galéria megtekintése

Mindörökké Auschwitz?

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 27. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

Amikor Köves Gyurit, úgymond, felszabadítják Buchenwaldban, kénytelen megjegyezni, hogy bár a szabadság megjött, csúnyán késik viszont a kaja, ami a németek alatt nem fordulhatott volna elő. Amikor megérkezik a táborba, akkor pedig azt konstatálja, hogy végre hazaért. Néz a magas égre, mikor kipakolják azt a tárgyat, amivé vált. Köves semmit sem ismer, ami a koncentrációs univerzumot meghaladja. Számára mindez „természetes”. És a könyv épp azt kívánja tudatni velünk, hogy igaza van. Tényleg az.

A holokausztot „embertelennek” tartani, sajnos, tévedés. Emberi, túlságosan is emberi. Ilyenek is vagyunk. Igen, mi. Auschwitz megtörtént, ebből tudhatjuk, hogy lehetséges. Bármikor, természetesen. Történetesen mi tudhatjuk ezt a legjobban, mert épp Európának ezen a kicsi, szinte társtalan nyelvén írta meg a korszak legfontosabb magyarjainak egyike. Ebben a tekintetben tehát kerek 70 évvel ezelőtt Auschwitz nem ért véget. Egyebek között azért sem, mert a népirtások, etnikai tisztogatások története azóta is zavartalanul folytatódik. Jól mondta a nagy angol- amerikai költő, Auden, hogy a történelmet, Auschwitz előtt és utána is, „úgy, ahogy van, a bennünk lakó bűnöző csinálta”. Mit ünneplünk akkor most?

Azt a reményt talán, amelyet ez az önmagunkról szóló sötét tudás nyújt nekünk. Jó, ha nem felejtjük el mindezt egészen, ha nem süllyedünk vissza egy ostoba álhumanizmus illúzióiba, ha nem válnak ezek az emlékezések üres rituálékká, november hetedikévé.

 

Kertész Imre másik nagyszerű könyvében, a Kaddisban szerepel a Tanító úr története, aki minden ésszerűség, „természetesség” ellenében megkeresi a főhőst, hogy visszaadja neki az ételadagját. Mert az övé, mert jár és ezen a deportálás semmit nem változtat. Ha elfelejtenénk a holokauszt, a gázzal megfojtás és elégetés, Dunába lövés stb. természetességét, azt is el kéne felejtenünk, ki volt és mit tett a Tanító úr. Mit tett Raoul Wallenberg és Carl Lutz, Sztehlo Gábor és Salkaházi Sára. Hogy miközben Auschwitz természetes, közben mégis és megmagyarázhatatlan módon, „rettenetes a kísértés a jóra”, ami viszont teljesen természetellenes és mégis létezik és lépten-nyomon hírt ad magáról, kiirthatatlanul.

Meg kell érteni, persze, hogyan terjedt el úgy köztünk a gyűlölet mérge, hogy elengedtük a halálba azokat, akikre most emlékezünk, vagy hogy miként hagyhattuk rögtön utána az itt élő németeket elkergetni. Jó volna, ha mindezek után nem mondanának olyanokat, mint legutóbb a miniszterelnök, hogy „nem akarunk tőlünk különböző, kulturális tulajdonságokkal és háttérrel rendelkező jelentős kisebbséget látni magunk között”.

És meg kell értenünk, amennyire lehet, a titokzatos kísértését a jóra, amely akkor is megmutatkozott, gyakran egészen hétköznapinak tűnő emberekben. És azt sem kéne elfeledni, hogy a meggyilkoltak gyerekei és unokái – már a dédunokái is bőven – itt lehetnének köztünk, egy egészen másféle Magyarországon, amelyet muszáj időről időre elképzelnünk. Képzelet nélkül nincs emlékezés sem.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.