galéria megtekintése

Gripen újrajátszva?

7 komment


Aczél Endre

Még Hende Csaba volt a védelmi miniszter, amikor ígéret hangzott el, hogy Magyarország versenytárgyalást ír ki helikopterek vásárlására. Ennek két éve, azóta semmi sem történt. Leszámítva azt az apróságot, hogy e lap értesülései szerint az amerikaiak most február közepén a Moszkvába készülő Orbán Viktor értésére adták: nagyon nem örülnének neki, hogy ha a magyarok nem ­NATO-eredetű, hanem orosz helikoptereket vásárolnának. Orbán hazajött, és hivatalos formában annyi került nyilvánosságra, hogy a moszkvai tárgyalásokon a helikoptervásárlás ügye fel sem merült. Illetve. Lázár János kancelláriaminiszter tett egy halovány utalást arra, hogy noha az uniós szankciók miatt eleve nem vásárolhatnánk ilyen gépeket (nagyobbrészt katonai, kisebbrészt polgári célokra), „valamilyen" megállapodás mégiscsak lehet a felek között, mert a magyarok birtokában levő Mi–8-as és Mi–17-es orosz helikopterek karbantartásra és felújításra szorulnak.

Ez se mindegy, mert noha az oroszok a világ legnagyobb fegyverexportőrei, Európában nincsenek pozícióik, és semmire se vágynak jobban, mint hogy ide is betegyék a lábukat. Ismerve a Putyin–Orbán-viszonyt, erre van esély, ha nem is jelentős. Pláne, hogy a „visegrádi körben" magunkra maradtunk az orosz helikopterflottánkkal – a másik három ország vagy eleve amerikai és európai gépeket használ, vagy éppen szabadul meglevő orosz parkjától.

A költségvetésnek úgy 170 mil­liárdot kellene előteremtenie körülbelül 30 új helikopter megvásárlásához, és ilyen kiadás a 2016-os büdzsében nem szerepel. Továbbá: noha Varga Mihály gazdasági miniszter a magyar ipar újjászervezéséről gondoskodni hivatott, ún. Irinyi-terv egyik pillérének a hadiipart nevezte, az általam megkérdezett szakemberek szerint iparunk nincs abban a helyzetben, hogy uniós vagy amerikai gyártóktól licencet vásároljon és maga gyártson helikoptereket.

 

Tekintettel a paksi erőműbővítésre, az amerikaiak nyilván szagot kaptak, hogy a magyar miniszterelnök minden intés dacára azokkal üzletel, akiktől a legtöbb hasznot remélheti. Ebben már volt tapasztalatuk. Mert a helyzet kínosan emlékeztet a 2001-es harcirepülőgép-vásárlásra, amikor is minden érv az amerikai ­F–16-osok bérlése mellett szólt, de az Orbán-kormány az utolsó utáni pillanatban, minden korábbi döntés és szövetségesi megfontolás dacára a svéd–brit Gripenek mellett döntött – egy olyan üzlet javára, amelyet azóta is körülleng a kenőpénzek szaga.

A világ négy legnagyobb gyártójától vehetnénk vagy bérelhetnénk helikoptereket; közülük kettő amerikai, kettő uniós, azaz mind a négy NATO-illetőségű. De alig hinném, hogy ezekkel Orbánék ugyanúgy szót tudnának érteni, mint az orosz helikopterexportőrrel. Az oroszoknak, ha egy szép napon mégis vásárlásra kerül sor, megéri, hogy jobb feltételeket kínáljanak, mint ama­zok, aztán osztozzanak a magyarok a hasznon úgy, ahogyan akarnak. Ez már nem az ő dolguk. De ismerik a „paksi partner" falánkságát.

P. S. Matolcsy már a „Gripen-buliban" is benne volt.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.