galéria megtekintése

Végveszélyben a földrajz!

4 komment

Dr. Szilassi Péter

Szeptembertől drámai változások várhatók a szakközép-iskolai (új nevükön szakgimnáziumi) képzésben. A legtragikusabb ezek közül az, hogy a szakközépiskolákban szinte teljesen felszámolnák a földrajz­oktatást. A Magyar Földrajzi Társaság tiltakozó petíciót adott ki, melyet eddig több mint 9600 szimpatizáns írt alá, és melyhez közel 300 hozzászólás érkezett. A hozzászólások is megerősítik, hogy a földrajznak az általános műveltségben betöltött szerepe megkérdőjelezhetetlen! A földrajzi ismeretek ezer szállal kapcsolódnak a mindennapi életünkhöz, nélkülük nem tudunk eligazodni a világban. A földrajz nem csupán fogalmakat és ismereteket, hanem szemléletet és értéket is közvetít. „Illik tudni", hogy Arany János írta a Toldit, mint ahogy azt is, hogy Tokaj a boráról híres. A közműveltség része kell legyen ez is, az is. A földrajznak kulcsszerepe van a hazaszeretetre nevelésben is, hisz hogyan szerethetné az a hazáját, aki nem is ismeri?

„Annak, aki jól ismeri Magyarország részeinek képét, tájainak gazdagságát, városainak jellegét, a hazai föld szebb lesz, tágasabb lesz, nagyobb lesz, tehát kedvesebb is lesz. Több féltése és több terve fog kapcsolódni ehhez a szóhoz: Magyarország" – írta Széchenyi István.

A földrajz kiemelt szerepet kell kapjon a környezeti nevelésben is, hisz nélkülözhetetlen a globális környezeti problémák, a klímaváltozás, a globális gazdasági és társadalmi folyamatok megértéséhez. A földrajz szintetizáló tudomány. Egyedüli a középiskolákban tanított tudományok között, mely egyszerre mutatja be a maga összetettségében bolygónkat, összekapcsolja a természeti és társadalmi folyamatokat. A középiskolás korosztály képes a leginkább e szintézis megalkotására!
A földrajz már rég nem a lexikális ismeretek bebiflázásáról szól, mint 30-40 éve, hanem sokkal inkább oknyomozó jellegű, problémaorientált tantárgy. Tartok tőle, hogy a döntéshozók csak a régi, leíró jellegű, „Hol van?" típusú földrajzra emlékeznek – hiszen azon nőttek fel. A mai középiskolai földrajzoktatás sokkal inkább a „Miért?" és a „Hogyan függ össze?" kérdésekre keresi a választ. A földrajz teljes megújulása még nem zárult le, de jelentősen előrehaladt az utóbbi évtizedekben.

 

Tantárgyunk eltörlése a középiskolák több mint feléből végleg bezárná a földrajzi, földtudományi felsőoktatásba vezető kaput a szakközépiskolások előtt.

Szinte mindennap hasznosítjuk a középiskolákban szerzett földrajzi ismereteinket. Amikor kirándulás közben elővesszük a térképet, amikor újságot olvasunk, megtervezünk egy nyaralást.

Petíciónk nem kormányellenes lázadás, hanem egy szakma és szimpatizánsainak példátlan összefogása. Soha ennyire nem volt egységes a szakmánk, soha ennyien nem álltak ki a földrajzért! Az aláírók nagy száma mutatja, hogy nem állásukat féltő tanárok „hőbörgéséről" van szó, bár persze a földrajzot (és más természettudományos tárgyakat tanító) kollégák állása valóban nagy veszélyben van.

A javaslat a felsőoktatást is érzékenyen érintené. Például a Szegedi Tudományegyetem földrajz, földtudományi alapszakjaira és földrajztanár szakjaira felvett hallgatók kb. 30%-a szakközépiskolákból kerül ki. Földrajz szakos tanárjelöltjeink elhelyezkedési esélye kb. felére csökkenne a tervezet megvalósulása esetén.

Érvként szokták felhozni a középiskolai tanulók túlterheltségét. A középiskolások valóban túlterheltek, de a tervekben csupán a tananyag átrendezéséről van szó. A szakmai óraszámok növelése mellett csökkennének (vagy tűnnének el) a természettudományos órák. Véleményem szerint a lexikális ismeretek csökkentését nem a tantárgyi óraszámok csökkentésével, hanem a kerettantervek módosításával lehetne elérni. Reméljük, a döntéshozók visszavonják a tervezetet, hisz nem mindegy, hogy milyen kép alakul ki (vagy nem alakul ki) bolygónkról és hazánkról a jövő generációk fejében!

A szerző egyetemi docens, a Magyar Földrajzi Társaság választmányának tagja

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.