Selyemvasút Záhonyon át

Kínai konténervonatokat várnak Záhonyba: az első tesztszerelvény már úton van. Az új megbízás a Záhony-Port, a MÁV Cargo és a GySEV forgalmát egyaránt fellendítheti.

Konténerfal Sanghajban. Sínre teszik?
Konténerfal Sanghajban. Sínre teszik?

A hajó után a vasúton is megpróbálja meghódítani az Európai Unió piacát Kína. Arról legalábbis már megszületetett a döntés, hogy a távol-keleti ország kipróbálja: eddig döntő részben tengeren Európába küldött termékeit érdemes-e vonaton célba juttatnia. A kísérlet megkezdődött, a kérdés már csak az, hogy ha lesz, az új "selyemút" Magyarországon is átmegy, vagy a kínaiak inkább Lengyelországot, esetleg Szlovákiát választják.

Január 20-a utánra várják Záhonyba azt az Oroszországon és Ukrajnán keresztül közlekedő vonatot, amely tizenkét konténernyi Németországba tartó kínai árut szállít - tájékoztatta lapunkat Szekeres István. A MÁV záhonyi átrakó körzetében működő Záhony-Port Zrt. sajtóreferense elmondta: a tesztküldeményt a kínai szállítmányozó cégek folyamatosan nyomon követik. Elsősorban azt vizsgálják, hogy konténereik mennyi idő alatt teszik meg a több ezer kilométeres utat.

Az új szállítási útvonal jövője attól is függ, hogy az érintett vasúttársaságok mekkora pontossággal látják el feladataikat. Az árutulajdonosok ugyanis akár minden résztvevő vasútnál külön értékelhetik, hogy konténereik hol és menynyit késtek.

A tesztküldemények január 9-én keltek útra, és a Záhony-Port is kész a kínai áru gyors kezelésének tervével. A konténervonat érkezése után a társaság területén elvégzik a küldemények európai uniós előírások szerint vámolását. Ezt követően a széles nyomközű vasúti kocsikból álló szerelvényt a MÁV Cargo Zrt. az eperjeskei átrakó pályaudvarra továbbítja, ahol a már előre kijelölt darupályán a kínai konténereket normál - európai nyomközű - kocsikra rakják. A kész vonatot a Győr-Sopron- Ebenfurti Vasút (GySEV) Zrt. továbbítja majd németországi úti céljához.

A kínai megbízás magas labda a magyar vasúti cégeknek. Ha sikerül lecsapnia, februártól hetente egy, a nyár közepén pedig akár hetente öt vonat is érkezhet a távol-keleti konténerekkel Záhonyba. Ami heti 300-400 konténer átrakását jelentené.

Mindez a teljes gőzzel dolgozó Záhony-Port számára nem sok: pályaudvara akár tizenkét óra alatt megbirkózhat a 300 konténer átrakásával. Szűk keresztmetszetet legfeljebb az áru vámolása jelenthetne. A várakozások szerint mindenesetre, ha a tesztmegbízást sikerrel teljesítik, és a magyar közreműködők jól vizsgáznak, a következő években a kínai forgalom tovább bővülhet.

A távol-keleti megbízásokért ezzel együtt máris erős a verseny a térség vasútjai között. A magyar vasutak legnagyobb ellenlábasának a lengyel számít, amely már ma is jelentős mértékben kiveszi a részét az Európa és Oroszország közti szállításokból. Mellette azonban ellenfél lehet a szlovák vasút is.

Igazi átrakóállomás
Igazi átrakóállomás
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.