galéria megtekintése

Röghöz kötés

13 komment


Palugyai István

Kizárják a földrajzot a szakközépiskolákból. Illetve most már a szakgimnáziumokból, amely eufemisztikus névvel megpróbálja szalonképesebbé tenni az éppen ellenkezőleg, szegényesebb új modellt. Valami lecsupaszított, haszonelvűre fazonírozott, szűk látókörű iskolatípust alakítanak ki a korábbi, elviekben legalább az általános közismereti tárgyakból is többé-kevésbé teljes választékot kínáló szakközépiskolákból. Valami olyasmi készül, mint ami a pácienssel történik a rossz orvos rendelőjében, aki csak a sajgó lábat kezeli, s nem veszi észre, hogy a fájdalmat a cukorbetegség okozza.

Az új iskolatípusban a diákok csak azokat a természettudományos tárgyakat tanulják majd, amelyek – az oktatási reformerek szerint – feltétlenül szükségesek leendő szakmájukhoz. Így például a fodrászok a hajfestéshez szükséges kémiát. Biológiát nem. Hogy egy élőlény fején dolgoznak, és nem lenne haszontalan erről némi biológiai ismeret is, arra a tantervek készítői nem gondoltak. Ugyan, minek is! A környezetvédelmisek viszont csak biológiát hallgatnak, miközben leendő szakterületük megismeréséhez a természettudományok komplexitására volna szükség. Ahogy minden leendő munkás is így van ezzel.

Merthogy kimondva-kimondatlanul munkásokat képeznek az olyannyira ajnározott Horthy-rendszerben létezett, magasabb színvonalú „gyakorlati műveltséget" célzó polgári iskolára hajazó, primitívre fazonírozott középiskolákban. Sokkal jobbat tennének a diákoknak, ha a tárgyak elhagyása helyett egy közös természettudomány nevű diszciplinát oktatnának, amiben minden alapvető ismeret szerepelne. Több nyugati iskolamodell kínál erre példát. Persze a képzéshez is hiányoznak a megfelelő szaktanárok, mert eddig csak külön kémia-biológia- és fizikatanárokat képeztek.

 

A földrajz ügye még súlyosabb eset. Nem elég, hogy – nem csak anyagi okokból – országunkban nagyon sok a bezárkózó, a szomszéd megyébe is ritkán átránduló, nemhogy külföldet, de a más kultúrákat távolról sem ismerő ember, azt a tárgyat törlik ki az új generációk jó részét ismeretekkel ellátó iskolatípusból (aki ide jár, jórészt nem tanul tovább), amely a provincializmust lehetne hivatott csökkenteni. A földrajz valami olyasmi, mint a kommunikáció. A Kádár-rendszer vezetői irtóztak attól, hogy mindenkinek legyen telefonja, hogy az emberek kapcsolatba léphessenek egymással, akár ha a világ két végén laknak is.

A földrajz is ezt a célt szolgálja, ha elvontabban is. Tágítja a képzeletünket. Megtudhatjuk, hogy van világ a Kárpát-medencén, sőt Európán túl is. Élnek emberek a föld túlsó felén, ahol mások a tájak, a városok, a gondolatok. Sőt a földrajz nemcsak a természeti, hanem a társadalmi folyamatok megértéséhez is hozzájárul, és ma ez talán a legkevésbé kívánatos. Részben vigasz, hogy a legjobbak e tantárgy nélkül is fogják majd a vándorbotot és megnézik, mi van odakint. Így csak a maradóknak lesz rosszabb, de sokkal.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.