galéria megtekintése

Görbül a sín

Az írás a Népszabadság
2014. 06. 14. számában
jelent meg.


Megyesi Gusztáv
Népszabadság

Haladunk az 1-es gyorsvillamossal a felújított, Róbert Károly körúti szakaszon, hozzávetőlegesen öt kilométer per óra sebességgel, igaz, mehetnénk tízzel is, ennyi most az előírás, ám a villamosvezető óvatos, és minden oka megvan erre.

Barlangot találtak ugyanis az 1-es gyorsvillamos pár hete felújított, Róbert Károly körúti pályája alatt. Jó, nem valami nagy barlang, a medvének például sokkal nagyobb van az állatkertben, ám egy kétgyermekes család így is elfér benne, egy kertész fedezte fel az üreget a sínek alatt, épp bokrokat telepített a vágányok mentén, hogy ne csak gyors legyen a felújított szakasz, de szép is.

Természetesen nem a BKV, sőt nem is a BKK a hibás, az egész állítólag a Honvéd-kórház miatt van, amely annak idején rosszul kötött össze két szennycsatornát. Ez fontos.

 

Mi eleddig abban a téves hitben éltünk, hogy mielőtt felújítanak egy villamospályát, előkészítik a munkálatokat, s a terepszemle során kiderül, hogy milyen állapotban van a talaj, ám ha később jön a baj, az éles szemű munkásoknak és mérnököknek csak-csak feltűnik, hogy valami nem stimmel.

Feltételezve, de meg nem engedve, hogy a barlangnyi lyukat nem Bajnai Gordon emberei fúrták a sínek alá a Bilderberg-csoport megbízásából, valami jelnek csak kellett lennie, amit egy tapasztalt, jó szakemberekből álló társaság észrevesz; nehogy már a kertészen múljék, hogy otthon kötünk ki, vagy a sínek alatt.

Mondják, hogy az 1-es gyorsvillamos lassabban épült, mint a madridi metró, s hogy épp a Róbert Károly körúti szakaszon az átadás után többször is villamospótló autóbuszokat kellett bevetni. Az Árpád hídon ma is csak harminc kilométerrel mehetnek a szerelvények a korábban megígért hatvan helyett, tudniillik több helyen „síndilatációs problémák keletkeztek”, miáltal melegben ugyanúgy görbülnek a sínek, mint felújítás előtt, ami csak azért érdekes, mert a BKK épp a púpmentes síneken való önfeledt utazás ígéretével nyerte el szeretetünket.

Arról most nem beszélnék, hogy cca. 14 milliárd forintos beruházásról van szó, s hogy én magam a Flórián téri fedett megálló átadásán áztam ronggyá a tető alatt, mert nem passzoltak az illesztések.

Nemrég Cseri Péter tollából az év legfontosabb riportja jelent meg e lapban, arról szólt, hogy a magyar hegesztők úgy jönnek ki a hegesztőiskolából, hogy egyszer se hegesztettek, két vascsövet is inkább összekötöznének, amire viszont nem mozdul a munkaerő-piac.

Pár héttel ezelőtt viszont a debreceni futballstadion avatásán a polgármester büszkén mondta, hogy a tökéletes arénát kizárólag magyar tervező, magyar kivitelező és magyar munkás hozta létre, miként a Fradi-stadiont is, azt pedig a lehető legmagasabb helyről tudjuk, hogy „Magyarország a tudás földje, a magyar észjárás, a találékonyság és a tanulékonyság a legfőbb forrásunk”.

Mármost az 1-es villamos pályafelújítása is kizárólag magyar kéz által történt, magyar észjárással és magyar találékonysággal, egyetlen japánt, amerikait vagy szélhámos norvégot nem láttunk a környéken, s akkor még ide se vettük a BKK géniusznak kikiáltott vezérigazgatóját; talán ha a tengernyi zseni mellett szerény, de becsületes és megbízható iparosokat is produkálna az ország, jobban járnánk mindannyian.

Később majd elemzés tárgya lehet, hogy miért csak futballstadiont sikerül rendesen felépíteni, lám, az 1-es villamos vágányai között hibátlan gyep zöldell, olyan, mint a futballpálya; ha egyszer majd erre jár a legfőbb elöljáró, igazán örömét lelheti benne. A többi már a kertész lélekjelenlétén múlik.

A szerző az Élet és Irodalom munkatársa

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.