galéria megtekintése

Tükörkép

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 09. számában
jelent meg.


Poór Csaba
Népszabadság

Össze lehet törni a tükröt, ha nem tetszik az általa mutatott kép, de a valóság attól nem változik. Mint ahogyan a rossz hír sem javul meg, ha a hozóját büntetik. Az orosz politikai elit a jelek szerint megfeledkezett ezekről az igazságokról, amikor elfogadta a nemrégiben életbe lépett, a káromkodást a nyilvánosan bemutatott művészeti alkotásokban tiltó törvényt.

Pedig éppen elegen tiltakoznak ellene, köztük olyan elismert művészek, mint a színházigazgató Oleg Tabakov vagy a Kremllel kifejezetten jó kapcsolatokat ápoló, Oscar-díjas filmes, Nyikita Mihalkov. Emlékeztetnek arra, hogy – bár az előírás a korábban megjelent alkotásokra nem vonatkozik – Puskin, Majakovszkij vagy Szolzsenyicin művei között is vannak olyanok, amelyek az új korlátozás hatálya alá esnének. Azt is hangoztatják, hogy – bár az öncélú trágárságot nem támogatják – a nyomdafestéket nem tűrő szavak olykor nélkülözhetetlenek a szélsőséges lelki állapot, egy-egy szituáció életszerű ábrázolásához.

Merthogy a művészet a való életet hivatott tükrözni, a való élet pedig tele van olyan helyzetekkel, amikor a legvisszafogottabb ember száján is kiszalad egy-egy durva kifejezés. Még a politikusokén is. Szergej Lavrov orosz külügyminiszter például egy szórakoztató tévéműsorban nem titkolta, hogy nemegyszer káromkodott oroszul nem értők társaságában. Ettől mit sem csökkent a tekintélye, sőt a közönség derültséggel fogadta a beismerését.

 

De hazai nyilatkozataiban Vlagyimir Putyin elnök is szívesen használ pajzán, kétértelmű, a „nép nyelvéből” kölcsönzött kifejezéseket. És attól, hogy kerülte az orosz felügyeleti hatóság által káromkodásként meghatározott p-vel, b-vel, f-fel és k-val kezdődő szavakat, nem lett szalonképesebb az a kifakadás sem, amellyel nemrég nyilvánosan dorongolt le egy újságírónőt az amúgy a tilalmak barátjaként fellépő liberális demokrata pártelnök, Vlagyimir Zsirinovszkij.

A totális tiltás tehát minimum képmutató, de a hatalom diktatórikus hajlamát is tükrözi, azt sugallhatja, hogy a súlyosabb problémákról akarják elterelni vele a figyelmet. Hiszen a kelet-európai rendszerváltások egyik vívmánya éppen a tiltás, tűrés és támogatás hármasára épülő kultúrpolitika felszámolása volt, és ennek feltámasztása régi, rossz beidegződéseket idéz. A döntéshozóknak meg kellene barátkozniuk azzal, hogy a művészet, amolyan társadalmi lakmuszpapírként is működik, és a politika is ad neki „ihletet”.

A politikának pedig – és nem csak Oroszországban – kellő érzékenységgel kellene ezt kezelnie, ahelyett, hogy vitatható módszerekkel, mondjuk, színházigazgatók világnézet szerinti kinevezésével, művészeti csoportok egyoldalú előnyhöz juttatásával, vagy akár a szitokszavak feketelistára helyezésével igyekezne befolyásolni az alkotókat. Inkább az lenne a dolga, hogy olyan körülményeket teremtsen, amikor a lehető legkevesebb alkalommal kívánkozik káromkodás a művész és az átlagpolgár szájára.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.