galéria megtekintése

Kulcsot te találj!

Az írás a Népszabadság
2015. 07. 16. számában
jelent meg.


Vári György
Népszabadság

Az értelmiség, modorosabb és népszerűbb verziójában az írástudók felelőssége, kiállása, hallgatása, árulása a legkedveltebb közéleti toposzok egyike. Azon kérdések népes táborába tartozik, amelyekről mindenkinek van megfellebbezhetetlen véleménye, aki kicsit is követi azt, amit Magyarországon megszokásból politikának szoktunk nevezni.

Értelmiségin ilyenkor elsősorban – legalább valamelyest – a nyilvánosságban dolgozó, ott látszó, tekintélyes figurákat, jellemzően művészeket és tudósokat szoktunk érteni. Hálás társalgási téma, rengeteg jól lehívható panelt lehet mozgósítani tárgyalása során: egyfelől hogy ők mégiscsak jobban tudják, kiállásuk súlyát szavatolja művészi-tudósi (stb.) tekintélyük. De hát már miért tudnák pusztán emiatt jobban?

Másfelől az ő szavuk mégiscsak messzebbre jut, és ezért nagyobb a felelősségük is. Ez a legtöbb esetben egyszerűen nem igaz, egy átlagos magyar képzőművész szavának például semmilyen nyilvános súlya nincs, el sem igen jut oda, nem is lesz hírré, amit beszélni kíván nemzetéhez. A „művészsztárok” értelemszerűen a színészek és – történelmi okokból – az írók közül jöttek, utóbbiak közül Esterházyé, Parti Nagyé, Závadáé az utolsó ilyen korosztály, a szerepet ügyesen átvenni kívánó Grecsó Krisztián mondandójának hatóköre már jóval kisebb lehet csak.

 

És az ő megszólalásuknak – akárcsak a bátor és kiváló Alföldi Róbertének vagy Schilling Árpádénak – önmagában már rég nincs túlzott figyelemfelhívó ereje. Tudjuk, mit gondolnak, mindenki eltette már őket ide vagy oda a fejében. Másfelől az Alföldi-féle rutinos sztárok mégis elképesztő hatékonysággal tudják használni az őket körülvevő publicitást. Alföldi Róbert a szerb határon épülő kerítésről szóló minapi bejegyzésével végtelenül egyszerűen és okosan csak arra apellált, hogy – Brechttel szólva –„rettenetes a kísértés a jóra”, hogy a hazát értő és érző emberek lakják, amilyennek mind tudni szeretnénk magunkat, és megdöbbentő, vigasztaló népszerűségre tett szert.

A másik lehetőség az, ha a személyes ismertség helyett maguk a műalkotások üzennek, ennek a Magyar Kétfarkú Kutya Párt street-art akciói a legjobb példái, amelyek merész szellemességéből még az óriásplakátjaik is megőriztek valamit, ráadásul ebben a kampányban az is megmutatkozott, hogy a fellépésüknek komoly közösségszervező ereje is van. De igaz mindez, mondjuk, a Pintér Béla Társulatra vagy a Krétakörre is.

„Kiállni” olyan súlyos erkölcsi határhelyzetekben, mint amilyenek mostanában sűrűn adódnak, nélkülözhetetlenül fontos lehet. De közös dolgainkat esztétikailag megtapasztalhatóvá tenni, felkínálni az értelmezésnek és a cselekvésnek mégiscsak több ennél. Jól mondja Brecht ismét, a Jó embert keresünk végén: Tisztelt közönség, kulcsot Te találj, mert kell jó végnek lenni, kell, muszáj. És ha pillanatnyilag igazán nem is mutatkozik a jó vég a horizonton – ezt azért nehéz volna vitatni –, attól mindez csak annál inkább érvényes.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.