galéria megtekintése

Rendszerhibák és megoldások

Az írás a Népszabadság
2015. 08. 26. számában
jelent meg.

Balázs Péter

Az Európába tartó menekültáradat hibákat és hiányosságokat jelez a személyek nemzetközi mozgásának rendszerében: túlterheli az államok menekültügyi eljárásait, és Európában megbéníthatja a schengeni mechanizmusokat. Az Orbán-kormánynak a migránsok ügyeiben tett politikai és erkölcsi ballépései e problémák magyarországi vonatkozásaira adott hamis válaszok.

A Közel- és Közép-Keleten (Szíria, Irak, Afganisztán stb.) és Afrika egyes országaiban (Eritrea, Szomália, Mali stb.) a megbomlott államrend közvetlenül fenyegeti az ott élő emberek mindennapi megélhetését, esetleg puszta életét. Sokan úgy látják, nincs más megoldás, mint hogy mindenüket hátrahagyva milliószám meneküljenek, zömmel a szomszédos országokba (például Szíriából Törökországba).

A migránsok kis része (kb. egyhetede) a távoli Európa jóléti vívmányaiban és befogadónak mondott társadalmában bízik. Itt élő rokonaik és számító közvetítők is bátoríthatják őket, ezért tengereken és szárazföldi utakon át, szabályokon és államhatárokon átlépve, életük kockáztatásával is törnek előre. Addig nem állapodnak meg, amíg a célt – Németországot, Angliát, Svédországot – el nem érik. A mostani migrációs folyamat igen erős „toló”- és a húzó”-hatásokat egyesít.

 
Marabu rajza

Három fő rendszerhiba

A más földrészekről Észak- és Nyugat-Európa felé tartó menekültáramlat három ponton jelez hibákat a nemzetközi rendszerben: a kibocsátó, a tranzit- és a célországokban. Magyarország e folyamatban a második csoportba tartozik. A kibocsátó országokból embertömegek menekülnek el okmányok és engedélyek nélkül, nemzetközi rendszerünk viszont csak a szabályos határátlépést és utasokat képes kezelni, és kisszámú menekült ügyét tudja feldolgozni.

Ez az első probléma. A szétdúlt államok helyzete egyhamar nem fog változni. A megoldás mindegyik esetben stratégiai szintű nemzetközi akciókat tételez fel, ahol az EU és legnagyobb tagállamai is csupán a világhatalmak közreműködő társai. A másik két problémagóc, a tranzit- és főképpen a célországok gondjai földrészünkre koncentrálódnak.

A tranzitországok eszközei elégtelenek a vízum és útlevél nélkül áramló, a határellenőrzéseket megkerülő tömegek kezelésére. Ez is a rendszer alkalmatlanságát jelzi. A fő politikai felelősség az európai belépési pontokon merül fel. Az olasz és görög partokon a menekültügy első lépésben a tengerből valómentést jelenti. A szárazföldi vándorlás nem jár közvetlen életveszéllyel, de ugyanúgy felveti a menekültek státuszával és kezelésével, humánus fogadásával és ellátásával kapcsolatos problémákat.

A migránsok számára az egyetlen jogi esély a menekültstátuszért való folyamodás, ám ezt csak akkor tehetik meg, ha már az EU területére léptek. Azért is jönnek illegális utakon, nehogy korábban visszafordítsák őket. A legnagyobb teher a célállamokat nyomja: kisebb számú menekültet mintaszerűen képesek kezelni, de tíz- vagy százezreket sem az eljárás, sem az ellátás tekintetében nem tudnak fogadni. Itt a rendszer harmadik hiányossága. A feszültség túlterjed a menekültügy határain, és belpolitikai konfliktusokat okoz.

