Terápiás kutyák

Djam, az ötéves, hatalmas termetű kutya hetente egyszer ellátogat gazdájával a Csillagház Mozgásjavító Általános Iskola gyerekeihez. Velük tart Bodza is, aki bár még kölyök, de ha felnő, ő is terápiás kutya lesz. Most még a tanulóidejét tölti a rutinos Djam mellett. A gyógypedagógiai foglalkozáson négy, halmozottan sérült kamasz várja hétről hétre őt. Hárman közülük beszédre képtelenek, ezért kommunikátor segítségével adnak utasításokat a kutyáknak, a gyógypedagógus Éva segítségével.

Jelenleg egyéni szimpátia alapján döntenek az intézményvezetõk
Jelenleg egyéni szimpátia alapján döntenek az intézményvezetõk

Darinka nagy koncentrációval nyomja meg az ebet ábrázoló gombot, majd egy másik gomb segítségével leülteti a kutyát. - Bodza ül, mondja a gépi hang, és a kutya csóválja a farkát és leül. Darinka lassan kinyújtja karját, tenyerébe rutinosan belesimul a kis spániel, majd az ölébe heveredik. Darinka hangosan felnevet örömében, nagyon megszerette a foltos Bodzát.

- A gyógypedagógiai foglalkozásokon elsősorban az értelmi és érzelmi fejlődésre fókuszálunk. A kutya segít felkelteni a gyerek figyelmét, és láthatóan óriási motivációt ad a feladatok elvégzéséhez. Egyes gyerekek nyitottabbá és együttműködőbbé válnak a kutyák hatására - magyarázza a gyógypedagógus.

Az állatterápia módszerét B. Levinson amerikai pszichológus dolgozta ki még az 1960-as években. A pszichológus egy viselkedési zavarokkal küzdő kisfiút kezelt, akit hónapokig nem tudott szóra bírni. Egy alkalommal a kutyája is jelen volt a foglalkozáson, s az állathoz elkezdett beszélni az addig szótlan fiú. A pszichológus később speciálisan kiképzett kutyákat vont be pszichoterápiás foglalkozásokba. Azóta számos vizsgálat igazolta, hogy ez a terápia hatékonyan segíti a betegek lelki és testi felépülését, így egyre több területen használnak erre a célra különféle állatokat. A vizsgálatok tanúsága szerint például a kutya aktív jelenléte fokozhatja a mozgásterápia hatékonyságát, segíthet az idős vagy súlyosan beteg emberek depressziójának leküzdésében, a viselkedészavarokkal küzdő gyerekek kezelésében, valamint a súlyos traumában szenvedők pszichoterápiájában. A látás- és a mozgássérültek társaként fizikai és érzelmi támaszt nyújtanak a mindennapokban a speciálisan képzett kutyák. A legelterjedtebb terápiás állat a kutya, de alkalmaznak lovat, macskát, nyulat, madarat, halat vagy akár hüllőket is.

A Csillagházban dolgozó Djam és gazdája az ELTE Etológia Tanszékével együttműködő, Kutyával az Emberért Alapítvány (KEA) tagja. Az alapítvány az elsők között kezdte meg ilyen céllal működését Magyarországon. Szakembereik 2001-ben indították el pszichoterápiás és személyiségfejlesztő programjukat halmozottan sérült vak, illetve autista gyerekek számára. Az alapítvány - egyedül az országban - képez mozgássérülteket segítő kutyákat is.

- Az állatterápia még gyerekcipőben jár Magyarországon, holott az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában már komoly hagyományai vannak - mondja Virányi Zsófia, a KEA munkatársa. - Amíg szabályozatlan ez a terület, ellenőrizhetetlen és átláthatatlan, hogy ki mit csinál. Most az egységes vizsgarendszer és a szakmai protokoll kialakításán dolgozunk. Jelenleg ugyanis nem szakmai alapon, hanem sokkal inkább egyéni szimpátia alapján dönti el egy intézményvezető, hogy engedélyezi-e kutya vagy más állat segítő tevékenységét - foglalja össze a problémákat a KEA munkatársa.

Egyre több szervezet alakul az országban, amelyek közül a szakember szerint a Tetra Állatterápiás Csoport, a Pacsi Alapítvány és a Négylábúak az Emberért Alapítvány és a KEA rendelkezik a legtöbb tapasztalattal.

Panni 13 éves, ő a legfiatalabb a csoportban, és az egyedüli, aki tud beszélni. - Mit szeretnél, mit csináljon a kutya? - kérdezi tőle Éva. - Labdázni - mondja mosolyogva Panni. A kezébe adják a labdát, amit merev ujjaival lassan megfog a lány, majd eldobja. A kutya gazdája kiadja Djamnek az utasítást, az pedig megkeresi, majd visszahozza a játékot. - Fordítsd felfelé a tenyered, hogy Djam ki tudja venni a jutalomfalatot - instruálja Éva a lányt. Panni lassan elfordítja nehezen mozduló tenyerét. A hatalmas állat óvatosan elveszi a kekszet, majd Panni elé heveredik, a lány pedig kissé ráfeküdve megsimogatja.

A gyerekek gyakran erejük felett teljesítenek ilyenkor. Lassacskán lazul a merev izomzat, mozdul a nehezen forduló tenyér, fognak a merev ujjak - ennyit tesz egy kutya jelenléte.

Djam a Csillagházban
Djam a Csillagházban "gyógyít"
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.