galéria megtekintése

Lakkhatás

2 komment


Hargitai Miklós

A szegedi kísérlet – felújítják, és szociális bérlakásként hasznosítják az üresen álló önkormányzati lakásokat – attól függően nevezhető bátornak vagy kisszerű megúszási kísérletnek, hogy honnan nézzük. Ha például a budapesti V. kerület a viszonyítási alap (ahol az ingatlan vagyont inkább a haverok közreműködésével olcsón roganizálják, a közvetítői díjak pedig Pasa parki apartmanokat növesztenek egyre nagyobbra), akkor Botka László szegedi polgármester egy hős.

Ha viszont nem fogadjuk el, hogy a NER-ben kimagasló bátorságra van szükség a politika rendeltetésszerű, az önérdekű fosztogatás helyett a problémamegoldásra koncentráló működéséhez, akkor semmi különös nincs a Tisza-parti próbálkozásban: végső soron itt is olyanok kapnak csak tetőt a fejük fölé, akik utána önerőből képesek állni a fenntartási költségeket. Amennyiben a magyar állam (és önkormányzatai) mindössze ennyit tudnak tenni az alul lévők lakhatási gondjainak enyhítéséért, akkor még mindig fényévekkel vagyunk lemaradva a csúfosan és okkal megbukott szocializmus mögött.

A KSH minapi adatai szerint idehaza nagyjából félmillió lakás áll üresen, és ebből 2-300 ezernyi jelentősebb ráfordítás nélkül lakhatóvá tehető vagy jelenleg is lakható. Építeni a mai tempóban 20-30 év alatt tudnánk ennyit. A szakadékot a fizetőképes kereslet és a bizalom hiánya vájja. Egy négyfős család által lakható albérlet díja alig kevesebb, mint az átlagbér (költőivé téve a kérdést, hogy megfizeti-e a magyar gazdaság a bérekben a lakhatás költségeit), miközben sokan még piaci áron sem szívesen adják ki a lakásukat – önkéntelenül is fölfelé nyomva az árszintet –, mert félnek tőle, hogy lelakva, nagyra nőtt rezsitartozással kapják majd vissza. Ha egyáltalán visszakapják, és nem vissza kell szerezniük.

 

A kihasználatlan lakásállománynak nyilván csak a töredéke önkormányzati tulajdon – bár ebben a szegmensben egy is több lenne a soknál –, az állam felelőssége viszont elvitathatatlan: a relatív lakáshiányt már rég föl lehetett volna számolni egy olyan, Európában sokfelé működő rendszerrel, ahol a rászorultak támogatást kapnak a lakbérekhez (függetlenül attól, hogy az önkormányzati vagy a magánszférában bérelnek-e), a tulajdonosok rizikóját a kockázat egy részének átvállalásával, állami karbantartó-szolgálattal, a rezsibűnözőket kiszűrő bérlőnyilvántartással csökkentik, az önkormányzatok pedig nem Kocsis Máté kedvenc jegyzőjének vagy Habony Árpád exanyósának adnak bérlakást, hanem olyanoknak, akiknek másképp nincs esélyük az otthonteremtésre. Nálunk viszont mintha az lenne a cél, hogy a szabad lakások a tőke parkoltatását és felhalmozását szolgálják, a mesterséges lakásínség pedig segítsen irreálisan magas szintre nyomni az árakat és a lakbéreket.

Ha direkt csinálják, akkor perfekt, ha viszont más lenne a szándék, akkor valamit csúnyán elszúrtak. Szeged most egy nagyon apró, és nem is különösebben innovatív lépést tesz a helyes irányba – egy olyan országban, ahol a tömeges bérlakás-privatizációtól a perverz (mert az igazán rászorultak baját nem enyhítő) csokig huszonöt éve hátrafelé haladunk, ami csak megfelelő perspektívából látszik haladásnak.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.