galéria megtekintése

Úttalan bicikliutakon

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 08. számában
jelent meg.


Gergely Márton
Népszabadság

Nem hosszú az a szakasz, amelyet a napokban elvesznek az Erzsébet híd alatt futó bicikliútból, de az a pár tucat méter jól jelzi, mekkora a távolság a budapesti kerékpáros-forradalmat ünneplő hivatalok és civilek, valamint a mindennapi valóság között. A főváros talán legforgalmasabb kétkerekű útszakasza a budai oldalon fut a Duna vonalában. Ezer sebből vérzik ez az összeköttetés is az Árpád és a Rákóczi híd között, de legalább nem tűnik el soha, és remélni lehetett, hogy egyre több helyen sikerül elválasztani az akadálymentesen haladni akaró biciklistákat a felső rakpartot korzózásra használó helyiektől és turistáktól.

Ezen ugyanis sok múlik: a kerékpáros számára a gyalogos nemcsak balesetveszélyt jelent, de az állandó fékezés miatt folyamatosan elveszti a lendületét, így pazarolja energiáját. A másik oldalon ez a város lényegesen élhetőbb lenne, ha az emberek belaknák a rakpartokat. A megoldást jól mutatta a Batthyány tér és a Margit híd közötti rész, ahol a két különböző érdek szerint használt útszakasz fizikailag is el van választva egymástól. És ilyen volt az Erzsébet híd alatt átvezető száz méter is. Mivel itt egy kisebb rámpán kell le- és felhajtani, különösen fontos lenne a kerékpáros számára a lendület, és az ehhez szükséges tér.

Igazán örülünk, hogy ebben a városban tízezrek ünneplik tömegmegmozduláson azt, amit a kerékpáros közösség kiharcolt magának az utakon, de a feltámasztott kritikus tömeg csak szép fotókat generált. A városban ugyanis éppen most alakul ki egy újabb hely, ahol majd kiabálnak egymással az emberek, mert az egyik haladni akar, a másik pedig andalogni. Én kerékpárosként ilyen esetben a közutat választom, és próbálom tűrni, hogy újra és újra dudával rémiszt meg egy-egy autós, hogy elérje, takarodjak már fel a bicikliútra. Mintha a kocsiban ülők sosem mennének alsóbbrendű utakon, ha ott van mellette az autópálya. Ahogy a sofőr is választhat, melyik utat használja, úgy ezt a kerékpáros is megteheti, amíg számára a haladás nincs táblával tiltva.

 

A budapesti kerékpáros közlekedést a fanatikusok harcolták ki maguknak. De ha hosszú évek tapasztalata kell a gyors és biztonságos városi tekeréshez, akkor nehezen fognak felzárkózni a BuBi potenciális felhasználói vagy a pincéből a régi bringát felhozó újrakezdők.

Igazi fejlődés akkor lesz, ha a bicikliutat leválasztják a járdától és az úttesttől. Mint Koppenhágában. Négy centiméteres padka elég arra, hogy azt csak merőlegesen lehessen biciklivel áthidalni, így a kétkerekű járművek sem cikáznak autóst vagy gyalogost ijesztgetve. Minden elsőbbséget élvező úton egymás mellett halad autós, kerékpáros, gyalogos, és még buszmegálló sem akasztja meg a leosztást. Ha a busz megérkezik, a kerékpáros megáll a fel- és leszállás idejére, ha viszont a tömegközlekedésre még várni kell, a gyalogos húzódik hátrébb. Lenne tehát más megoldás is az Erzsébet híd alatt, ahol egy villamosmegálló miatt terelik egybe az egymás haladását nehezítőket.

A mostani helyzetben a harcedzett közlekedőké a terep, pedig a harctereket meg is lehetne szüntetni.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.