galéria megtekintése

Metró, Illés és Omega nélkül

Az írás a Népszabadság
2014. 04. 02. számában
jelent meg.


Uj Péter
Népszabadság

Móricz Simon / Népszabadság

1. Egy hete folyik kampány. Nem az a simonos-welszes-kígyós-rogános, hanem a metrós. Hogy változik a menetrend, új járatok, módosított útvonalak, figyeljék a bkk.hu-t, szórtak szórólapot is dögivel, térkép (érthetetlen), frissítettem a mobilappot, néztem a webet, a megállóban a táblát. Nem nagyon stimmeltek egymással, de nem foglalkoztam vele, én csak nyertem. Lett egy újabb közvetlen buszjáratom a Móriczig Budaörs nyugati végéből. Írjuk akkor oda Minden Idők Legértelmetlenebb és Legdrágább Magyar Tömegközlekedési Beruházásának bevételi oldalához. Engem nem érdekel, hogy még az unokáim unokái is fizetni fogják a hiteleket, engem nem érdekel, hogy minden egyes perccel csak nagyobb lesz a metrón a bukta, és soha senki nem meri majd leállítani (hülye vagy? ilyen drága, ilyen szép metrót? a polgárok meglincselnék!), nem érdekel, hogy tönkrement bele az egész Ráday utca, éttermek, kocsmák tucatjai, nem érdekel, hogy bezárt egy-két tucat üzlet miatta a Baross téren, hogy hét éven át nyelték a port a körtériek, hogy álltak a dugóban anyázva a Thököly úton, nem, nem érdekel semmi, nekem van új, kényelmes buszjáratom, coki, mehettek sírni a sóhivatalban/nak, lúzerek!

2. Morogtak itt néhányan, hogy hát a Tarlós meg az Orbán így meg úgy, idegen tollak munkájának a gyümölcsét, fürdőznek a meg nem érdemelt satöbbiben. Pedig szerintem látványosan nem fürdőznek. Ebben a kampányban, ahol ennyire precízen tervezett minden, bámulatos logisztikával van illesztve Simon-számla Zuschlag-könyvhöz, Fülig Jimmy Welsz Tamás a kígyóhoz, szivattyúüzem-gyártósor-avatás kamionterminál-melléképület-alapkőletételhez, Szili Katalin-doorstep-sajtótájékoztató CÖF-nyilatkozathoz és így tovább, másodpercről másodpercre, ki van zárva, hogy csak egy ilyen kurta-furcsa, odakent, kelletlen kis ünnepelgetést tartottak volna, ha annyira fürdőzni akarnának. A Várkert Bazárból négynapos banzáj lett. A ludovikás átvágástól zengett a szaksajtó.

 

Nem, itt egy morgós, kelletlen, kicsit oktatós, pitiánerkedős átadó volt, amit én mindenképp helyénvalónak érzek. Ennyi pénzért.

3. Na, a sok szórólap, bkk.hu, táblázás, megállókban szambázó, BKK-mellényes segéderők ellenére: kedd reggel megyek befele Budapestre, a 188E járaton, a Budaörsi úton (M1–M7-bevezető), az Osztapenkónál beleszól a sofőr a mikrofonba (nem vicc):

– Kedves utasok, aki tudja, hogy kell bemenni a Sasadi úthoz, legyen szíves, navigáljon el!

(Azzal befordult a Kelenföldi pályaudvar felé, teljesen rossz irányba.)

4. Ez a legszebb dolog, ami az utóbbi nyolcvan évben Budapesten épült – írta Orosz Péter a Cinken, márpedig ha valakiében, az ő ízlésében megbízom, ő a legjobban öltözött heteroszexuális magyar férfi, akit ismerek.

Szombaton leereszkedtem a föld alatti katedrálisba. Ott van éppen, ahol régen egy húgyszagú, alig kivilágított horroralagúton kellett átmenni Kelenföldről Őrmezőre, mindenféle veszélyesnek tűnő formák között, persze tizennégy-öt évesen még sok mindenki tűnik veszélyesnek... de mentem, minden hétvégén, az utolsó busz után. Aztán a nyolcvanas évek közepén lett egy fényesebb, szélesebb, fehérebb, műkövesebb alagút a helyén, a húgyszag persze lassan visszaköltözött, és hát annyival kevesebb millió eurót kéne visszatörlesztünk, ahányszor én itt láttam a hajnali első vonat (pusztaszabolcsi személy) indulási idejét (3:30) azon a megfejthetetlenül forgó MÁV-kijelzőn. És hiába volt itten annyi szép élmény, mindkét lakótelepen, az első csajomtól megszámlálhatatlan mennyiségű park- és panelbuliig, meredek kocsmázásig (vannak-e még kelenföldi szkinhedek?), azért az Etele tér mindig az a reménytelen, Edda Művek-hangulatú hely maradt, és most tessék, üvegek és fémek, a fény városa a föld alatt. (Ka-ted-rál.)

Ezt a metrót pont a gyerekkorom alá építették. Nekem nem is Kelenföldi pályaudvar–Bikás park–Újbuda központ–Móricz Zsigmond körtér–Gellért tér, hanem Verpeléti borozó–Tengernagy–Szonáta–Mészöly–Kisrabló.

Egyébként: szépni szép, avantnak gárd, előrének mutató, nagynak szabású, de miért van a föld alatt? Ki fog oda lemenni? Minek?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.