Vésztő! Végállomás?

Körösnagyharsányba, Vésztőre, Szeghalomra Nagyvárad felől építették a vasutat 1897-ben. Körösnagyharsány ma is 19 kilométerre van Nagyváradtól, de 1920-ban közéjük került az országhatár. A sínekből akkor fölszedtek egy 800 méteres szakaszt, a vágányvasak most is ott rozsdásodnak valahol a gazban.

A határhoz szorult térség központja az 50 kilométerre lévő Szeghalom lett. Amíg volt kötelező katonaság, a legényeknek oda kellett járniuk sorozásra, oda vonultak be, vonattal jöttek haza eltávozásra. Szeghalmon van az elsőfokú bíróság is, de a határtérségből a munkaügyi kirendeltségre járnak a legtöbben.

A Vésztő-Körösnagyharsány közti vasútvonal párhuzamosan fut a Sebes-Körössel. Átszeli a megyehatárt - Komádi és Körösszakál Hajdú-Bihar megyében található. Körösszakál öt kilométerre van Körösnagyharsánytól - vonattal negyedóra. Körösnagyharsányban nincs vasbolt, nincs ruházati bolt - ha valaki venni akar egy pár papucsot, át kell mennie legalább Komádiba. Ami vasúton 14 kilométer, az busszal 40: Biharugra és Zsadány felé kell kerülni. A kétszáz forintos kínai papucs hatszázba kerül, ha busszal kell menni érte.

Vésztõ
Vésztõ

Vonaton utazni: lassú, de kényelmesebb, mint a busz. A vicinális másfél óra alatt teszi meg Szeghalomig a mintegy 50 kilométeres távolságot. De, ha busszal megy az ember, az még több időbe és több pénzbe kerül. Zsadányban át kell szállni egy másik buszra, közben várakozni egy órát. Munkanélküliek, nyugdíjasok járnak főként a vonaton, akik bővében vannak az időnek. Körösújfaluban megszűnt az iskola, onnan gyerekek utaznak Vésztőre reggelenként - délután meg haza. Van iskolabusz, de némelyik gyerek már déli egy órára végez - az iskolabusz pedig délután négy órakor indul.

Vésztõ - sörözõ az állomással szemben
Vésztõ - sörözõ az állomással szemben

A vasút a "maradék" vasutasoknak munkahelyet, biztonságot jelent. Nem is értik, miből van az a borzasztó ráfizetés, amikor ők már olyan kevesen vannak, és olyan keveset keresnek. Az állomásokat és a pályát a vésztői önkormányzat által toborzott közmunkások takarítják, tisztítják meg a gaztól - ha leáll a forgalom, nekik sem lesz munkájuk. Amikor arról volt szó, hogy regionális vasutat alakítsanak ki, az is felmerült, hogy nem kell kalauz, nem kell bakter: a mozdonyvezető éppen úgy kiadhatja a jegyet, mint a buszsofőr, és azzal sem nőne sokat a menetidő, ha az útkereszteződés előtt megállna, letekerné a sorompót, átmenne a vonat, aztán föltekerné a masiniszta, és úgy zakatolna tovább. Ezt azonban a MÁV évszázados szabályzatai nem engedték volna.

Vésztõ állomás. Merre tovább Fõnök Úr?
Vésztõ állomás. Merre tovább Fõnök Úr?

A Vésztő-Okány-Zsadány-Biharugra- Körösnagyharsány közti műút katasztrofális állapotban van. Utoljára a kilencvenes évek végén Romániában láttam ennyire rossz utakat. Húsz-huszonöt éve még három cukorgyár működött a térségben. Mezőhegyesre, Sarkadra, Kabára vasúton szállították a cukorrépát. Később a tömegárut is elkezdték a kis teherbírású, rossz utakon szállítani. Kavicsot, sódert, kohósalakot, gabonát - mindent teherautón szállítottak. Azóta persze már bezárt a sarkadi és a mezőhegyesi cukorgyár, végnapjait éli a kabai. Vannak viszont világra szóló tervek a bioetanol-gyártásról - a kukoricát azonban szintén szállítani kell, ha lesz hová.

