galéria megtekintése

Kerítés idebenn

12 komment


Lakner Zoltán

Rossznyelvek szerint – márpedig a rossznyelvek gyakran szólnak igazat – az egész azzal kezdődött, hogy a miniszterelnök elégedetlen volt a pártkongresszusra szánt nagy lakáspolitikai bejelentéssel. Ugyanis nem volt elég nagy. A kétszer tízmillió forintos összegben kicsúcsosodó grandiózus tervet a kongresszust követően kellett összerántani. Fél évvel a 2016-os költségvetés elfogadása után, két héttel a hatályba lépése előtt.

A lakástámogatási nagy ugrás programjának egyidejűleg kellene pörgésben tartania az építőipart az uniós pénzek átmeneti apadása idején, és hozzájárulnia a születésszám emelkedéséhez. A kormány szerint akár százezren is igényelhetnék a támogatást, amitől azonban fejre állna a büdzsé. Mivel az utóbbi években kevés új lakás épült, valószínűtlen, hogy az igényeket rögtön ki lehetne elégíteni. A fiskális egyensúly így még sincs végveszélyben, annak ellenére, hogy a nyilatkozni rendelt államtitkár január elején sem tudta megmondani, mibe kerül mindez.

A „három gyerek, három szoba, négy kerék" óta nem sokat változott a Fidesz társadalomképe. A kormány több ponton is megszűri, mely szülők juthatnak hozzá az új lakástámogatáshoz. Egyik oldalról munkaviszonyhoz, illetve társadalombiztosítási jogviszonyhoz, valamint hitelképességhez köti az igénybevételt, a másik oldalról pedig minimális lakásnagyságot ír elő. Leegyszerűsítve, a viszonylag drága és nagy új lakások vásárlását támogatja azok számára, akik ilyet venni és fenntartani képesek. A közfoglalkoztatásra büszkén hivatkozó kormány a közmunkát a lakástámogatás rendsze­rében nem tekinti munkaviszonynak. Talán azért, mert mégsem lehet megélni 47 ezer forintból. Az önálló életüket elkezdeni próbáló, családalapításban egyelőre nem gondolkodó, vagyontalan fiatalok könnyebb lakáshoz jutása sem merült fel a tervek között.

 

Érdemes megjegyezni, bármilyen impozáns a harmadik gyerek kiemelt támogatása a programban, ma elsősorban az a kérdés, hogy a szülők hány éves korukban vállalják az első gyereküket, és hogy ­lesz-e második. Ésszerűbb és ösztönzőbb lenne tehát a kiegyenlítettebb támogatás a gyerekszámot illetően.

A cél végső soron nem a szegénység – gyerek-, lakás-, energiaszegénység – csökkentése, hanem az, hogy az „öngondoskodó" rétegeket ösztönözzék több gyerek vállalására. Szülessen több gyerek, de „rendes helyre" érkezzenek.

A KSH friss adatai szerint ma a felső tíz százalék több pénzhez jut az újraelosztásból, mint az alsó harminc százalék összesen. „Akik többet dolgoznak, többet keresnek", szólt öt évvel ezelőtt az egykulcsos adó bevezetésének kormányzati indoklása. Ők, az „érdemesek", kedvezőbb adókulcsot, magasabb adókedvezményt, s most jelentősebb lakástámogatást kapnak. A többieknek kevesebb alanyi jogú ellátás, csökkentett segély és sokkal több hatósági kontroll jut.

Egy olyan országban, ahol mindenki kevesli, amije van, ahol az államtól a hierarchiában elfoglalt pozíciótól függően szívják le a forrásokat – tehát aki magasabban van, annak több juthat –, s ahol az egyenlőséget inkább értelmezik az irigység, mint a szolidaritás felől, az „érdemességre" építő politikának jócskán akadnak hívei.

A NER építése nem csupán a korrupciós hálózaton keresztül zajlik, hanem annál is nagyobb léptékben. Nemhogy nem cél az egyenlőtlenségek csökkentése, de a rendszer lényegéhez tartozik, hogy világossá tegye, hol húzódik a kerítés idebenn, a társadalmon belül.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.