Leszálló ágban a HTC

Egyre nagyobb bajban van a HTC okostelefon-gyártó, amely immár egy éve képtelen megfelelni a fogyasztók, illetve a részvényesek által támasztott követelményeknek.

A tajvani cég lejtmenete már több mint egy éve tart, s úgy tűnik, ezt a reklámarcként szerződtetett hollywoodi Vasember, Robert Downey Jr. sem tudja megakadályozni. A HTC 2013 negyedik negyedévében tízmillió dolláros profitra tett szert, ez az elemzői várakozásoknak kevesebb mint a fele. A nyereség sem a fő profilnak számító telefongyártásból származott, hanem a Beats Electronics nevű amerikai fejhallgató- és hangszórókészítő, online zeneszolgáltató cégben meglévő közel 25 százalékos HTC-részesedés eladásából. Ezen az üzleten 85 millió dollárt nyert a HTC.

A negyedéves forgalom 1,38 milliárd dollár volt, megfelelt a vállalati prognózisnak. Rossz hír, hogy a tajvaniak üzemi szinten már veszteséget termelnek, noha annak ötvenmillió dolláros értéke a vártnál tíz százalékkal alacsonyabb. A bejelentésre 3,6 százalékkal esett a HTC árfolyama a hongkongi tőzsdén, igaz ez szinte elhanyagolható a 2012-es év negyven, illetve a tavalyi év 53 százalékos zuhanása után.

Az okostelefon-üzlet egyik úttörőjének számító HTC részvényárfolyama tehát harmadik éve csökken, s abban, hogy trendforduló történhessen, a cégnek valamilyen extrával kellene előrukkolnia. A Bloomberg elemzői két kulcsfontosságú tényezőt említenek: egyik a világ legnagyobb mobilszolgáltató cégével, a 759 millió előfizetővel rendelkező China Mobile-lal való szorosabb együttműködés erősítését jelenti, annak most átadott 4G hálózatára optimalizált HTC-készülékek forgalmának felfuttatásával, a másik reménysugarat pedig az első negyedévben bemutatandó új generációs okostelefonokhoz fűzik.

A cégnek az olcsó és az exkluzív kategóriában egyaránt ütős, nagy tudású és versenyképes áron kínált készülékekkel kell előállnia. A csúcsminőségű mobiloknál az Apple és a Samsung termékeivel kell megküzdeniük, míg a belépő készülékeknél a viharos gyorsasággal terjeszkedő kínai ZTE-vel, a Huawei-jel és Lenovóval kell felvenniük a versenyt. A legutóbb bemutatott One Max készülékekkel ez egyelőre nem sikerült, de a középkategóriás Desire modellcsalád sem döntött tavaly eladási rekordokat. Emellett a HTC nem engedheti nem meg, hogy a beszállítói hálózat megbízhatatlansága miatt a tavalyihoz hasonló fennakadások legyenek a gyártásban és a szállításban.

Az áprilisban debütált HTC One szakmai fogadtatása kitűnő volt ugyan az amerikai piacon, csakhogy az alkatrészhiányból fakadó ellátási nehézségek miatt a cég ezt nem tudta kihasználni. A modell „feljavított” változata, az ujjlenyomat-felismerővel és hatalmas, 15 centiméteres képátlójú kijelzővel szerelt HTC One Max csak októberben került a boltokba, egy hónappal konkurensei, az Apple iPhone 5S és 5C készülékek piacra dobása után.

A 2014-es esztendőtől kirobbanó anyagi sikert nem várnak az elemzők, igaz, biztatásként megjegyzik, hogy a HTC helyzete korántsem látszik annyira reménytelennek, mint a kanadai BlackBerry-é.  

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.