Vonatok mennek, buszok jönnek

Utoljára közlekedteti személyszállító vonatait tizennégy, vonatpótló buszait két szárnyvonalán a MÁV szombaton. Helyettük vasárnap már a Volán autóbuszai szállítják az utasokat. A váltástól a kormány kétmilliárd forint megtakarítást vár, az érintett települések a vasút végleges megszűnésétől tartanak.

Mintegy félezer kilométernyi mellékvonalán szünteti meg a személyszállítást a kormány döntése alapján a MÁV március 3-án. A személyvonatokat felváltó autóbuszjáratok menetrendjéről mindenütt lezárultak az egyeztetések. A szolgáltatóváltás három, jelenleg vonatpótló buszokkal kiszolgált vonalon ezzel együtt mégis április 1-re marad. Így várniuk kell a Volán buszaira a Pincehely-Tamási, a Lepsény- Dombóvár és a Tamási-Fürged vonalon most még a MÁV vonatpótlóival utazóknak. Emellett az utasoknak meg kell barátkozniuk azzal is: buszozni egyelőre drágább lesz, mint vonatozni.

- Felkészültek a MÁV személyszállítási feladatainak átvételére a Volán-társaságok - mondta lapunknak Saslics Elemér. A Volán Egyesülés vezérigazgatója szerint a szolgáltatóváltás előkészítése során a helyi Volánok minden vasútvonalat egyenként, részletesen megvizsgáltak. Az autóbuszok menetrendjét igyekeztek úgy összeállítani, hogy a járatok kövessék a vasútvonalakat, és minden esetben törekedtek a nagy járatszám biztosítására.

A gazdasági tárca adatai szerint ez jól sikerült. Az érintett települések többsége annyi autóbuszjáratot kapott, ahány vonatot a MÁV leállít szombaton. A nagyságrendeket érzékelteti, hogy a Kazincbarcika-Rudabánya vonalon a Borsod Volán a megszűnő öt vonatpár pótlására öt új autóbuszpárt vett fel a menetrendje szerint naponta közlekedő 34 mellé.

Akárhogy is, az új rendszer hamarosan a gyakorlatban is vizsgázik. Tóth János, Diósjenő polgármestere nem szívesen válik meg a vonatoktól, de elégedett a Nógrád Volán menetrendjével. A település és Romhány között naponta közlekedő hét pár vonat helyett hét pár autóbusz szolgálja majd ki az utazási igényeket. Véleménye szerint a menetrendben kisebb kiigazításokra legfeljebb azért lehet szükség, mert a vonatokat pótló járatok és a korábbi menetrend szerint a közlekedő autóbuszok gyakran csak néhány perc különbséggel indulnak. Emellett kényelmetlenséget jelent, hogy míg a vonatok negyedóra alatt értek Diósjenőről Rétságra, a buszokkal ennél lényegesen tovább tart majd az utazás. Leginkább azonban attól tartanak a helyiek, hogy a gazdátlanul maradó vasútvonal végleg megszűnik.

- A síneket sehol nem szedik fel - jelentette ki Mosóczi László, a MÁV üzletági általános vezérigazgató-helyettese. Az átmenetileg a személyforgalom-szüneteltetésre ítélt vonalak közül tízen a tehervona-tok tovább közlekednek majd. Így lesz ez Diósjenő és Romhány között is, ahol - a gazdasági tárca adatai szerint - heti két-három tehervonat használja majd a vasútvonalat. Ahol azonban teljesen leáll a közlekedés, ott az állami vasút hamarosan leszereli értékes eszközeit - például a fénysorompók akkumulátorait - a rongálások, lopások megelőzése érdekében, a szükséges engedélyek megszerzése után. Az többek között a teherforgalom teljesítményétől és a helyi önkormányzatok életképesnek bizonyuló kezdeményezéseitől függ, hogy a MÁV végül mennyit spórol a szárnyvonalak bezárásán. A 14 érintett vonal kapcsán mintegy kétmilliárd forint megtakarítást remélnek, míg az eredeti tervekben szereplő 28 szárnyvonat több mint hatmilliárd forint veszteséget termel.

Az egy szakaszán 2006 óta vonatpótló buszokkal kiszolgált Sellye-Villány vasútvonal személyforgalmának leállítása nem okoz nagy gondot. Takács Gyula, Villány polgármestere szerint legalábbis az itt utazók már megszokták a buszozást. Hosszabb távon legfeljebb az okozhat gondot, hogy a mellékvonalak állapota - a különféle berendezések leszerelése után - leromolhat. Ez pedig a vasút végét jelentheti. Újraindítása akkor is nehézkes lesz, ha azt a térség fejlődése egyébként indokolná. Az állagmegóvásban véleménye szerint a feleslegessé váló állomásépületek hasznosításának lehet szerepe - turistaszállóként vagy múzeumként.

A Volán Egyesülésnél és a gazdasági tárcánál egyaránt úgy tartják: az utasok az autóbuszok szolgálatba állításával többletszolgáltatásokat kapnak. A Volán-járatok ugyanis a településeken belül is megállnak. Így például a Kisalföld és a Bakony Volán autóbuszai a Pápa-Csorna vasútvonalhoz tartozó Rábapordány belterületén állnak meg, míg a vonatok a település szélén haladtak. A Zala Volán Zalabér és Zalaszentgrót között közlekedő járatai pedig a lakosság kérésére nem a vasútállomásról, hanem a város közepén lévő autóbusz-állomásról indulnak majd.

A többletszolgáltatások értékéből az utasok számára egy keveset biztosan elvesz az, hogy a buszjegyek ára magasabb lesz a vonatok viteldíjainál. A szárnyvonalakon ezzel már vasárnap szembesülők számára szerény vigasz, hogy a két tarifaszint a MÁV-nál május elején esedékes 17 százalékos tarifaemelés után közelebb kerül egymáshoz - azaz vonatozni is drágább lesz. Ettől függetlenül azonban a bezárásra ítélt mellékvonalakon közlekedő utolsó vonat vasárnap huszonhárom óra húsz perckor indul Nyékládházáról, és harminc perc alatt ér Mezőcsátra.

Végállomás, nem megy tovább
Végállomás, nem megy tovább
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.