galéria megtekintése

Január 27.

2 komment


Miklós Gábor

Már megint ide lyukadtunk ki! – csattant fel az egyik gyerek a vacsoránál. Nem szereti ezeket a történeteket. Nem akar tudni a meggyilkoltakról, s nem akarja tudni, néhányan hogyan maradtak életben.

Zavarja őt ez a Dolog, pedig véletlenül életben maradt nagyanyja vonásait viseli. A gesztusait, az ízlését is. Nagy úr a genetika! Elviselhetetlen neki, mi történt apja családjával, hogy a régi fényképen mosolygó öregasszony és a szép kislány hogyan végezte. És még hányan! És mi lett a boltból, házból? Az unokatestvérük a dédapa cégnevével nyitott pékséget. A legjobb kenyeret akarja adni, akárcsak az ősök, így emel nekik naponta emléket.

Azt hiszem, öregnek kell lenni ahhoz, hogy beszélni tudjunk a megtörténtekről. A huszadik század botránya ugyanis elviselhetetlen. Ha nem így lett volna, úgy a hajdani tettesek, rablók, tömeggyilkosok nem akarták volna eltitkolni. Még ­elvbarátaik sem tudhattak a gépezetről. Ha ez a Dolog elviselhető lenne, akkor a tettesek unokái, dédunokái, eszmei örökösei netán hencegnének is az ősök tetteivel.

 

Különös perverzió kell persze ahhoz, hogy valaki kimondja: igen, az én nagyapám fegyvertelen embereket mészárolt le. Hát igen, a dédpapa zárta rájuk jól a vagonajtót, miután elszedte, amijük még volt. Vagy: szép volt hallgatni a pártszolgálatos papa meséit, hogy még a jeges vízben rángatózó zsidó testekre is lőtt. A tettesek örökösei tagadnak. Tagadják, hogy mindez megtörtént. A tényt, a megtörtént valóságot letagadnák. Nem érzékelik az ürességet, ami itt maradt. Érthető, miért zavarja őket Kertész Imre Nobel-díja, a Saul fia sikere. Talán a mai nemzetközi emléknap is. A film tényleg arcot adott az absztrakció­nak.

Belátható időn belül az ­utolsó szemtanúk is meghalnak, s akkor nem fenyeget a veszély, már nem történhet meg, hogy valaki elmondja, mit tettek vele. Addig tagadnának, számokon vitatkoznak, időnként viccelnek a Dolgon.

A görög szó, amit a Dologra használnak, teljesen elégő áldozatot jelent. Gyűlölöm ezt az üres szót. Arctalanná teszi a halottakat és a gyilkosaikat. Csak arra jó, hogy a jóvátehetetlenre teológiai köntöst húzzon. Úgy könnyebben elviselhető, ha már nem elfedhető a tény. Lehet iskolai órákon megemlékezést tartani róla, beilleszthető más történelmi tragédiák láncolatába. Jó név erre nincs!

Az emberi történelem tele van borzalmakkal. Amikor a haláltáborokat felszabadították, azt hihették a győztesek, hogy az ott tapasztalt iszony fordulatot hoz, megismételhetetlenné teszi a Dolgot. Tévedtek? Annyiban nem, hogy a civilizált világnak ez a legnagyobb barbársága most nyilvános, dokumentált. Lehetne próbálkozni a megértéssel. De megérthető-e a falfirka szerzője, aki szerint holokauszt nem volt, de lenne rá igény?

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.