galéria megtekintése

Krisztus visszanéz

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 17. számában
jelent meg.


Kácsor Zsolt
Népszabadság

Azt azért nem képzeltük volna, hogy Debrecen pökhendi urainak tágra nyílt szemébe éppen Munkácsy Mihály jámbor képű Krisztusa mutat majd fityiszt. Az a maroknyi és erőtlen ember, akit a cívisvárosban ellenzékinek hívnak, eddig hiába rázta az öklét, mit sem ért. Debrecen népe nem volt hajlandó csalódni Kósa Lajosban. Tőle bármit elfogadtak, neki mindent megbocsátottak. S most tessék.

Gondoljon bárki bármit Munkácsy művészetéről, Debrecen számára a trilógia nagyon fontos érzelmi kérdés

Ott van az a rongyokba öltözött ember azon a divatjamúlt olajfestményen, és a maga szelíd módján hatalmas erőt képvisel, méghozzá Kósa Lajossal szemben.

 

Pontosabban szólva: nincs ott. Hiszen elvitték. A Déri Múzeumból Kanadába vitték Krisztust, aki ennek ellenére Debrecenben maradt, mert Debrecen lakossága szereti a Munkácsy-trilógiát, és ragaszkodik hozzá. Krisztus most úgy van jelen, hogy nincs ott, és erősebb a jelenléte, mint valaha. Ki érti ezt?

A polgármester biztosan nem, különben nem nyilatkozta volna azt a meggondolatlanságot, hogy a Munkácsy-trilógia ügyét ő a maga részéről lezártnak tekinti. Ah! Lezártnak tekinti! Most tekinti lezártnak az ügyet, éppen most, s nem veszi észre, hogy az ügy éppen most kezdődik.

A Déri Múzeumban leemelték a falról a hatalmas képet – és most viszik
A Déri Múzeumban leemelték a falról a hatalmas képet – és most viszik
Balázs Attila / MTI

Debrecenben ugyanis a trilógia megcsonkítása miatt röpke egy hét alatt villámgyorsan egy platformra került a fideszes és a nem fideszes lakos, és az emberek egymást túlharsogva szidják Kósa Lajost és a kormányt. Gondoljon bárki bármit Munkácsy művészetéről, Debrecen számára a trilógia nagyon fontos érzelmi kérdés. Akkor is fontos, ha sokan tisztában vannak vele: a trilógia az országhatárokon kívül üzletileg jóval kevesebbet ér és művészetileg jóval kevesebbet számít, mint idehaza.

Ám Debrecenben furcsa módon ez még növeli is az értékét: lám, itt van ez a három bibliai kép, másoknak nem jelentenek semmit, a léha külföld szemében ezek a képek nem fontosak, de nekünk, magyaroknak, igenis nagyon sokat érnek.

Magyar festő festette a magyar Krisztust a magyar Golgotára. És ezt a magyar trilógiát nem mentette meg Kósa Lajos, ezt a három képet hagyta a sorsára a magyar kormány.

Debrecen fideszes urai aligha értik, hogy a cívis polgárok szemében valami jóvátehetetlen történt: sérült az a hit, hogy az urak mindenhatók. Az urak pár nap alatt módosítanak komplett törvénykönyveket, az urak játszva összeszednek milliárdokat ilyen-olyan falu végi stadionokra, de lám, egy nemzeti kincsnek tekintett mű esetében jogszabályi hiányosságokra és anyagi nehézségekre hivatkoznak.

Ezt még az elvakult debreceni fideszes sem veszi be, nem véletlen, hogy a debreceni Fidesz bőszen hallgat. Azt nem merik kimondani, hogy elkúrtuk, hát nem mondanak inkább semmit, és az ügyet lezártnak tekintik.

Pedig a hallgatás ebben az esetben bűnösen rossz taktika. A debreceni választókat Kósa Lajos arra trenírozta, hogy ő mindent elintéz helyettük. Amikor pár évvel ezelőtt megérkezett Debrecenbe a trilógia harmadik darabja, az örömködő Kósa Lajost ellökdösni sem lehetett volna a kamerák elől. De most, hogy a trilógia harmadik darabját visszavitték, Kósa Lajos elbujdokolt, messze elkerülte a múzeumot.

A városvezetés nem volt ott, amikor a debreceniek Krisztusát elvitték, a kormány nem akadályozta meg, hogy a debreceniek Krisztusát elvigyék, és ez sokba fog még kerülni Debrecen urainak. De persze nem pénzben. A fideszes urak ott rontották el, hogy azt hitték, ez a Krisztus is csak pénzkérdés, mint az ő világukban megannyi minden. S most nem értik, hogy mi történt.

Hát hiszen hogyan is értenék?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.