Mi köti össze a Cornelius nevű rinocéroszt, a sörivó sündisznót, a kétfarkú kutyát és a kilencágú macskát? Hogy mindegyik egy viccpárt nevében vagy logójában szerepel. A viccpártok fontos funkciót töltenek be: a maguk módján levezetik a felgyülemlett feszültségeket a társadalomban.
Van-e a viccpártoknak ideológiájuk? Érdemes-e komolyan venni őket? Amióta a Kétfarkú Kutya Párt a Vastagbőr bloggal közösen a saját plakátkampányában karikírozta a kormány migrációellenes plakátkampányát, ismét aktuális lett a viccpártok szerepéről gondolkodni.
Igaz, hogy az első viccpártok az 1960-as években jelentek meg, de létük régi európai eszmetörténeti hagyományokban gyökerezik. Ezek közül ki kell emelni a középkori karnevált. A történeti antropológia művelői sokat írtak arról, hogy a karnevál milyen jelentős szerepet töltött be a középkori és kora újkori ember világképében és mentalitásában. A karneválon mindent szabad volt megtenni, amit a hétköznapokban nem. A fennkölt intézményekből gúnyt űztek, ami szent volt, azt jelentéséből kiforgatták, ami alul volt, azt felemelték. Megválasztották a bolondok pápáját (ennek leírása megtalálható Victor Hugo A párizsi Notre-Dame című regényében), obszcén miseparódiákat rendeztek, és charivarit (macskazenét) adtak azoknak, akik idős létükre fiatal nőt vettek feleségül.
Bár a karnevál feje tetejére állította a világot, nem állt ellentétben a fennálló világrenddel, mert az élet utána ugyanúgy zajlott, mint azelőtt. A XIX. század elején ez a nevetéskultúra kezdett elhalványulni. A kor embere a felvilágosodás történelemfelfogásának hatására hajlamos volt a középkort sötét színekkel elképzelni, és ebbe a képbe nem illett bele az egyházi tekintélyt is egy évben egyszer – de csak egyszer – lefokozó karneváli nevetéskultúra, amely a világrendet nem megkérdőjelezte, hanem megerősítette. A viccpártok, akárcsak a karneválok, segítenek levezetni a feszültségeket, anélkül hogy a politikai rendszert vagy az adott kormányzati rendszert meg akarnák változtatni. A viccpártok a nagy pártok választási kampányát parodizálják az ígérgetési verseny visszájára fordításával (drogliberalizáció ígérete, „nem ígérek semmit", ingyensör, rinocérosz minden kanadai polgárnak stb). Eredendően protest pártok lévén tükröt tartanak a professzionális, „komoly" pártok és politikusok elé, és felhívják a figyelmet arra, hogy a politikai elitek intézkedései, programjai irreálisak, megvalósíthatatlanok, vagy súlyos társadalmi kockázattal járnak.