galéria megtekintése

Kavics a kalácsban

1 komment


N. Kósa Judit

Amióta a Ligetvédők a Közlekedési Múzeumnál táboroznak, csodás gyorsasággal vert gyökeret egy korábban sosem hallott fogalom: a múzeum „régi, elavult épületének elkerülhetetlen bontása”. Korábban csak arról volt szó ugyanis, hogy visszaépítik a világháborúban lerombolt kupolát, de egy vak hang nem esett az egész épület eltakarításáról, pláne arról, hogy ezt valami állagügyi probléma sürgetné. Egyáltalán: aki látta például az életveszélyesen omladozó Iparművészeti Múzeumot, annak sosem jutott volna eszébe, hogy az Orbán-kormányt zavarja, ha egy közgyűjtemény komfortfokozata kívánni­valót hagy maga után.

A múzeum épülete persze nem volt „régi, elavult”, a bontása pedig a legkevésbé sem „elkerül­hetetlen”. Egyszerűen arról van szó, hogy elszabadult a hajóágyú, és az az eszetlen „pénz nem számít” múzeumépítési láz, amely már jó néhány éve – a tervezőasztalon legalábbis – sorvasztja a ligetet, most még tovább terjedt. Valahogy úgy képzelem, hogy látva az állatkertnek beígért irdatlan fejlesztést, a semmiből előkapott színház-újraalkotási ötletet meg a Néprajzi Múzeumnak álmodott, méretben a Parlamentet is lepipáló csodapalotát, Vi­tézy Dávid és támogatói sértetten kapták fel a fejüket: a Közlekedésinek ne jusson más, csak egy nyamvadt kupola?!

Persze önök mondhatják, és mi magunk is valljuk, hogy az legyen a legnagyobb bajunk, ha újdonat múzeumok lepik el az ország fővárosát, de van abban azért valami meglepő, hogy láthatóan ad hoc döntések és a tűzhöz közel lévők egyéni érdeklődése dönti el sokmilliárdos és a magyar kultúra ezen szeletét évtizedekre meghatározó beruházások sorsát. Hogy értsék, miről beszélek, üssék be a gugliba azt, hogy Közlekedési Múzeum. Egy pompás honlapot találnak majd, név szerint azt, hogy www.mmkm.hu.

 

Ami azt jelenti: Magyar Műszaki és Közle­kedési Múzeum. Történt ugyanis, hogy 2007-ben az akkori kormány, megelégelve, hogy fél évszázad létezés után sincs kiállítóhelye, azaz bármilyen perspektívája az Országos Műszaki Múzeumnak, összevonta azt a közlekedési szakgyűjteménnyel. Amitől persze továbbra sem lett műszaki kiállítás, viszont lett legalább felelősség: ha egyszer ­valaha pénzeső zúdul az intézményre, a szélesebb körű gyűjteményt kihasználva létre lehet hozni azt a színes-szagos, szerte a világon tömegeket vonzó technológiai múzeumot, amelyben a lovas kocsitól a számítástechnikáig és a bányászattól az űrkutatásig mindennek helye van.

Amit senki sem hitt, most bekövetkezett: a pénzeső lezúdult. Aztán – ahogy ez manapság lenni szokott – lényegében stikában eldöntetett, hogy a korábbi múzeum helyén a millenniumi csarnok hű mása áll majd kiszolgálótérré és kilátóvá lényegülve, a föld alatt pedig kilencezer négyzetméternyi kiállítóteret alakítanak ki. Juhé, mondhatnánk, semmi akadálya tehát a kibontakozásnak. Kivéve, hogy a múzeum főigazgatóját a közlekedésen kívül sajnos semmi sem érdekli: ezért aztán pompás buszok és villamosok lepik majd el ezt az irdatlan területet, nem kétséges, hogy igen attraktív és korszerű tálalásban. Tessék neki örülni, és – emlékeznek még a hajdani kormányszóvivő tűzijátékügyi bonmot-jára a kaláccsal meg a nagymamával? – ne tessék kérdezni az árát. Akkor se, ha persze az önök adójából épül.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.