galéria megtekintése

Felméretlenek

Az írás a Népszabadság
2014. 07. 05. számában
jelent meg.


N. Kósa Judit
Népszabadság

Jó lenne hinni, hogy a humántárcát a szorongás vezette arra, hogy elbliccelje a tavalyi, a tanárok elégedettségét, munkájukhoz való hozzáállását vizsgáló nemzetközi felmérést. Hogy volt bennük egy pici kétkedés: miután felborogattak mindent, idomított papagájokká degradálták a tanárokat, visszaállították a hetvenes évek csend-rend-fegyelem-egy a tankönyv-egy a párt rendszerét és partvonalra szorították a szakszervezeteket, talán nem jönnének ki nagyon jól egy olyan vizsgálatból, ahol azt kutatják, mennyire szárnyal azok szelleme, akik a jövő nemzedékeket okítják.

Az évek óta tapasztalható, ijesztő csend vajon egyetértést, beletörődést vagy félelmet jelez? 

Jó lenne ezt hinni. De hát önáltatás lenne, hiszen ötödik éve mást sem tapasztalunk, mint hogy ijesztő magabiztossággal menetelnek előre a szent cél, a központosítás és egyneműsítés felé, és az egészet levezénylő Hoffmann Rózsa minden nyilatkozatából világosan látszott, hogy a kételkedés halovány árnyéka sem érintette meg egy pillanatra sem – ő tudván tudja, hogy amit tett, az úgy jó.

 

Az tehát szóba sem kerül, hogy lehet mindezt másként nézni. Onnan, mondjuk, hogy az emelkedett, de irreális liberális kívánság (írjon minden iskola magának saját tantervet) és a regnáló kormány értékítéletét tükröző, kötelező tanterv – melytől tíz százalékban lehet eltérni – között van józan középút is. Jelesül az, hogy legyen átjárható az iskolarendszer, de mindenki olyan oktatást kapjon benne, amely az ő fejlődését a legjobban segíti.

Vagy onnan, hogy van ráció az állami fenntartásban, de nem az, hogy hetekig besüvít a törött ablakon a szél, mert a gittelést a megyeközpontban intézik. És igen, meglehet, hogy túl sokszínűvé vált a tankönyvpiac, de az minimum gyanús, ha a régiek helyett egy szál kipróbálatlan, ideológiailag stiches kiadványt kap a kezébe a pedagógus, igaz, azt legalább valami haveri terjesztőcégtől.

Szóval ne tévedjünk, nem az egészséges kételkedés okozta, hogy a magyar tanárok ezúttal nem vehettek részt a felmérésben. Ellenkezőleg: a mára szinte államvallássá lett dölyf.

Kaptatok tőlünk életpályamodellt meg pedagóguskart, melybe még belépnetek sem kell, hisz kötelező, és szerintünk ezután a gondolkodással sem kéne fárasztanotok magatokat, hát mégis, mit szeretnétek még? Itt minden tökéletes, és a nemzetköz ebbe végképp ne üsse bele az orrát. Csak attól a gondolattól nehéz szabadulni, hogy ha engedi a kormány megcsinálni a felmérést, vajon mi lett volna az eredménye.

Panaszkodtak volna-e a magyar tanárok? Tiltakozás, lázongás, demonstráció híján abból az egyetlen tényből, hogy csak minden tizedik tanár érezte szükségesnek regisztrálni magát a pedagóguskarban, hihetjük-e, hogy a másik kilencnek nem tetszik, ami a hazai iskolákban folyik? Az évek óta tapasztalható, ijesztő csend vajon egyetértést, beletörődést vagy félelmet jelez? Ez hazánk jövője szempontjából sem mindegy, de tán még ennél is fontosabb, hogy a vizsgálat máshol világosan mutatja: a munkájával elégedett tanár keze alól jobban teljesítő diákok kerülnek ki.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.