galéria megtekintése

Mi fizetünk rá

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 07. számában
jelent meg.


Lencsés Károly
Népszabadság

Hat-nyolcszázmilliárdot vagy még többet is bukhat a bankszektor a parlament múlt hétfői, a devizahitelesek megsegítését célzó döntése nyomán. Amennyit egészségügyi ellátásra évente költ az ország. Azt is lehet mondani, hogy van miből, mert ezen a terméken eddig nagyot kaszáltak. És ezen az sem változtat, hogy igencsak kérdéses, milyen mértékig avatkozhat bele az állam a magánjogi szerződésekbe.

A bankszövetség méltánytalannak is tartja a törvényt, mert a devizahitel-szerződésekre immár nem érvényesek az elévülés általános szabályai, így több mint tíz évre visszamenőleg írták felül a szerződések feltételeit. Eleve semmis az árfolyamrés, továbbá a pénzintézeteknek kell bizonyítaniuk, hogy tisztességes volt a megállapodásoknak az egyoldalú szerződésmódosításra (kamatemelés) vonatkozó kitétele. Ha ez nem sikerül, a kölcsönt csak az eredeti kondíciókkal követelhetik vissza.

A jogrendszer csak ámul, mi van itt. A devizahitelesekkel azonban valamit kezdeni kell, hiszen a forint árfolyamának zuhanásával – ezzel a törlesztőrészletek brutális emelkedésével – nem számolt senki. Nem is számolhatott, hiszen egy svájci frankért 2009-ben, tehát a válság mélypontján sem kellett 203 forintnál többet fizetni – az árfolyam a szintén válságos 2008-ban 150 forint alatt is volt –, míg most 255-nél tartunk. Az egyik ok alighanem a kormány unortodox gazdaságpolitikája. A segítség kézenfekvő megoldása a forint védelme lett volna, s nem a tehetősebbeknek kedvező végtörlesztés, illetve a megint csak a gazdagok számára többet hozó adósmentő csomag.

 

De méltányos stratégia kidolgozása helyett egyszerűbb bűnbakot keresni. A bankok erre ideálisak. Az egyre jobban szorongatott pénzintézetek tarifáik további emelésével reagálnak, válaszként az utálat fokozódik. Amit annyiban indokolt, hogy a hazainál nagyobb kamatmarzsra – a betétek két-három százalékot fialnak, a hitelek után akár negyvenszázalékos kamatot is felszámítanak – másutt nemigen van példa.

Ezt vajon nem a bizonytalan hazai gazdasági környezet váltja ki? Hiszen bármikor újabb különadókat vethetnek ki, s a reklámadó után alighanem további ötletek jönnek. De lenyúlhatták a háromezermilliárdnyi magán-nyugdíjpénztári vagyont, egyetlen tollvonással felszámolhatták, majd újraoszthatják a szerencsejáték-piacot, baráti kezekre juttathatták a dohánybizniszt, folyhat a földmutyi, kiszekálják a külföldi tulajdonosokat a közműszolgáltatásokból, s mert megtetszett a takarékszövetkezeti hálózat, arra is rátették a kezüket. Tegyük hozzá: az Alkotmánybíróság jóváhagyásával, hiszen a testület szerint a magánérdeket – a tulajdonhoz való jogot – a közérdek felülírhatja. Így csak hivatkozási alap kell, és folyhat az államosítás vég nélkül.

Szóval a jogbiztonság megszűnőben. A legtöbben nyilván úgy gondolják, mi közük hozzá, fő, hogy olcsóbb a rezsi. Hát annyi közük azért marad, hogy – szolgáltatási díjak vagy adók formájában – végül mindennek mi fizetjük meg a tényleges árát.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.