galéria megtekintése

Macskakövek

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 25. számában
jelent meg.


Uj Péter
Népszabadság

Őszinte megrendüléssel vegyes tisztelettel vegyes részvéttel figyeltem testközelből ezt a Zsigmond király Frankel Leó utcai vesztes macskakőháborút. Ha most vezető kereszténydemokrata politikus lennék (volnák), tisztára neki lennék (volnák) keseredve, hogy mennyire kifordult megint csak ez az elkoncsitásodott, cudar világ magából, amikor a polgárság direkte lerakni akarja a macskakövet, nem pedig fölszedni, ahogy az rendes helyen szokásban szokott volt lett légyen.

Frankel Leó – egy viszonylag kevéssé kereszténydemokrata, ám annál néhaibb politikus és hivatásos forradalmár – szelleméhez mindenképpen a fölszedett macskakő lenne méltó (pászentos), ekképpen tehát az illetékes hatóság a névadó szellemének megfelelően járt el, miszerint a macskakő (miszerint kopfstein) fölszedett állapotban maradt, a helyiek leghatározottabb tiltakozása ellenére, a helyére pedig a széles körben népszerű (bár helyileg határozottan ellenzett) burkolóanyag, a kőolajszármazékból és kőzúzalékból kevert aszfalt került.

Ez már igazi posztmodern triplacsavar, tehát hogy a macskakő mellett tüntető helyiek radikalizálódásának méregfoga is legott kihúzatott, tudniillik a macskaköveket már nem tudnák fölszedni esetleges zavargások céljából, hiszen azok hatóságilag föl lettek szedve.

 

Félretéve az egyébként remek tréfát: igen, értem a Leó utcaiakat.

Én Bartók Béla útiként éltem át ezt a siralmas lesimulást. Évtizedekig sírt mindenki a macskakő miatt, a taxisok is inkább elkerülték, és a lengéscsillapító-csere árát követelték volna Demszkyn, én persze már tudtam a vége felé, hogy nem, nem szabad aszfaltozni, mert hiába nyerünk sima és lengéscsillapító-barát felületet, elveszik a tér, elvesznek a görbék, apró gödrök és a zötykölődés. És tényleg, egy siralmas autópálya lett a Bartókból, semmi utca- vagy fasorszerű sincs már benne, semmi emberi dimb-domb, girbgurb, csak zökkenőmentes előrehaladás. Egy sivatag. Ráadásul dűnétlen.

Lehetett gondolni, hogy most már egy kicsikét változik a helyzet, ma már talán rá-rájönnek mindenféle hatalmi helyeken, hogy a város nem csak az autók városa, hogy tud már más szempont is lenni, mint az autóké, voltak biztató jelek, kerékpáros-, gyalogosbarát villanások.

De a Frankel Leó utcaiak példája szerint fordulat mégsem történt. Erősebb volt a simaságlobbi, az aszfaltérdek. Lehet, hogy a lakóknak meg kellett volna próbálni bevonni néhány lengéscsillapító-gyárat.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.