galéria megtekintése

Új palotát

Az írás a Népszabadság
2015. 05. 02. számában
jelent meg.


Révész Sándor
Népszabadság

Rokonszenves az öntudatos Neptun utcai iskolaközösség, galádság elpusztítani. De nem fogjuk érteni a probléma lényegét, ha önmagában nézzük. S azt sem fogjuk tudni, hogyan óvhatjuk meg a hasonlóktól a következő nemzedékeket. Mert bizony, ha egy olyan böhöm létesítmény, mint az az iskola, felerészt kihasználatlan, az probléma. Ha a kerület más iskoláiban is ez a helyzet, akkor pláne. Ha a világ legnagyobb, „jövőképes” nyelvét és nyelvén oktató unikális magyar–kínai iskola gimnáziumi osztályokat szeretne növeszteni, az is helyes. Helyet találni neki, az is egy szál a problémacsokorban.

Igények nőnek, csökkennek, változnak, életkori arányok módosulnak, szükségletek támadnak és elhalnak, módszerek és fölfogások teret nyernek és visszaszorulnak. A társadalom egésze is, részei is, helyi darabjai is folyvást alakulnak. Ha az intézmények hálózata nem változik a világgal, akkor semmi sem működik jól. Egyre súlyosabb hiányok, feleslegek, diszfunkciók keletkeznek, egyre rosszabb hatékonysággal működik az ország, költődik a közpénz. Van változtatás, amely ellen tiltakozni kell. De a változ(tat)ások elleni automatikus tiltakozás káros reflex. A rossz hatásfokkal működtetett épületek, intézmények fenntartása miatt senki sem megy az utcára.

A közérzület szerint a megszüntetés az, ami önmagában rossz, a megtartás pedig önmagában jó. Ezt a közérzületet, mely a változások követését oly nagyon megnehezíti, politikai haszonszerzés végett minden oldalról erősíteni is szokták. A legnehezebb esetek azok, amikor valamit érdemes megőrizni s pazarlás fenntartani. A Neptun utcai iskola ilyen eset. Amúgy az épülete felújítandó. Hagyják lerohadni? Vagy öljenek bele a felújításába kétszer annyi pénzt, mint amekkora felújított tér az oda járó gyerekeknek kell?

 

Jó megoldás nincs. Jobb önkormányzattal valamilyen azért lenne. Az iskola petíciója szerint nyitott rá, hogy multikulturális intézménnyé váljon, vagy közösen használja az épületet egyházi iskolával, szakszolgálattal stb. Ami itt sajátos mentőötlet, annak rég általánosnak kellene lennie. 2010 előtt még támogatták intézményi társbérletek létesítését a régi rossz épületállomány jobb kihasználása végett, de ez csak egy kis lépés, ahhoz a nagyhoz képest, amit már rég meg kellett volna tenni. (Az államosítással azt a kicsit is visszalépték már.)

Már négy évtizeddel ezelőtt, amikor Újpalota épült, arra neveltek minket az ELTE népművelés szakán, hogy a merev, egyfunkciós, egyentantermekből álló iskolaépületeket, amelyeket „csak a bomba tesz flexibilissé”, a következő évtizedekben le kell váltani. Sokfunkciós, rugalmasan alakítható, nyitott kulturális, közösségi épületek, intézményegyüttesek részeként kell a jövőben az iskolákat elképzelni. Az önálló munkára, kreativitásra nevelő, változó csoportméretekkel dolgozó iskoláknak is sokféle, variábilis tér kell. És hol az a jövő, melynek külhonban akkortól szaporodó mintáit Vankó Ildikó végtelen lelkesedéssel mutogatta és magyarázta nekünk?! Az életen át tartó tanulás, önépítés társadalmához olyan közösségi-iskolai épületek kellenek, melyek együtt tudnak változni a világgal. Velünk. Ami negyven év alatt ez ügyben imitt-amott történt, helyi kezdeményezésekre történt. Ennek a távlatos építészetnek az apostola, a tavaly elhunyt Jeney Lajos utolsó írásaiban is keserűen rögzítette, hogy a nyitott, demokratikus intézményeket és épületeket „a politika” sohasem szerette.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.