Vésztõ
Vésztõ

A térségbeli munkanélkülieknek az is kereseti lehetőség lenne, ha nem csupán szüneteltetnék a forgalmat, hanem végleg felszámolnák a vonalakat. Így is ellopnak mindent, ami mozdítható. Felszámolás esetén a törvény szerint rekultiválni kellene a pálya helyét: elszállítani a síneket, talpfákat, a sódert az ágyazatból, kicserélni a dízelmozdonyok által elszennyezett talajt. Az is milliárdokba kerülne. A Dévaványa-Kisújszállás vonalon már évek óta nem jár a vonat - a környezet helyreállításáról azonban nem beszél senki.

Több mint 1800 településen gyűjtenek aláírásokat a szárnyvonalak megmentése érdekében. Lehet, hogy ezeknek a néptelen vasutaknak vagy egy részüknek valóban nincs jövője - de nemcsak a nosztalgia miatt ragaszkodnak hozzájuk. Hanem azért is, mert nem látják a saját jövőjüket azok a települések sem, amelyeket érintenek.

Megszûnõ vasútvonalak
Megszûnõ vasútvonalak
Körösnagyharsány. Egy utolsó slukk, és vége?
Körösnagyharsány. Egy utolsó slukk, és vége?
Utasok a Diósjenõ-Romhány megszûnésre ítélt szakaszon. Hétköznap többnyire a romhányi kerámiagyárban dolgozók, hétvégén pedig a bánki fürdõbe tartók használják a vonatot
Utasok a Diósjenõ-Romhány megszûnésre ítélt szakaszon. Hétköznap többnyire a romhányi kerámiagyárban dolgozók, hétvégén pedig a bánki fürdõbe tartók használják a vonatot
Az átmeneti leállításra ítélt 14 vonal csoportjához a jövõben újabbak is csatlakozhatnak: összesen majdnem ezer kilométernyi vonal sorsa van még függõben
Az átmeneti leállításra ítélt 14 vonal csoportjához a jövõben újabbak is csatlakozhatnak: összesen majdnem ezer kilométernyi vonal sorsa van még függõben
Kõrösnagyharsányi végállomás a Békés megyei Vésztõrõl induló, bizonytalan sorsú vonalon
Kõrösnagyharsányi végállomás a Békés megyei Vésztõrõl induló, bizonytalan sorsú vonalon
A MÁV létszáma lassan csökken, de így is majdnem 50 ezer. A havi átlagbér 140 ezer Ft
A MÁV létszáma lassan csökken, de így is majdnem 50 ezer. A havi átlagbér 140 ezer Ft
Vasutas a Diósjenõ-Romhány szakaszon
Vasutas a Diósjenõ-Romhány szakaszon
Forgalmi iroda Vésztõn. A vasút a 'maradék' vasutasoknak munkahelyet, biztonságot jelent
Forgalmi iroda Vésztõn. A vasút a 'maradék' vasutasoknak munkahelyet, biztonságot jelent
A kijelölt szakaszokon gyakorlatilag csak olyan megállók vannak, ahol jegyvásárlásra nincsen lehetõség, mert a MÁV gazdasági megfontolásból megszüntette ezt a lehetõséget
A kijelölt szakaszokon gyakorlatilag csak olyan megállók vannak, ahol jegyvásárlásra nincsen lehetõség, mert a MÁV gazdasági megfontolásból megszüntette ezt a lehetõséget
Vasutas az üres Vésztõ és Körösnagyharsány között közlekedõ szerelvényen
Vasutas az üres Vésztõ és Körösnagyharsány között közlekedõ szerelvényen
Honnan jön a következő vonat?
Több mint 1800 településen gyûjtenek aláírásokat a szárnyvonalak megmentése érdekében
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.