A rossz válaszok forrásai

Rendszerszintű zavarok kezelésénél gyakori tévút a megelőző, problémamentes helyzet – a status quo ante – helyreállítására való törekvés. Ez a mostani menekültválság során is megjelenik mindhárom rendszerhibával kapcsolatban. A migránsokat kibocsátó országokat illetően gyakran elhangzik: „Miért nincs rend Afganisztánban (Irakban, Szíriában stb.)?” A kérdés naiv, mert az eseménysorokat nem lehet visszapörgetni, és a megoldások rendkívül összetettek (a siíta–szunnita ellentétek, az Iszlám Állam jelenléte stb. miatt). Ha a helyzet nem konszolidálódik, újabb menekülőkkel kell számolni.

A célországok részéről a tipikus regresszív válasz az elzárkózás: „Ilyen sok menekültet nem tudunk befogadni, a többieknek is azt üzenjük, hogy ide ne jöjjenek.” Ám az erős indíték – gyakran a közvetlen életveszély – által hajtott és minden akadályon áttörő emberáramlást ilyen üzenetekkel nem lehet feltartóztatni. Az is egyfajta regresszió, amikor az EU bizottsága megpróbálja a menekülteket – a migránsok saját szándékait mellőzve – más EU-országokba irányítani belső kvóták segítségével.

A képlet világos: vissza nem küldhetők, menjenek hát a kevésbé frekventált uniós országokba. Csakhogy aki tűzön-vízen át Angliába akar eljutni, az Lettországban aligha fog megmaradni. A tranzitországok regresszív reakcióinak iskolapéldáit Magyarország szolgáltatja. Az EU kvótajavaslatára adott „kettős nulla” válasz politikailag kontraproduktív. Tengernyi pénzből készül a silány szögesdrót kerítés, de a problémát nem oldja meg. Az ilyen korlátokat megkerülik, vagy különféle módokon áttörnek rajtuk, illetve felsrófolják az átjutás költségeit.

A magyar–szerb határ egyébként kicsiny pont a hosszú úton, az akadálynak az egész folyamatra nincs hatása. A kerítés nemcsak a természeti környezetet károsítja, hanem Magyarország nemzetközi képét is elcsúfítja. Belpolitikai hozadéka marginális, a gyűlöletkeltő kampány szélsőjobb körökben visszhangra talált, ám ellenkező hatást is kiváltott: felébresztette a civil társadalom segítőkészségét.

Az Orbán-kormány a menekültügyben kezdetben a politikai haszonszerzés lehetőségét látta. A tényleges problémák néhány helyszínre korlátozódtak, és ott sem tűntek súlyosnak, így a túldimenzionált téma átkerült a szimbolikus politikai térbe, és plakátháború lett belőle. Ez konkrét cselekvés nélkül is alkalmas volt a kormány erejének fitogtatására, a szélsőjobbal való versengésre és a figyelem elterelésére a valódi kormányzati hiányosságokról, a szédítő állami korrupcióról vagy a tömeges kivándorlásról.

A lassan mozduló EU első lépései sem hívták életre a veszélyérzetet, habár a kormány igyekezett elismertetni Magyarország növekvő tranzitszerepét, ami valóban nem lebecsülendő. Ám az ostobán célzatos „nemzeti konzultáció” a plakátokkal együtt, a menekültek unión belüli elosztásában való részvétel elutasítása és a kerítésépítés lejáratták Magyarországot. A hamis szerepcsere is hiteltelenné tette, midőn tranzit- helyett célországként próbált viselkedni (bevándorlás, munkahelyek).

Így szembesült a kormány a valódi és folyamatosan növekvő gondokkal. Az intézkedéseket a civil társadalom kezdte el kormányzati ellenszélben és az egyházak bűnös hallgatásától kísérve. A menekülteket fogadó tranzitzónák csak augusztus elején létesültek a fővárosi pályaudvarokon. Az átutazók nagyrészt parkokban és aluljárókban húzzák meg magukat, ami az idő hidegebbre fordulásával problémát fog okozni.

