galéria megtekintése

Túl olcsó

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 12. számában
jelent meg.


Szalai Anna
Népszabadság

A fővárosi önkormányzat valahogy úgy van a pénzzel, mint az egyszeri szegényember. Soha nincs belőle elég, de megfogni se tudja. Azt meg különösen utálja, ha rákérdeznek, hogy mire is költötte. Így maradnak titkosak a néhai Moszkva tér felújítási számlái. Holott a teret uniós és magyar közpénzből építik át. S a kormány menet közben nemzetgazdasági szempontból kiemelt társasággá minősítette a beruházást megvalósító konzorcium egyik tagjának felszámolás alá vont érdekeltségét.

De a túlzott kormányfigyelem árthat is. Mint a 444 megírta: a Közgép ugyan kétharmadannyiért újította volna fel a soroksári GOH felüljárót, de a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) inkább 238 millióval többet fizet, csak ne Simicska cégének kelljen adnia a munkát. Bezzeg Óbudán nem a miniszterelnök vejének cége nyert a közvilágítási tenderen! Igaz, az eredményhirdetés idejére Tiborcz István már kiszállt az addig zsinórban diadalmaskodó Elios Zrt.-ből.

A főváros nem szereti az olcsójánoskodást. A BKK is azzal indokolta a Közgép-döntést, hogy „bizonyos egységárai túlzottan alacsonynak bizonyultak”. A hírek szerint hasonlóra készül a BKV is. A 3-as metróvonal kocsijait az észt Skinest Rail csaknem kilencmilliárddal olcsóbban újítaná fel, mint a vetélytárs orosz Metrowagonmash. De a közlekedési cégnél állítólag keveslik az árat. Az orosz siker nyilván jobban tetszene az idekészülő moszkvai polgármesternek. Mindettől nyilván teljesen függetlenül négy kormánypárti képviselő kiemelt beruházássá minősítené a 3-as metró felújítását, így lerövidülne az engedélyezés, a fellebbezések és perek pedig nem halasztó hatályúak. Pénzt, mondjuk, nem adnának hozzá. Így a főváros 15 milliárd forintot kénytelen fizetni a kocsifelújításra felvenni szándékozott 60 milliárdos kölcsön után. Mert fontos ugyan, de újat azért nem vehetnek.

 

Győzzön a drágább! A túl olcsó gyanús. Az érvelés nem tűnik annyira nyakatekertnek, ha visszaidézzük a római-parti védmű előző tervezési szerződésének elszámolásáról szóló vitát. Abból ugyanis kiderül, hogy nem kidobott pénz a használhatatlan tervekre fizetett 66 millió, különben is az új dokumentációra már 400 milliót különítettek el. A gát ára is emelkedett kissé. Korábban 5–8 milliárdra becsülte a városvezetés, most már 50 milliárdot szánnak a csillaghegyi öblözet védelmére. Van itt pénz.

De ennek legalább van értelme. Az már hosszabb magyarázatra szorulna, hogy miért hoztak létre egy új céget a meglevő mellé a fővárosi turizmus fellendítésére. De ha volt is magyarázat, akkor azt csak a városatyák hallhatták. A döntést zárt ülésen hozták. Talán ezért, mert pályázat nélkül neveztek ki igazgatót? Esetleg azért, hogy senki ne firtassa, mire költik az idei évre kapott 147 milliót?

Még jó, hogy Tarlós István főpolgármester tiszta, mint a hó. Ahogy azt többször is hangsúlyozta: tudatosan távol tartja magát a közbeszerzésektől és a pénzügyektől. S így a felelősségtől is. A balhét vigye el más. Végre egy olcsó megoldás!

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.