galéria megtekintése

Táborokba zárva

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 23. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

Nincs a földön unalmasabb téma a sivár magyar kultúrharcnál, a kettészakadt magyar kultúránál. Mégis folyvást előkerül, és csak Kerényi Imre színpompás egyénisége mentheti meg néha. A miniszterelnöki megbízott, akinek példás őszinteségét méltán becsülhetjük, pár éve világosan és felejthetetlenül vázolta fel az orbánizmus kultúrpolitikáját: eddig ti voltatok, most mi jövünk, most a „ballibek” számára jön hét szűk esztendő. Aztán majd, nyilván, megint elölről.

A most lefutott magyar kultúra napján is rendszeresen felvetődött, hogy miért dúl a kultúrharc, miért nem szeretjük egymást jobban, ez a kérdés látszólag unalmas és értelmetlen. Mindez azonban nemcsak az egyre szűkülő forrásokról szól, amelyek hűségalapú el- és visszaosztása helyettesíti a kultúrpolitikai elgondolásokat, hanem az igazságról is. Mármint a mi igazunkról, egymás általi üldöztetéseink szakadatlan jóvátételének igényéről. A szimbolikus térfoglalásról és a gondos körbepisilésről. Hogy ki kap díjat és ki épít giccsszobrot annak a Weöresnek, aki irtózott minden ilyen „megörökítéstől”, aki szerint semmi sem nyomorultabb a „percnyi ezredévekig” tengő piramisoknál.

A népiek és az urbánusok valódi vitája még jórészt reformelképzelések vitája volt, döntő részben a korabeli hatalommal szemben. Égető szociális kérdésekről szólt. E tárgyban éppenséggel ma is volna miről beszélni. Arról is, hogy az avantgárd tradíció annyira szervesült a magyar kultúrába, hogy L. Simon államtitkár régi, csúnya szavas, avantgárd versikéjén ötször annyit hüledeztünk minden ok nélkül, mint, mondjuk, a cimborái egymásnak adott állami megrendelésein.

 

Nem az a baj, hogy „megosztott” a magyar kultúra, hanem hogy miről és milyen színvonalon vitatkozunk, miközben a műveltség szerkezetének olyan átalakulásai zajlanak, amelyek az egész magyar kulturális tradíció státuszát kérdőjelezik meg anélkül, hogy ezt a humán közoktatás egyáltalán észrevenné.

A megoldás a magyar liberális álláspont szerint az, hogy az állam ne szóljon bele, talán egyáltalán ne is adjon pénzt az egészre, ha valakinek kultúra kell, vegyen magának olyat, amilyet akar, és kész. Ha úgy gondoljuk, hogy a nemzeti kultúra folytonosságának és hozzáférhetőségének biztosítása nem közérdek, akkor persze ezt is lehet. Ha viszont hiszünk még valamelyest a nemzetben, mint kulturális közösségben és az „esztétikai nevelés” lehetőségében, akkor mindezt mégsem gondolhatjuk komolyan.

Akkor klientúrák helyett intézményeket kell építenünk, kultúrpolitikai preferenciákat kell szembeállítanunk egymással és nem a konc- és díjleső haverok légióit. Nem árt, ha a giccsszobrok nem kapnak állami pénzt, de ezért leginkább az ízlés nevelésével lehet fellépni még az iskolákban. Akkor senki nem a verséért fogja szekálni a rémes államtitkárt, és a tehetségtelenekben lesz annyi belátás, hogy ne frusztrált kultúragresszorok, hanem derűs műélvezők és műkedvelők váljanak belőlük. Arra lenne érdemes törekednünk, hogy végre valódi viták osszanak meg bennünket.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.