galéria megtekintése

Nagyvasút

10 komment


Hargitai Miklós

Nem zár be a Déli, írja a Magyar Idők, mi pedig akár megnyugodva hátra is dőlhetnénk, ha nem az ilyen altatás lenne a bevett kommunikációs gyakorlat nagyobb balhék idején. Csak néhány beteg fát vágunk ki, mondta pár éve Tarlós István az akkor még csupán 2,5, most viszont már jó 12 milliárdos római-parti mobilgát-építésről, amely az újabb érvelés szerint bőven megéri azt a környezeti árat is, amit 1500 egészséges fa kivágásával fizetni fogunk érte.

A Déli pályaudvar fölszántását a környék lakossága egyöntetűen utálja. Mióta a BKSZ-bérlet a vasúton is érvényes, a vonat beépült a városi közlekedés eszköztárába mindazokkal együtt, akik vonattal járnak a Velencei-tóra, a Balatonra vagy mondjuk Győrbe. Sokan vannak: a Déli az ország második legforgalmasabb vasútállomása; egy (budai viszonylatban) belvárosi fejpályaudvar, közvetlen összeköttetésben Budapest legfőbb közösségi közlekedési tengelyével, a kettes metróval, karnyújtásnyira a legforgalmasabb budai csomóponttól, a Moszkva helyett Széll Kálmánról elnevezett tértől. Klasszikus városközponti végállomás, amit semmiképpen sem lehet egy gyors átszállásokra tervezett városszéli terminállal kiváltani, mert a két hely, a két műfaj és a kétféle infrastruktúra nem csereszabatos.

A bűnben fogant tervről – amelynek valószínű indoka az ingatlanspekuláció (valakik egy Westend-szerű plázát álmodtak a Déli pályaudvar helyére) és a kormányfő Várba költöztetése, ami extrém módon megnöveli a parkolási igényeket a várnegyed tágabb környezetében – senki nem kérdezte meg a lakosságot, és hatásvizsgálat nem készült hozzá. Ennek ellenére megvalósul, mert a döntés – az egyetlen helyen, ahol Magyarországon milliárdos horderejű elhatározások születnek – már megvan. Most ezt az irracionális elhatározást kell valamilyen kevéssé átlátszó blöffbe csomagolni.

 

„Nem a Déli szűnik meg, csak az üzemi pályaudvart választják le a vasúti hálózatról” – lelkendezik az Orbán-rendszer újságja nagyvonalúan kezelve a tényt, hogy a Déli pályaudvar életképtelen az alagút túloldalán lévő rendező pályaudvar nélkül: ha az utóbbit megszüntetik, akkor a jelenlegi formájában az előbbi is használhatatlanná válik. A Déli vonatait a rendező pályaudvaron tárolják és állítják össze, ott végzik az átfordítást (a mozdonyok áthelyezését a szerelvények túlsó végére), amit csak akkor lehetne kihagyni, ha mindenhová az elöl-hátul vezethető motorvonatok járnának, ami képtelenség. Mellesleg: az átfordítást nem igénylő Flirt motorvonatokat azzal az indokkal vásároltuk az EU támogatásával, hogy a segítségükkel a tágabban értelmezett elővárosi forgalom behozható Bel-Budáig – ha a Délit szanálják, ezeket a tízmilliárdokat visszafizetjük?

Már föl sem tesszük azt a kérdést, hogy ha a napi néhány százas felcsúti utasforgalomnak jár egy kertkapuig közlekedő komplett kisvasút a kiszolgáló infrastruktúrával együtt, akkor a Déli pályaudvart használó tízezreknek miért kell ezentúl többszörös átszállással bumlizniuk: értelmes válasz nincs.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.