galéria megtekintése

Káros anyag

Az írás a Népszabadság
2015. 09. 24. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Amikor a kreativitás tudással párosul, hihetetlen dolgokra képes az ember. A belső égésű motorokat, vagy épp a mikroprocesszorokat fejlesztő mérnökök nemes egyszerűséggel a világot változtatták meg. A VW mérnökei talán csak egy több mint félmillió embert foglalkoztató legendás vállalatot sodortak bizonytalan helyzetbe, de nincs kizárva, hogy egy egész iparágat is.

Martin Winterkornt, a VW nagy hatalmú és erős vezérigazgatóját már sikerült megbuktatni. A nagy tiszteletnek örvendő és hazánkban is többször megforduló autóipari gurunak, aki néhány napja még a világ legnagyobb hatalmú embereinek egyike volt, mindenképpen távoznia kellett. Ha tudta, hogy mi zajlott a Volkswagen-csoport amerikai leányvállalatánál, akkor azért, ha nem, akkor pedig azért. Felőlünk nézve talán még meglepő is, hogy a piszkos trükköt az autóipari konszern maga vallotta be, s nem volt szerecsenmosdatás, felelősségtologatás, a legnagyobb fej hullott elsőként, s ne legyen kétség, továbbiak követik majd, mielőtt az illetékesek ellen sorozatban megindulnak a bűnvádi eljárások. Pár kreatív mérnök évekkel ezelőtt – amikor kitalálták, hogyan lehet kicselezni az amerikai környezetvédelmi felülvizsgálatokat – lefejezte a világ egyik legnagyobb vállalatát.

Csak kellett írni pár sort a kocsik „kütyüjébe”. Aki nehezen tudja elképzelni, hogyan történt a dolog, jó, ha tudja: a mai motorkonstrukciók szinte örök darabok, ha pusztán a vasat nézzük, s a fejlődést jó ideje már a rájuk épített elektronikák és szoftverek jelentik. A motorok és az autók egyéb alkotórészei is tele vannak szenzorokkal, minden egyes kocsi egy valóságos információs szupersztráda, s egy számítógép gondoskodik a vezérlésről: hogy melyik keréken milyen erővel fogjon a fék, hogy mennyi üzemanyag jusson a befecskendezőkbe, hogy mikor bírálja fölül a kocsi a vezető gázadását és kormányzását...

 

Amikor a VW mérnökei azt a feladatot kapták, csökkentsék tovább a motorok nitrogén-oxid-kibocsátását, hogy az az amerikai piacon is megfeleljen, játszi könnyedséggel megoldották a dolgot. Egy mérnök kitalálta, hogy a meglévő szenzorok és csatlakozók segítségével az autó tudhatja, mikor zajlik rajta hatósági mérés, s akkor erre az esetre egyetlen pluszfunkció a programban képes minden értéket szabályosra állítani. Az ötlet zseniális volt. Hogy a fejlesztőt érdekelte-e, hogy ettől még ugyanannyi méreg kerül a levegőbe az autókból, ki tudja. Átgondolta-e, hogy az apró csalással megfektetheti az egész cégét? Aligha. Főnökeik mit gondoltak, mikor derül ki a csalás? Ki tudja? Hogy a fejlesztők a főnökeik orrára kötötték-e a megoldás részleteit, nem tudni. Idővel biztosan kiderül.

Mi addig is törhetjük a fejünket azon, hogy hány és hány csodás technológiai újdonság használatakor (okostelefon, internet, lakásriasztó, okosvillanyóra) tesszük függővé életünket a fejlesztők morális szintjétől. A kreativitás, ha tudással párosul, az ember bármire képes. Ha erkölcsileg tudatlan, sajnos akkor is.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.