A kormány azt teszi, amit a kommunisták: államosít. Államosított vagy államosítani akarja a közműszolgáltatókat, bankokat, magánnyugdíj-befizetéseket, az idegenforgalmat, a BKV-t, az önkormányzatok köznevelési intézményeit stb. Most akarja teljessé tenni az iskolák államosítását, elvenné a települési önkormányzatoktól az oktatásnak helyet adó épületeket a berendezéssel és felszereléssel együtt. Ez nemcsak vagyonvesztést, hanem óriási presztízsveszteséget is jelent az önkormányzatoknak. Kormánypárti polgármesterek, önkormányzati képviselők számára ebben a bukás kockázata is benne van. Az alapítványi és magániskolákra is rátenné a kezét. Így folytatódna, csak az eddigieknél hatékonyabban az önálló gondolkodásról, az önálló véleményalkotásról leszoktatott, újszocialista-habonyista embertípus kinevelése.
Az MNB-botrány kirobbanásáig a közbeszédet a rendszerszintű változást követelő pedagógusok, az ő mozgalmaik tematizálták. Ők most jól érzékelik, hogy a következő hónapokban a menekültellenes kormányzati propaganda feledtetni akarja a közoktatásban uralkodó állapotokat, ezért létérdekük, hogy szorgalmazzák a „szabadság kis köreinek”, a kockás köröknek az elszaporodását, melyek szükség esetén bevethetők lehetnének. A tanév zárásához közeledve – még a június 11-re meghirdetett demonstráció előtt – mérleget kellene vonni, tárgyilagosan megítélni, kritikusnak mondható-e az a tömeg, amely mögöttük áll. Fel kell tenniük a kérdést, és meg is kell válaszolniuk, hogy a közoktatási rendszer alapvető bajainak felismerése vitt ki ötven-hatvanezer embert 2016. március 15-én a Kossuth térre, vagy más típusú társadalmi elégedetlenség is? Véleményem szerint ez utóbbiról van szó. A későbbiekben a különböző akciókban részt vevő pedagógusok és a velük szolidaritást vállalók száma is lecsökkent. Ennek valódi okát elemezni kell, mert nem lehet „csak” az a válasz, hogy kormányzati ellenszélben került sor ezekre az akciókra.
Az okok között meghatározó lehet, hogy nem történt meg, ami az 1995-ös pedagógusmegmozdulást követően: nem távozott posztjáról az oktatásért is felelős miniszter.