galéria megtekintése

Főpróbaüzem

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 15. számában
jelent meg.


Varga G. Gábor
Népszabadság

Szorgosan, kreatívan érvel Fónagy János egykori közlekedési miniszter a szakmai egyeztetés és a párbeszéd látszatát keltve, amikor nap mint nap nyilatkozik arról, hány kérdésben jutottak már közelebb a megoldáshoz a megyei matricákkal kapcsolatban, s milyen jó, hogy zajlik a próbaüzem, ahogy a miniszterelnök úr is megmondta.

Csak a kisebbik kellemetlenség, hogy nem kérdés, kinek a kudarca és alkalmatlansága az, hogy ennyi mindenben kell a rendszert módosítani. Mert a ma oly sokszor emlegetett problémák jelentős része kiküszöbölhető lett volna, ha a próbaüzem előtt a rendszer kiötlői néhányszor ránéznek a magyar közúthálózat térképére, esetleg minimálprogramként megkérdeznek olyanokat, akiknél napi rutin a közlekedés.

De talán e problémák emlegetése nincs is Fónagy János államtitkár és Seszták Miklós miniszter urak ellenére. Hiszen amíg a megyei matricákkal kapcsolatos problematikákat veti szemükre a nagyközönség, kedvükre sulykolhatják, hogy ez a rendszer igazságos. És igazuk is van. Hiszen azok, akik csak használgatják az autópályákat, de nem szelik át rendszeresen az országot, jobban járnak az ötezer forintos vignettával. Ez a tudat segít amúgy az állampolgároknak nem felvetni azt a kérdést, hogy vajon azon utak használatáért, amelyeket most vontak be a díjas körbe, fizetünk-e a matricán kívül is?

 

Az igazságtalan és bicskanyitogató változás ugyanis pont az, hogy olyan utakat – például a városokat elkerülő gyorsforgalmikat – vontak be az útdíjfizetés rendszerébe, amelyek használata mindenkinek az elemi érdeke, tehát támogatni kellene az igénybevételüket, nem adóztatni. A megyei matrica igazságosságának sulykolása közben feledésbe merül ez a kérdés.

Erre az intézkedésre pedig azért volt szükség, mert a megyei matricák által kínált kedvezmény egyben bevételkiesés is. Valahonnan be kell szedni a kiesett pénzt. Csak a pénz után kapkodás lehet a magyarázat arra, hogy miközben minden kultúrvárosban ilyen utakkal próbálják tehermentesíteni a nagyvárosok forgalmát, nálunk a böszme útdíjjal visszaterelik a lakóövezetekbe az átmenő forgalmat. Így sem biztos, hogy bejön elég pénz, de ha némi lukat üt is a büdzsén, amiatt már fájjon Varga Mihály feje.

Ha összetesszük a megyei matricák melletti szólamokat, az arányosságot és az igazságosságot, valamint a képbe komponáljuk, hogy a kormány az összes gyorsforgalmi utat bevonja lassan a fizetős körbe, amelynél ezt nem tiltja valamilyen EU-támogatáshoz kapcsolódó szerződés, megállapíthatjuk: minden gyanúsan abba az irányba mutat, hogy előbb-utóbb személykocsival is arányos útdíjat fizetünk majd. Használatarányosat, szinte kilométerenként, ahogy ma a teherautók teszik. Mindehhez pedig már nem kell semmi: a megyei matricás rendszerben az ellenőrzés a teherautók használatarányos útdíjszedő rendszerével zajlik. És már csak pár kilométer, s Orbán Viktornak ismét igaza lesz. Ez csak próbaüzem.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.