galéria megtekintése

Keresztény metal

A cél valahogy mindig rendben van, csak az odavezető utat tudnánk feledni. Négyszázmillió forinttal indul el a Cseh Tamás-program, mely a magyar könnyűzenét kívánja támogatni. Eddig rendben is volna, ha nem tudnánk, hogy hasonló célok érdekében 2005 nyarán már elindult a PANKKK, a Program a Nemzeti Kortárs Könnyűzenei Kultúráért. Csakhogy ehhez az előző éra köthető, konkrétabban Bozóki András és még Gyurcsány Ferenc is, s ez bizonyos keresztény kultúrkörökben rosszabb, mintha maga az ördög találta volna ki.

Így nem marad más, mint az a végtelenül elegáns megoldás, miszerint ki kell véreztetni az előzőt (ha rosszul működött, ha jól), és új névvel feléleszteni, majd úgy tenni, mintha ez lenne a világ legtermészetesebb dolga. Mintha akkor és ott születne meg az ötlet.

Bizonyos szempontból igazuk is van, hiszen Cseh Tamás neve jobban hangzik, mint a PANKKK, amiről egyből nem is lehetett tudni, hogy micsoda. További szépségtapasz, hogy a korábbinál négyszer több pénzből induló program stafírungja az Artisjustól elvett jogdíjakból áll össze. Egész pontosan az üres adathordozók után járó díjak 25 százalékát fordítja erre az NKA. Vagyis azt kapják vissza a zenészek, amit elvettek tőlük, azzal a nagy különbséggel, hogy a pályázatok feltételeit és nyerteseit már nem ők, hanem a kormány ízlését kiszolgáló alap határozza majd meg. Demokratikusan persze. És annyi kiigazítással, hogy nem rebellis tehetségeket keresnek, hanem csak tehetségeket. Esetleg annak látszó baráti zenészeket. Eseményeket, koncerteket. Ahol természetesen nem vétenek a jó ízlés ellen, nem úgy, mint azon a túlzottan liberális európai dalversenyen, ahol maga a fertő tombol szakállas angyal képében.

 

De könnyen lehet, hogy mindezt csak az elfogultság mondatja velünk. És a programban ugyanakkora eséllyel indulhat támogatásért a pályája elején álló szókimondó rapper, a himnuszt átértelmező kísérleti zenekar, mint mondjuk a Jókai Anna nevét felvevő, egyházi iskolában zenélő metalbanda. Vagy a Kárpátia összes előzenekara, melyeknek maga Szaniszló Ferenc ír dalszövegeket. Vagyis hogy a válogatás nem lesz rostálás is egyben.

Talán csak egy dologban bízhatunk: hogy Cseh Tamás neve alatt mégsem történhet ilyesmi. Hogy azok, akik ezt kigondolták, ezzel is számoltak. Mert ez mégsem olyan, mintha a Márai-program hirtelen Wass- vagy Tormay Cécile-projektként születne újjá. Cseh Tamás neve ugyanis a minőség, a lázadás, a kiállás szimbóluma is egyben. Jelzi, hogy a könnyű mennyire nehéz is lehet olykor. És hogy a zene nem ismer pardont, megalkuvást, suskust. Annak meg kell szólalnia, bármennyire ellene játszanak is a körülmények. Annak, aki életében legalább egy Cseh Tamás-lemezt meghallgatott, ezt pontosan tudnia kell. Vagyis lehet, hogy tényleg csak a rossz­indulat beszél belőlem. Az irigység, hogy nem lettem idejében keresztény ­rocker. Szakáll nélkül.

Nem is tudom hirtelen, melyik verzió a naivabb.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.