1812, Spanyolország. Napóleon három évvel korábban elűzte a Bourbon-uralkodót, és saját bátyját, Józsefet helyezte marionettkirályként a trónra. Miközben a spanyol – pontosabban kasztíliai, baszk, katalán – partizánok véres harcokat vívtak a francia megszállókkal, a dél-spanyolországi Cádiz történelmi esemény színhelyévé vált: a rendi gyűlés, a Cortes képviselői, földbirtokosok, polgárok, ügyvédek, papok alkotmányt adtak Spanyolországnak. Szétválasztották az államot és az egyházat, elválasztották a hatalmi ágakat, megszüntették az inkvizíciót, törvénybe iktatták a szólás-, sajtó- és vallásszabadságot, eltörölték a belső vámhatárokat, ezzel biztosítva a szabad kereskedelmet. Az alkotmányozó gyűlés forradalmi tettet hajtott végre: az új alkotmány révén megteremtette – legalábbis elvek szintjén – a spanyol politikai nemzetet (nación). Nem Isten, hanem a „nación” lett a legfőbb szuverén. A felvilágosult nemesek, nagypolgárok és értelmiségiek számára óriási csalódást jelentett, hogy a franciák kiűzése után VII. Ferdinánd semmisnek tekintette az alkotmányt.
A kudarchoz hozzájárult, hogy az alkotmány kidolgozói nem találtak utat azokhoz a partizánokhoz, akik nem elvont jogokkal, hanem „Isten és a király” jelszavával a zászlajukon vonultak hadba a francia zsarnok ellen. A felfegyverzett paraszti és városi munkás, kézműves tömegek nem ismerték a nemzet szót – sem politikai, sem etnikai értelemben –, mert számukra a jogaik és életmódjuk védelmét az Isten és a király szavatolta, politikai horizontjuk pedig jó esetben is csak az általuk lakott tartomány határáig terjedt. Életüket a szokások irányították, nem pedig a természetjog. Azóta sem eléggé hangsúlyozott tanulság: a magát felvilágosultnak tekintő elit és értelmiség, ha nem keresi a kapcsolatot azokkal, akiket összefoglalva jóindulatúan „népnek”, rosszindulatúan „tömegnek” nevez, akkor szükségszerűen magára marad harcában.
1812 mégis fordulópontot jelentett. A közös, szent akarat, hogy Spanyolországot alkotmányos módon igazgassák, nem múlt el nyom nélkül. Az alkotmánypártiak tovább folytatták nemzetépítő harcukat, hogy felszabadítsák a spanyol népet a szolgaság alól. Ezért nevezték magukat Los Liberalesnek, vagyis liberálisnak. Ennek a spanyol pártnak a nevét vették fel Európa és Latin-Amerika azon pártjai, amelyek követelték a népszuverenitás érvényre juttatását, a rendi, nemesi, egyházi és tartományi privilégiumok eltörlését, egységes jogok és kötelezettségek törvénybe iktatását. Bár Magyarországon inkább a „szabadelvű” vagy a szabadelmű” kifejezés honosodott meg.