galéria megtekintése

Házi művészet

Az írás a Népszabadság
2014. 08. 19. számában
jelent meg.


Papp Sándor Zsigmond
Népszabadság

Nem jó szerelembe esni a hatalommal vagy annak képviselőivel. Ezt a következtetést lehet levonni a képzőművész Tereskova esetéből, aki saját csapdájába esett bele. Az eleinte talán ironikusnak szánt Orbán-portrék sok pénzt hoztak a konyhára, a pénz pedig sikert vagy annak látszatát, s máris odalett a távolságtartó irónia, jött a szerelem, a sérthetetlenség tudata. Majd az őt érő kritikákra adott útszéli válasz.

Tereskova és elhíresült Orbán-portréi
Tereskova és elhíresült Orbán-portréi
Balogh László / Reuters

Az eset azért is tanulságos, mert láthatóan elkezdődött egy olyan folyamat, amely már túlmutat a baráti művészek akadémiáját helyzetbe hozó, díjakkal és havi járadékkal leláncoló kezdeti szakaszon. Most azokat is megpróbálják magukhoz édesgetni, akik eddig talán semlegesek voltak, vagy értékrendjük igencsak távol esett az elvárttól. A Petri-hagyaték egy részének megvásárlása, Kertész Imre állami kitüntetése jelzik mindezt. Az interneten és a sajtóban élénk vita indult el, hogy Kertésznek el kell-e fogadnia az elismerést. Pályi Márk esszéje vetette fel: ha Kertész életműve felől tesszük fel a kérdést, akkor a díj elfogadása nem mond ellent a Nobel-díjas szerző szövegeiben tükröződő gondolatvilágnak. Szó sincs kiegyezésről, morális következetlenségről. Mert sem Petrit, sem Kertészt nem lehet felhasználni arra, hogy az Orbán-kormányhoz hasonló berendezkedést legitimáljon. Még pillanatokra sem. Még egy kézszorítás erejéig sem.

 

Az édesgetés a hívek szemében is értetlenkedést váltott ki. Hiszen számukra Imre Kertész nem fog holmi díj miatt egy csapásra Kertész Imrévé visszaváltozni (ez nem Paks, ami miatt az oroszokat is meg lehetett szeretni), a gyűlölt Petriből is hiába faragják meg a legfőbb partizánt, Kádár és a kommunizmus ellenzőjét. Az életmű megértése és az általa felvetett problémák feldolgozása nélkül ezek üres gesztusok maradnak. Hiszen látható: a hatalom csupán használni akarja őket, és nem a szó valódi értelmében elismerni. Ha olvassák is őket, csak maguk felől olvassák, azt szemezgetik ki a művekből, ami kézhez álló. Ami számukra még elviselhető. A nívósabb alkotók, már az életmű súlya miatt is, képesek ellenállni a „beolvasztásnak”, a ki- és felhasználásnak, a középszer viszont, ha egzisztenciálisan érinti a választás, szinte kérni fogja az eggyé olvadást.

Miközben a hatalmi érdekek mentén születő elismerés az életművel szemben mindig illékony. Jól mutatja ezt Márai esete, akit az első Orbán-kormány még a tenyerén hordozott, majd ahogy egyre inkább ismertté vált az életmű, a polgári Magyarországnak hirtelen már nem lett elég polgári (értsd: kritika nélküli) a magyar polgárság legfontosabb írója. Sőt ma már a polgár is a süllyesztőbe került.

A hatalomnak csak egy művész jó: aki mindig azt adja, amit hallani akarnak tőle. Fegyelmezett és hízelgő. Az udvar dísze. Ha ezt elfogadja, cserébe már neki sem kell tűrnie többé a kritikát. Mert megfellebbezhetetlenné válik. Erre a szerepre készül Tereskova, és erre a szerepre lesz mindig is alkalmatlan Kertész és Petri. Így nem kell őket féltenünk, Tereskovát pedig lassan nincs miért.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.