A tények makacs dolgok

Uj Péter megnyilvánulásai eddig nem voltak felületesek, de a Duzzasztani, mindenáron című (március 4.) írásában pont olyan hevenyészett módon foglalkozik a vízi erőművel, a hajózással, mint az kis hazánkra jellemző.

 

A szerző hivatkozik a sík területen lévő vízi erőművekre. Az a vízi erőmű, amely 4-5 méternyi szintkülönbséggel, 1,3-1,6 km/óra sebességű vízfolyással rendelkezik, nem tudom, mennyiben különbözik a sík területű vízi erőműtől. Márpedig a Majnán 384 kilométer hosszan 34 ilyen erőmű és hajózsilip található. Valamilyen rejtélyes okból a vízpart tele van horgásszal, halászok működnek, és még halakat is fognak. A majnai zsilipek az 193o-1936-os években épültek, és nagyon jól működnek a mai napig is. 1995-től napjainkig elég sokszor végighajóztam ezen az úton, de csak a hajózás biztosabbá tétele volt a vízépítési munkák oka.

Azt sem tudom, Uj Péter honnan szedi, hogy belvízi hajózás csak a nagy tengeri kikötők vonzáskörzetében van. Itt ugyanis az az alapvető kérdés: hány kilométer nevezhető vonzáskörzetnek? Svájc elég messze van Antwerpentől, Rotterdamtól, Amszterdamtól, de nagyon nagy mennyiségű áru kerül vízi úton svájci kikötőkbe. Szeretném jelezni: kb. ezer kilométer a távolság. Franciaország tengerparti kikötőkkel rendelkező ország, de szintén kb. ezer kilométeres vízi úton át szállít nagy menynyiségű árut (Rajna 4oo, Mosel 4oo kilométer). Németországban a Rajnán Duisburgig (25o kilométer), majd onnan a csatornarendszereken át Dortmund, Münster, Hannover, Magdeburg, Berlin - fel egészen a balti-tengeri partokig - nagyon sok áru kerül vízi úton elszállításra. A Dunán kicsit más a helyzet, mert nincs annyi ipartelep a víz mellett. Nem is kell tehát a vízi utat alkalmassá tenni nagy hajós szállításra - mindenki olyan hajóval járjon, ami elfér! Csak azt tudnám, minek építünk autópályát, közlekedjen mindenki olyan autóval, olyan úton, és arra, amit a jelenlegi úthálózatunk elbír és biztosítani képes. Mennyi pénzünk megmaradna!

És végül, röviden a gátmagasítás és árvíz kérdései. Amióta a freudenaui (bécsi) zsilip elkészült, Ausztria területén, a Duna térségében nem volt olyan árvíz, ami túllépett volna az ártéren. Nagyon egyszerű: egy 15 literes edényben van 12 liter víz, de még bele kell tenni 7 litert. Mit lehet ilyenkor tenni? Időben ki kell venni legalább öt litert. Ezt tudják a bezsilipelt folyószakaszok. További kedvenc kifogás a környezet védelme: én egy 9oo lőerős hajóval 4o kamionnyi árut szállítok el - biztos, hogy kevesebb légszennyezéssel, mint a kamionok.

Hát ennyit a vízi erőművekről.

Unger Attila

hajógépész, hajóskapitány

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.