galéria megtekintése

Múlt idejű válasz Schmidt Máriának

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 23. számában
jelent meg.

Népszabadság

Olvasónk „adta a kezünkbe” Ránki György történész 1988-ban publikált előszavát, melyet R. L. Braham A magyar Holocaust című könyvéhez írt. Ez a szöveg ugyanis épp az ellenkezőjéről szól annak, mint ahogy Schmidt Mária idézi Ránkit az emlékművitában.

Vagyis: „Azt a tényt ugyanis, hogy a náci megszállásig a közel milliós nagyságrendű magyar zsidóság az ide menekültek sokaságával együtt nem forgott közvetlen életveszélyben, akkor is mindenki tudta, és rajtuk kívül azóta sem tagadta senki. A felelősséggel való kritikus és önkritikus szembenézés ellenére is ki vonhatná kétségbe, hogy a fő felelősség a német nemzetiszocializmusra hárul, amely a tömeggyilkosságot végül is politikai programmá formálta, megtervezte, végrehajtotta; enélkül Magyarországon nem lett volna Holokauszt” – írta Ránki György klasszikussá vált munkájában és idézi Schmidt Mária cikkében. (A múlt fogságában, Heti Válasz, 2014. VI. 26.)

Ehhez képest hat vitairatnak Ránki 1988-as előszava: „A magyar zsidóság fejlődése némileg eltért a kelet-európai országokétól. Úgy is fogalmazhatnám: a magyar zsidóság tekinthető leginkább – nyugat-európai értelemben véve – saját nemzetével azonosítottnak. Sokkal bonyolultabb történelmi és társadalmi jelenség az antiszemitizmus, semhogy általános fejlődési sémákkal elintézhessük. Mégsem járunk messze a valóságtól, ha azt állítjuk, hogy a nyugat-európai zsidóság esetében a frontok világosak voltak. Megsemmisítésük része volt a történelmi folyamatnak, melyet például a francia lakosság többsége a nemzet egésze ellen irányuló külső támadásnak, a francia nemzeti méltóság megalázásának tekintett. Sorsuk nem választódott el annak a nemzetnek a sorsától, melynek az elmúlt száz-százötven év alatt szerves részévé váltak. (...) A magyar zsidóság pusztulásában a sorstalanság volt a különleges tragédia. A nyugat-európai izraeliták részben nemzetük sorsában osztoztak, a kelet-európaiak pedig úgy vélhették, üldöztetésükben valamiféle örök zsidó sors teljesedett be. A magyar zsidóság sem egyik, sem másik módon nem értelmezhette a történteket, hiszen a tizenkilencedik századtól tudatosan vallotta magát magyarnak, tudatosan akart a nemzet sorsában osztozni. (...) S ha a magyarsághoz való tartozást különbözőképpen értelmezték is – akár úgy, hogy az uralkodó osztályokkal azonosultak, akár úgy, hogy a magyar valóság megváltoztatására irányuló mozgalmakban vettek részt –, vállalásuk mindig a magyar sors része volt. Csak a deportálás nyers valósága, a magyar hatóságok, csendőrök brutalitása tette sorstalanná őket; ez szembesítette a túlélőket az azonosságkeresés konfliktusával.

 

Bármennyire bizarrnak tetszik is, a sorstragédia nemcsak a magyarországi zsidóság osztályrésze lett. 1944 fontos mérföldköve volt annak a huszadik századi folyamatnak, amelyben a magyarság európai helyét keresi. A zsidóság tragédiája a nemzet tragédiájává lett: a deportálás megszüntette azt a sajátos nemzetközi szerepet, melyet Magyarország a második világháború korábbi szakaszában felépített magának. Addig a magyar politikának – a németekkel való alapvető együttműködése ellenére is – sikerült az ország szuverenitását, legalábbis annak bizonyos elemeit megőriznie. A katonai hatalom és a jobboldali ideológia túlsúlya ellenére is többpártrendszer, lényegében törvényesség alakult ki; az önálló magyar külpolitika előkészítette a háborúból való kiugrást. (...) Mindezt már a német megszállás ténye semmissé tette, a deportálás azonban az országot nemzetközileg is elszigetelte, a katonai és politikai válságot erkölcsi krízissé mélyítette.