A megoldás módjai

Habár a rendszerhibák hatásai bizonyos országokra összpontosulnak, a kiúthoz átfogó, rendszerszintű megközelítés vezet. Alaposabb elemzéseket kellene végezni arról, hogy a menekülők honnan és miért indultak el, miként haladnak céljuk felé, mennyit fizetnek közvetítőknek és embercsempészeknek, mit remélnek a célországoktól. Ilyen kérdéseknek eddig a média próbált utána járni. A tényfeltárásban Magyarország is részt vehetne.

A következő intézkedéscsomag a menekülők EU-ba való belépésével kapcsolatos. Ha a tömeges szabálysértést meg akarjuk szüntetni, a határállomásokra kellene terelni és ott fogadni, regisztrálni őket. A júniusi EU-csúcs határozata szerint a leginkább érintett tagállamokban fogadóközpontokat nyitnának a migránsok gyors azonosítása céljából. Az eljárás azonban számtalan jogi és határrendészeti problémát vet fel, megoldásukhoz schengeni, illetve uniós szintű egyetértés szükséges.

Az ún. dublini rendelet a szabálytalanul érkező személyek minden terhét az első belépés országára hárítja. Ez a rendszer a mai helyzetben már nem működőképes, mert a menekülők általában nem abban az országban akarnak maradni, ahol beléptek. Félig-meddig azonosított embertömeg bolyong az EU területén. Canete EU-biztos már azt is jelezte, hogy meg kell alkotni a biztonságos harmadik országok közös európai definícióját.

A legsürgetőbb feladat a hirtelen megnőtt humanitárius kihívás kezelése. A menekülőket nem hívta senki, de itt vannak, az állam pedig felel a területén lévő emberekért. Szállásra, étkezésre, orvosi ellátásra van szükségük. Jogi és morális problémákat vet fel az a kérdés, hogy ők maguk miként tudnának e szolgáltatások nyújtásában tevékenyen közreműködni. A rendszerszerű cselekvéshez általában – nem csak Magyarországon – hiányzik a pénz, az infrastruktúra és legfőképpen a politikai egyetértés.

Az egységes normákat és a forrásokat EU-szinten kell megteremteni. A migránsokkal szolidáris cselekvéshez kormányzati akarat és parlamenti támogatás szükséges, a gyakorlati végrehajtáshoz pedig közéleti személyiségek és civil szervezetek példamutatása. Azt éppen idehaza láthattuk, hogy a negatív példa is mennyire ragadós. A legnagyobb teher nyilvánvalóan a célországokra nehezedik: a tartós letelepedés, foglalkoztatás, kulturális beilleszkedés megannyi gondja és mindennek társadalmi elfogadtatása.

Természetes és politikai korlátai vannak a befogadható menekültek létszámának. Jelenleg csupán két véglet, a befogadás és a kitoloncolás közül lehet választani. Az első a hazai társadalommal, a második a menekülőkkel okozhat növekvő konfliktusokat. Habár az Európába menekülők száma idén felszökött, a probléma még mindig kezelhető méretű, ha innovatív módon nyúlunk hozzá. De Meziere német belügyminiszter szerint a menekültválság „nem terhel túl egy olyan szabad és gazdag országot, mint amilyen a miénk”.

Márpedig a legtöbb migráns Németországot vette célba, számuk idén közelíthet az ország lakosságának egy százalékához. Ellenpélda az Egyesült Királyság kormánya, amely elzárkózik a csatorna túlpartján, Calais mellett táborozó, néhány ezernyi menekült beengedésétől.

Mind több uniós tagállam kormánya ébred rá, hogy a felbolydult európai menekültügyi helyzetet csak rendszerszintű új megoldásokkal lehet orvosolni. A legújabb német–francia kezdeményezés egy egységes európai menekültügyi és migrációs politika kidolgozására és a német SPD által közreadott tízpontos javaslat jelzi a közös megoldás irányát. A többi az EU tagállamainak készségén múlik.

A szerző volt külügyminiszter

Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.