Balatoni kerékpárút: lassan zárul be a kör

Körbe sem érte még a tavat a balatoni bringakörút, de már egymást érik a gondok. Nem tudni, hogy ki javítsa a külterületeken vezető szakaszokat, hiányoznak a pihenőhelyek, tárolók, és a háttértelepüléseket is össze kellene kötni a körúttal.

1993-ban kezdték el építeni a Balatont körbeölelő kerékpárutat, de például Szepezdnél, Aligánál, Szántódnál - igaz, csak néhány száz méter hosszú szakaszokon - még mindig nagy forgalmú főútvonalakon kell tekerniük a bicikliseknek. Arról, hogy mikor épülhetnek meg - az öszszesen 209 kilométer hosszú körút - még hiányzó biztonságos szakaszai, nem tudni. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a közelmúltban néhány százmillió forintos fejlesztéseket ígért jövőre a kerékpárosoknak. A napokban - kerékpárút-átadás miatt - Hévízen járt Dióssy Gábor, a tárca politikai államtitkára is, és csak azt ígérte: rövidesen "bezárul" a Balaton körüli biciklis körút. 

A Hévízt Keszthellyel összekötõ új út...
A Hévízt Keszthellyel összekötõ új út...

Bodor Ádám, az egy hete kinevezetett kerékpáros közlekedésért felelős miniszteri megbízott sem tud pontos adatokkal szolgálni arról, hogy mikor "zárul be a kör", mivel - mint mondta - még nem volt ideje alapos tájékozódásra. Azt azonban hangsúlyozta: a körút befejezése elengedhetetlen, ráadásul más feladatok is akadnak a balatoni kerékpárútnál. Mint mondta, sok helyen hiányoznak a kerékpártárolók, az illemhelyek, zuhanyzók, és a vállalkozásoknak is volna még mit tenniük. A büfék, panziók, éttermek többsége nincs felkészülve a kerékpárosok fogadására. Bodor Ádám kitért arra is, hogy ma már ugyan egyre több balatoni település reklámozza a kerékpárutat, s próbál biciklis turistákat csábítani a térségbe, de hiányzik az egységes marketing, amely a bringakörutat egyetlen nagy "termékként" próbálná reklámozni. Hozzátette: a szükséges fejlesztések elvégzése és a megfelelő marketing kidolgozása mindenképpen kifizetődő lenne, hiszen csak Németországban kétmillióan keresnek kifejezetten kerékpáros nyaralásokat, s számukra ideális terep lenne a Balaton.

Bodor Ádám megjegyezte: mielőbb döntésre kell jutni abban, hogy ki tartsa fenn a körutat. Jelenleg ugyanis csak anynyi biztos, hogy a települések belterületén az önkormányzatok felelnek az útért. Lakott területen kívül viszont gazdátlan a bringakörút. Márpedig - hangsúlyozza Bodor Ádám - mielőbb megoldást kell találni, nem szabad pusztulásra ítélni a körutat.

A körút fenntartásának kérdésével - a tóparti önkormányzatokat tömörítő érdekvédelmi szervezet - a Balatoni Szövetség is foglalkozik: legutóbbi ülésén napirendre került az ügy. Simon Károly, a szervezet ügyvezető elnöke tudósítónk érdeklődésére elmondta: azt szeretnék elérni, hogy ne a szűkös anyagi helyzetben lévő ön-kormányzatok, hanem az állam feladata legyen a körút külterületeken vezető szakaszainak karbantartása. Az elnök szerint ezt indokolja az is, hogy a Balatonhoz évről évre több kerékpáros-turista érkezik.

A fenntartás megoldása egyre sürgetőbb lenne, mert a balatoni kerékpárút állapotának romlása már szemmel látható - mondja Balogh Gábor, a Magyar Kerékpárosklub szóvivője. Mint mondta, a régebben épült szakaszokon megsüllyed az aszfalt, lekopnak a burkolatjelek, a fák gyökerei feltörik, hepehupássá teszik az utat, az ágak pedig sok helyen annyira belógnak, hogy csak gyalog, hajladozva lehet továbbjutni. A szóvivő szerint nyaranta az is nagy gondot okoz, hogy sokszor a kerékpárúton parkolnak le az autósok, s gyakorlatilag nincs, aki ezt megakadályozná, szankcionálná.

A miniszteri megbízott, a Balatoni Szövetség és a Magyar Kerékpárosklub nem csak abban ért egyet, hogy minél előbb be kell fejezni a körutat és fenntartót kell találni. Nagy az összhang abban is: össze kell kötni a körúttal jó néhány balatoni háttértelepülést. Jó példaként említik, hogy csütörtöktől már Hévízre is biztonságosan eljuthatnak a kerékpárosok. Keszthely és a fürdőváros között a közlekedési tárca, valamint a két város önkormányzata közösen épített 79 millió forintért 3,5 kilométer hosszú kerékpárutat. A szakemberek szerint hasonló bekötőútra lenne szükség például Marcalinál, Tabnál és a Kis-Balatonnál is.

... és a Balaton partján vezetõ bringakörút
... és a Balaton partján vezetõ bringakörút
Top cikkek
1
Érdemes elolvasni
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.