galéria megtekintése

Színház Őszöd után

Az írás a Népszabadság
2014. 09. 15. számában
jelent meg.


Hajba Ferenc
Népszabadság

E gy színházi marketingről szóló konferencián azzal kezdte előadását a Katona József Színház adminisztrációs igazgatója, hogy 2006-ban, az őszödi beszéd elhangzása után nem jártak színházba az emberek. Nem számon kérően vagy vádlón mondta ezt, politikai szempontból semminősítette a történteket, sőt azt sem vetette fel, hogy az ennek nyomán keletkezett bevételkiesésért kártérítési kérelemmel kellett volna fordulniuk Gyurcsány Ferenchez, de az elmúlt évtized nézővesztésének origójaként ezt az időpontot határozta meg. (A későbbiekben azért utalt arra, hogy 2008-tól már a pénzügyi világválság is jelentősen növelte a színház iránt érdeklődők fizetőképtelenségét.)

Az őszödi beszédhez tartozó indoklás szerint azért maradt el a közönség,mert a színház mint műfaj az utcára vonult. Az emberek számára érdekesebbek, izgalmasabbak voltak a nyílt színi, valóságos akciók, megmozdulások, mint a színházban bemutatott drámák.

Ne bonyolódjunk most színházelméleti okfejtésekbe, noha Peter Brook szavaira talán érdemes figyelni. Azt írja a kortárs színművészet egyik meghatározó egyénisége, hogy „A színház mindenekelőtt az élet. Ez az elengedhetetlen kiindulási pont, és igazából csak az érdekelhet bennünket, ami az élet része, a szó lehető legtágabb értelmében. A színház az élet. Ugyanakkor nem mondhatjuk azt, hogy nincs különbség az élet és a színház között.”

 

Olcsó és igazságtalan dolog volna utólag azt mondani ezeknek a műhelyeknek, hogy tetszettek volna akkor olyan színházat csinálni, ami az élet része. A kérdés ennél sokkal bonyolultabb.

Az élet és a színház között következményeiben valóban nagy a különbség. A színházban másként fáj a nézőnek – bár ott is fáj –, amikor embereket dobálnak felszedett utcakövekkel, vagy éppen gumilövedék csapódik egy tiltakozó testébe. Másképp félünk a fékevesztett B középtől, a felgyújtott kukák és autók füstjétől, a vízágyúktól, a gumibotoktól. Másképp törnek elő történelmi emlékképeink saját emlékezetünk mozijában, mint a színházi katarzisok valamennyire mégiscsak távolságtartóbb közegében.Másképp féltjük a nyugalmunkat, nem engedjük el gyerekeinket az esti rendezvényekre, olyankor mi sem megyünk színházba, talán éppen azért, mert ott ugyancsak maga az élet jön velünk szembe. Vagy annak kéne jönnie.

Az őszödi beszéd kiszivárogtatása utáni hatásos politikai mesterkedések hosszú időre átrendezték az életünket. Nem úgy, hogy azóta igaz szóra vágyunk a politikusoktól, az általunk megválasztott államférfiaktól, s innentől fogva nem engedjük átverni magunkat senkinek. Engedjük bizony. Csupán a díszlet és a főszereplő változott, a szerepből a hazugság ugyanaz, csak beismerés nélkül. A kulisszahasogató ripacskodás ma vastapsot érdemel a politika színpadán. Bennünk pedig annyi változott, hogy most már megválasztjuk, kik verjenek át, kik hazudjanak nekünk. De ők aztán mindhalálig.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.