A híres jelenet – a német külképviselet Svájcban bemutatja, hogy magyar csendőrök milyen brutálisan bánnak a vagonokba terelt zsidókkal – ügyes propagandafogás volt, de nemcsak az. Hozzájárult egy új Magyarország-kép kialakulásához, eloszlatta a vonakodó szövetséges képét. Éppen akkor, amikor Németország korábban oly buzgó csatlósai változtatni próbáltak korábbi zsidóellenes politikájukon. Magyarországon az aktív kisebbség, a németek oldalán, utasításukra és támogatásukkal, példa nélküli tömeggyilkosságot követett el; ezzel soha nem látott politikai, erkölcsi szakadékba sodorta az országot. Bethlen István híres, 1944-es nyári memorandumában utalt erre a válságra. Horthy szintén erről szólt, amikor először próbálta megállítani a deportálást: nálunk továbbmenő intézkedések történtek a gazdasági élet ellátásáról, s általában mindennemű munkából való kikapcsolásuk terén, mint magában a Német Birodalomban egy évek során át tartó akció folyamán. Ezenfelül az intézkedések végrehajtása során sokszor olyan indokolatlan kegyetlenség és embertelenség jutott kifejezésre, ami különösen a gazdaságilag hasznosítható vagy pótolhatatlan szakmunkára még mindig szükséges zsidókkal szemben a Német Birodalomban nem érvényesült.”

Méghozzá 1944-ben, amikor a többi csatlós ország már nem volt hajlandó Hitlernek a zsidóság kiirtására vonatkozó utasításait követni! (...) Ha a magyar kormány 1942–43-ban meg tudta védeni a zsidókat a németektől, ezt elsősorban nem azért tehette, mert lojális volt Hitlerhez, hanem azért mert nem volt teljesen lojális. Merte vállalni bizonyos német követelések visszautasításának következményeit, antiszemitizmusa ellenére sem süllyedt a náci tömeggyilkosság szintjére.

Kétségtelen, a németek azért nem feszegették a kérdést, mert a magyar kormányra szükségük volt. De akkor mégsem csak a lojalitás mentette meg a magyarországi zsidóságot, hanem az együttműködésnek és az elhatárolódásnak az a sajátos keveréke, mely a kis országok esetében egyre inkább a politika művészetének középpontjába került. Kényes egyensúly volt ez, könnyen felborulhatott, aminthogy fel is borult.

De a Kállay Miklósnak és a kor jó néhány más vezetőjének járó elismerés mellett – mely természetesen nem jelent egyetértést politikájukkal – megkérdezhetjük: nem lett volna más az a vég, ha a Horthy-rendszer propagandájában maga is nem feszítette volna tovább a zsidók és nem zsidók kapcsolatát? Hogy ez történt Magyarországon, abban Horthy és rendszere súlyosan felelős. Még akkor is, ha az új kormányt a németek kényszerítették az országra, ha – a sors különös iróniájaként – a pesti zsidóság megmentésében végül is Horthyé a döntő érdem.

Érdemes eltűnődni azon, hogy azoknak az országoknak az esetében, amelyek a német megszállást korábban szenvedték el, a zsidóság sorsának szempontjából talán mindegy, hogy régebben demokratikus vagy antidemokratikus rendszer volt-e hatalmon. De Magyarországon a holokauszt – a sorsszerű (?) tűzáldozat – a háború utolsó hónapjaiban történt. A németek tisztán hatalmi eszközökkel ekkor már csak azért sem vihették volna keresztül a deportálást, mert ilyen eszközök nem is álltak rendelkezésükre.

A magyar szervek aktív közreműködése, a szélsőjobboldal támogatása nélkül a deportálást nem tudták volna végigcsinálni. Nemcsak az aktív ellenállás, már a közreműködés megtagadása vagy szabotálása is lassíthatta, keresztülhúzhatta volna a program végrehajtását. Bibó István a magyarországi zsidókérdésről (...) írt tanulmányában mindmáig talán a legteljesebben elemzi azokat a társadalmi problémákat és erkölcsi zavarokat, melyek végül is ide vezettek. (...) Auschwitz után nem lehet költészet – mondotta Adorno. Ilyen körülmények között becsületes ember nem lehet többé antiszemita – írta Teleki Pálnak Bajcsy-Zsilinszky Endre, még Auschwitz előtt. Az évszázados előítéletet,melyet Száraz György oly kitűnően ábrázolt (...) könyvében – Egy előítélet nyomában –, nyilván nem lehet és nem szabad egyszerűen a tömeggyilkossággal azonosítani. De értelmes és jóakaratú ember megfeledkezhet-e Auschwitz mementójáról?”

                                                                        ***

A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.