, zebrákon lehet majd átkelni mind az Astoriánál, mind a Ferenciek terénél, de a Váci utca északi és déli szakasza között is a felszínen lábalhatunk majd át a Kossuth Lajos utcán.

A fentebb már említett új főutcatervben szerepel a Ferenciek terének a rehabilitálása is, környezetében olyan fontos passzázsok újulnának meg, mint a Párizsi udvar, a Király bazár és a Kárpátia udvar. Az Y alakú autós aluljáró lehajtóinak megszűnésével szintén jelentős területeket kapnak viszsza a gyalogosok, tulajdonképpen a Centrál kávéháztól a Pilvaxig nyúlik majd a tér.

E globális átalakításnak csak egy része szerepel azonban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséghez jelenleg benyújtott pályázatban. A most kiemelt támogatásként kért 13,5 milliárd forint arra lesz elég, hogy elkezdjék belőle a programot. Elindulna például a Károly körút reprezentatív bulvárrá alakítása és a Deák tér rendezése. Megkezdődne az új észak-déli főutca kialakítása, vagyis a Kecskeméti utca, az Egyetem tér - melyet Quartier Latin típusú közösségi térnek álmodnak -, a Károlyi Mihály utca, a Petőfi Sándor utca rendezése és főként a Ferenciek tere felújítása. Indulhatna a Március 15. téren a mélygarázsépítést megelőző, régészeti feltárás, valamint az alsó és felső rakpartok kapcsolatának rendezése. Ez volna tehát a Budapest Szíve program megvalósításának első üteme, illetve amit abból a főváros EU-támogatással pénzelne. Kapcsolódnak viszont hozzá egyéb beruházások (például a 4-es metró) és magánfejlesztések is.

A Ferenciek tere környezetében megújulna a Párizsi udvar, a Király bazár és a Kárpátia udvar
A Ferenciek tere környezetében megújulna a Párizsi udvar, a Király bazár és a Kárpátia udvar
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.