galéria megtekintése

Lehúzott iskolák

8 komment


Rab László

A gyöngyöstarjáni iskolában tegnap nem volt tanítás, mert a szolgáltató lekapcsolta a gázt, a Klik ugyanis nem fizette a fűtést. Orbán Viktor viszont péntek reggeli interjújában beszélt arról, hogy 2010-ben csődbe ment oktatási rendszert vettek át. Ezért kellett átállítani az oktatás szerkezetét és finanszírozását, ami szerinte sikeres és jó irányba indult. És valóban kétségtelen, hogy hétfőn már vissza is kapcsolták a fűtést Gyöngyöstarjánban.

Az eset jelzi, hogy a kormányfő nem megy a szomszédba egy-egy jókora „tévedésért”. Az oktatási rendszer nem volt csődben 2010-ben, a kompetenciaalapú tankönyvekre milliárdokat adott előzőleg az ország, noha Európa más államaihoz képest akkor is keveset költöttünk. De azért 2004-ben még a GDP 3,5 százalékát költöttük közoktatásra, 2013-ban, már a Fidesz alatt, mind-össze 2,3 százalékot. A volt keleti blokk országaiban arányosan jóval többet adnak oktatásra, mint mi.

Ezt is egy kézből. Ez a kéz viszont a kistelepülések rossz anyagi körülmények között sínylődő iskoláin segít. Voltak falvak, amelyekben a fenntartó önkormányzatok nyaranta csak hatvan százalékig fizették ki a pedagógusokat. Jött a Horthy- és a Kádár-korszak elemeit keverő, klebelsbergkunózó, wassalbertező fideszállam, de abban bízni lehetett, hogy nagyobb lesz az iskolák anyagi biztonsága.

 

A kis falvakban biztosan. De az egyébként jó helyzetben lévő iskolák csak a kárát látták a Fidesz–KDNP államosításának. A rendezett körülmények között ügyködő önkormányzatok addig mindent megtettek iskoláikért, hiszen négyévente újjá akarták magukat választatni. Ezért pluszpénzekkel ösztönözték a pedagógusokat, s a szülők is hozzászoktak ahhoz, hogy segítsék a nyelvoktatást vagy a sítábort hozzájárulásaikkal. A Klik elvette a munkáltatói jogokat az önkormányzatoktól, eltűnt az iskolákból a gazdasági „öntudat”, a civilek tartózkodóvá váltak, és végül ott maradt támaszként a központi akaratot szajkózó állam egy szál egyedül, látjuk, ebből mi lett, s főként, hogy mi lesz a történet vége. Az állam a jobb helyzetben lévő iskolák mögött felsorakozó helyi erőket elgyöngítette.

Pár év elég volt arra, hogy a jó iskolák legatyásodjanak. Hol van az az alapítvány és szülői közösség, amely jó szívvel adná a pénzt a klikes körnek, amely egzecíroztatni kezdte a pedagógusokat? Az ötvenmilliárdos hiányt felhalmozó vízfejet (ez a Klik) védhetik ugyan kézzel-lábbal, a központosítás megbukott. Orbánék kiszívták az iskolák erejét – éspedig azért, hogy a felszabaduló oktatási pénzeket átcsoportosítsák máshová. Céljuk az volt, hogy bejárassák és gördülékennyé tegyék az új rendszert (a miniszterelnök mondta ezt évekkel ezelőtt), a vége mégis az, hogy nincs gázfűtés Gyöngyöstarjánban, de gáz van mindenhol – utálja a rendszert tanár, diák egyaránt. A Miskolcról indult országos felháborodás azt igazolja, hogy az iskolák eljutottak a működésképtelenség határára. Ám, ha működnek, az csak a gondokat szaporítja, hiszen azt sem szereti már senki.

Hogy jön ki ebből a zűrzavarból versenyképes iskolarendszer, életrevaló diákság?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető