Meghúzzák és eltolják a 4-es metrót

A 4-es metró 2010 végére csak "technikailag" lesz kész, utasokat 2011 közepétől szállíthat. Egy újabb pénzügyi tartalék képzése érdekében 18 milliárd forint értékben elhagynak több kapcsolódó beruházást, többek között a Thököly út felújítását.

Hagyó Miklós és Demszky Gábor bejelenti a késést
Hagyó Miklós és Demszky Gábor bejelenti a késést

A 4-es metró 2010-re elkészül ugyan, de csak 2011 júniusától szállíthat utasokat - ismerte el lapunk szerdán közölt információit Demszky Gábor főpolgármester tegnapi tájékoztatóján. "Semmiféle politikai szempontot nem hagyok érvényesülni a metróberuházásnál. Nem választási metrót építünk, ezért vállaljuk azt a kockázatot, hogy a beruházás egyes elemei átcsúsznak 2011-re" - fogalmazott.

A főpolgármester szerint uniós előírás, hogy a metrónál pénzügyi és időbeli tartalékot képezzenek. Ez egyrészt azt jelenti, hogy a Brüsszelnek beadandó támogatási kérelemben 2011-es átadási határidő fog szerepelni. Demszky igyekezett hangsúlyozni, hogy a 4-es metró létesítményei már 2010 őszére megépülnek, és az első próbaszerelvény is akkor gördülhet ki a végállomásról. Hozzátette, hogy a 4-es metró - miként azt a Népszabadság már szerdán megírta - "az ezt követő biztonsági tesztüzem miatt utasokat csak 2011 júniusában szállíthat".

Ennek ellenére a főváros a kivitelezőkkel szemben továbbra is a 2010-es határidőt igyekszik számon kérni. Demszky azt is mondta - önmagával némileg ellentmondásba keveredve -, hogy a végső határidő kitolásával a túlköltés kockázatát is csökkenteni tudják, hiszen a kivitelezők a többletigények benyújtásánál nem hivatkoznak a szoros határidőkre.

Demszky szerint ugyancsak uniós elvárás, hogy újabb, 11,6 milliárd forintos "külön kockázati tartalékot" képezzenek a már meglévő 26,2 milliárdos általános tartalék mellett. Erre azért van szükség, hogy "ne legyen finanszírozhatatlan túlköltés". Demszky hangsúlyozta, hogy az újabb pénzügyi tartalék elkülönítése nem drágítja a beruházást, és az is lehet, hogy nem kell majd belőle költeni.

Az újabb pénzügyi tartalék forrását úgy teremtik elő, hogy több kapcsolódó felszíni beruházást - összesen 18 milliárd forint értékben - egyszerűen elhagynak. Ezek közé tartozik a Thököly út rendbetétele (amit a főpolgármester már többször megígért, a metrótól függetlenül), a Kelenföldi pályaudvarhoz tervezett P+R parkoló, a Fővám téri állomásnál két mozgólépcső, valamint a Kiskörút kerékpárúttal kiegészített átépítése. Demszky szerint arról van szó, hogy e kiegészítő beruházásokat nem a metróépítéssel együtt számolják el, de azokat is meg fogják valósítani, magántőke segítségével. (A különbözetként fennmaradó 7 milliárd sorsáról nem esett szó.)

A második fúrópajzs egyébként tegnap érte el az első, Tétényi úti állomást, vagyis 733 méteren már kész az alagútpár, a főpolgármester szerint ez is azt mutatja, hogy "a metróépítés, amely befektetés a jövőbe, jó ütemben halad". A főváros rövidesen átadja a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek a metró támogatását megalapozó pályázati anyagot, amelyet a kormány még az idén benyújthat Brüsszelnek, az uniós döntés pedig 2008 első felében várható. A Kelenföldi és a Keleti pályaudvar közötti első szakasz 348 milliárd forintba kerül, amelyből 289 milliárdot kér az uniótól Budapest.

Közzétették a 4-es metró eddig nyilvánosság elé nem tárt költség-haszon elemzését is, e szerint a beruházás előnyei húszéves távlatban 16 százalékkal haladják meg a megépítés költségeit. A metró hozadéka elsősorban az utasok időmegtakarítása, a forgalom, a zaj- és a légszennyezettség csökkenése, valamint Demszky szerint az is, hogy a 4-es metró a klímaváltozás kedvezőtlen hatásait is ellensúlyozni tudja. A tájékoztatót tegnap a Fővárosi Közgyűlés is megtárgyalta, a javaslatot a helyszínen, zárt borítékban kapták meg a városatyák. Kormánypárti és ellenzéki képviselők is sorra nehezményezték, hogy lapunk cikkéből, és nem hivatalos tájékoztatásból kénytelenek értesülni a beruházás újabb fejleményeiről. Demszky a metróról

"A korábban tervezettnél várhatóan fél évvel később, csak 2003 júliusára készül el az új metró. A késés oka a kormánnyal folytatott tárgyalások elhúzódása." (Sajtótájékoztató, 1998. január 28.)

A főpolgármester úgy látja, ma még nem beszélhetünk arról, hogy a metróberuházás késik, és ha az első tendereket - a szükséges engedélyek birtokában - ez év első felében ki tudják írni, 2008 végére megépülhet a metró. (Sajtótájékoztató, 2004. január 14.)

"Mára túl vagyunk minden politikai huzavonán, pereskedésen. A beruházáshoz szükséges pénzt pedig törvény garantálja. Úgyhogy most már semmi sem akadályozhatja meg, hogy terveink szerint 3 év múlva, 2009 végén utazhassunk az új, zöld metrón." (Alapkőletétel, 2006. június 8.)

"Bízom a jelen lévő metróépítő szakemberek munkájában, ezért szilárd meggyőződésem: 2010 végére készen lesz az új metróvonal első szakasza Budapesten." (Alagútfúrás kezdete, 2007. április 3.)

"A tesztüzem, az előre nem látható események kockázata, továbbá a költségtúllépés megakadályozása miatt a pályázatban 2011. június 30. szerepel végső átadási határidőként." (Rendkívüli tájékoztató, 2007. október 25.)

Top cikkek
A NOL kiadója a Népszabadság zrt. © Minden jog fenntartva.