galéria megtekintése

Gazdacsere

Az írás a Népszabadság
2015. 02. 07. számában
jelent meg.


Hargitai Miklós
Népszabadság

Ilyesmi még nem történt a magyar sajtóban: egy privát kézben lévő médiaportfólió teljes vezetősége állt fel a „lelkiismeret” szavára, búcsút intve a gálánsan finanszírozó magántulajdonosnak, viszont hűségesküt téve a kormánynak, illetve személyesen Orbán Viktornak. A szakma meg a politika belső viszonyait szokatlan élességgel megvilágító esemény alkalmából érdemes egy pillanatra elgondolkodni azon, hogy hogyan is működik a jobboldali sajtó, különösen annak a Fideszhez kötődő elitje.

Kit tekintenek ezek az emberek a kenyéradójuknak, kitől várják az útmutatást, a bevételt, a biztonságot. Mekkora szerepe lehet az életükben a piaci versenynek, az innovációnak, a hitelességnek, és van-e bármilyen (tájékoztatási, kontroll- vagy egyéb) funkciója a sajtóholdudvarnak a politika kiszolgálásán kívül. Kárörömre semmi ok: ha jól értjük, ezúttal épp a  kormánykritikus hang erősödik (Simicska nem azt mondta, hogy mostantól még mélyebbre kell nyalni, és a távozók nem azért mennek el, mert ehhez már nincs gyomruk).

Ráadásul kiderülhet végre, hogy a „fideszesség” politikai világnézet-e, vagy inkább valamilyen vallásféleség, amelyet csak Orbán Viktor celebrálhat az ő népének. Talán jól sejtjük, hogy a hívő sereg semmiféle konzekvens ideológiával nem rendelkezik, ők Orbán gondolatait akarják hallani, függetlenül azok mindenkori tartalmától. Ebben a mezőben pedig egy sajtóorgánum nehezen tud leválni a miniszterelnökről: szervezetileg talán megteheti, de a közönség nem a lapokhoz és csatornákhoz, hanem Orbán Viktorhoz hűséges.

 

Ami az úgynevezett lelkiismeretet illeti: a most gazdát váltók mindeddig töprengés nélkül követték Orbán legvadabb fordulatait. A kormányváltás előtt buzgón árulózták az oroszokkal gázról és atomról tárgyaló Gyurcsányt, harsányan követeltek tandíjmentes felsőoktatást, nagylelkű segélypolitikát, érinthetetlen magánnyugdíjat, hogy azután a főnök pozíciójának és érdekeinek megváltozásával zökkenőmentesen kezdjék el szajkózni mindennek az ellenkezőjét (és akkor még az IMF elküldéséről/visszahívásáról nem is szóltunk).

A végleges (?) Orbán–Simicska-szakítás nem morális okokból, hanem a mindenkire kivetendő, bevételarányosan valószínűleg ötszázalékos reklámadó miatt következett el – a kormányfőt aligha zavarja, egykori szobatársának viszont annál jobban fáj, hogy a médiában az állami hirdetésekkel kibélelt kormányszócsöveken kívül senkinek nincs ilyen mértékű nyeresége, vagyis a kormányunk egy fuldokló iparágtól venné el éppen a maradék levegőt.

Nem csupán a cselekmény, a tanulság is szürreális: ez az univerzum Orbán Viktor körül forog, és csak találgathatunk, eléggé fix pont-e Simicska Lajos, hogy kifordítsa a sarkaiból.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.