galéria megtekintése

Közös jövőnk verzusz napi szükségleteink (tanmese)

Az írás a Népszabadság
2015. 06. 17. számában
jelent meg.


Uj Péter

Perspektivikus ember lévén önnön jómagam is a jövőbe vetett hit odaadó híve volnák. Ekképpen vallom tehát: az eljövendő generációk mindannyiunk közös záloga. A kiművelt emberfők sokasága, hogy halhatatlan nemzeti hungarikumunk, gróf Széchenyi István szállóigévé vált bon mot-ját idézzem, egyszersmind szerény személyes példámon keresztül bemutatva mutatis mutandis a műveltség szerteágazó versenyelőnyeit. A kiművelt emberfők elérésének legcélravezetőbb módja a mind minő-, mind mennyiségében (mondhatni egyszerre minő- és mennyiségelvű) jelentős közoktatásban rejlik.

Nagy izgalommal vártam tehát a duális szakképzés beköszöntét. E számos előnyt tartogató oktatási forma egyik szembetűnő jellegzetessége, hogy a nebulók nemcsak az iskolapadban görnyedeznek a temérdek tankönyv és körmölnivaló fölött, hanem a Való Életben is.

Sajnos azonban vannak bizony árnyoldalai is az oktatási folyamat ilyetén kiterjesztésének.

 

Ez idő tájt ugyanis köcsög tinédzserek garmadái lepik el kereskedelmi egységeinket. És itt kerül konfliktusban magamon belül az európai műveltségű, jövőbe tekintő ember verzusz az ideges hétvégi bevásárló, aki meglehetős időnyomás alatt próbál hozzájutni hőn áhított szükségleteihez a kormányzat által feleszűkre szabott nyitvatartási időben.

Ilyen szituációban az ember viszonylag kevéssé képes tolerálni, amikor fogalom és alapvető kommunikációs képességek nélküli iskolásoktól kell valahogy kikönyörögnie ezt vagy azt az árucikket.

In concreto például hétvégütt a magát megnevezni nem kívánó barkácsáruházban kajtattunk egy tisztító spay után, amely spray fellelhetőségét három különböző osztály három különböző információs pultjánál kíséreltük meg földeríteni. Három különböző kudarc. Az egyik pultnál olyan elmélyülten számítógépezett valamit egy fiatalember, hogy öt percig észre sem akart venni, csak akkor kapta föl a fejét, amikor rákérdeztem, hogy ki-e jött-e az új Call of Duty? A másodiknál egy csitri telefonon csivitelt öt percet, csak utána ért rá semmit sem tudni. És így etc. satöbbi.

De végül a pénztárnál sikerült föltenni az idegre a pontot. A vágyott spray beszerzésére tett kísérletet ugyan csúfos kudarccal koronáztam, de rutinos impulzusvásárlóként vettem végül egy csomagnyi elemet. (AAA, anyám varta.) Levonalkódolvasózták, ahogy kell, ezeregyszáz forint, ki is fizettem, de ettől még nem vehettem birtokba. A lopásgátlót nem tudja levenni róla, sajnos, mondta a kasszáskisasszony, legyek szíves átfáradni az információs pulthoz, ahol másodfokú eljárásban leveszik nekem.

Eddig három információs pultnál háromszor találkoztam egységnyi inkompetenciával és vásárlóutálattal. Éreztem, menekülni kéne. De valami ördögi erő átkényszerített a negyedik információs pulthoz, ahol a kisasszony egy mobilklíma-jótállással vívott élethalálharcot, és ketten voltak előttem. Hátam mögé sandítottam, hogy tudnék innen elrohanni a lopásgátlós, de kifizetett elemekkel, hát láttam, sehogy, az ajtónál morc biztonsági őr. Vártam hat percet, hetet, és összeroppantam. Kábé negyvenpercnyi tök fölösleges szívás után – tisztesség ne essék szólván – belekúrtam a lopásgátlós elemeket egy kosárba. Basszátok meg az ezeregyszáz forintomat, és kiviharzottam a Praktikerből, ahová nem is szándékozom visszatérni a következő másfél évtizedben.

(Sorozatunk következő részében: Miért nem ég a magyar faszén? István grillezni szeretett volna, de a hús megfagyott.)

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.