galéria megtekintése

Fejre mennek

Az írás a Népszabadság
2015. 01. 19. számában
jelent meg.


Révész Sándor
Népszabadság

A parasztoknak megvolt a véleményük Kazinczy Ferencről. Arról a szabadkőművesről. Mert: „Aki szabad, az nem lehet rendes ember. A rendes ember az rab, olyan, mint ők maguk. (…) Az igazi urak rendes emberek, mert szintén nem azt csinálják, amit akarnak, hanem azt, ami Istentől rendelt sorsuk és feladatuk e földön, vagyis őket, a parasztokat, a rabokat gyötrik kínozzák és szipolyozzák. Az ilyen úrfélék, mint Ferenc, akik szabadok… és nem hajlandók rendes ember módjára őket kínozni és szipolyozni, azok mindkettejükre: igazi urakra és igazi rabokra egyformán veszélyesek” (Péterfy Gergely: Kitömött barbár).

Ennek a szabadságveszélynek az elhárítására szolgál a rendes iskola. Ami arra való, hogy a rendetlen gyerek rendes rabbá cseperedjen. Klebelsberg Kunó is azzal a deklarált céllal fejlesztette az oktatási rendszert, hogy minél többen minél inkább azonosuljanak a keresztény-nemzeti ideológiával és a hatalom által (az Isten nevében) nekik szánt szereppel. Ilku Pál is pont ezt akarta szocialistában, az Isten kivonásával. Az ő minisztériumában kezdte a pályáját Hoffmann Rózsa, aki a rabképzés ideológiáját MSZMP-s párttagkönyvét KDNP-sre cserélve visszaklerikalizálta, és Klebelsberg nevével s szellemében tiporta vissza a tanrabságba a tanszabadságnak azt az (amúgy is elégtelen) mértékét, amelyet a Kádár-rendszer bomlásakor és a rendszerváltás után elért.

Ahogy a nyugati társadalmak szabadságfoka nőtt, úgy lettek benne az iskolák is egyre szabadabbak, és úgy szaporodtak a személyiség-központú iskolák. A Waldorf, a Freinet, a Montessori, a Rogers stb. Ezek nem abból indulnak ki, hogy milyen gyerek jó a társadalmi rendnek, hanem abból, hogy milyen rend jó a gyereknek. Miként lehet boldogabb, sikeresebb, kreatívabb, miként bontakozhat ki leginkább az egyénisége, valósíthatja meg önmagát. Viszont: ahogy az önmegvalósítás kulcsszóból szitokszóvá válik, úgy válik a szabadságvágyó társadalom szabadságpusztítóvá.

 

Ahol az állam van a polgárért, és nem a polgár az államért, ott az iskola van a gyerekért, és nem a gyerek az iskoláért.

A Rogers-iskolákban tudják, hogy „hatalomból, nyomásgyakorlás útján nem lehet eredményes a tudásátadás”. Ott „a külső fegyelem helyére az önfegyelem lép. (…) Az önértékelés a mérvadó, bár ezt befolyásolja a csoport többi tagjának vagy a tanárának a törődő visszajelzése.” Ott központi szempont a boldogság, központi érték az autonómia.

Mindezt azért meséltük el, hogy érzékeltessük, mi a tétje annak, hogy sikerül-e megmenteni a Rogers-iskolák zömét, azt a népszerű dél-magyarországi iskolahálózatot, mely több mint ezer, jelentős részben hátrányos helyzetű, illetve tanulási kudarcokat szenvedett gyerekben építi az önbizalmat és az öntudatot, s melynek honlapjáról idéztünk. Bármi is a helyzet azokkal a vádakkal, amelyekre hivatkozva az iskolákat brutális módon év közben föl akarják számolni, a Rogers-iskola az, ami, s lenne lehetőség intézményeinek megtartására más fenntartóval is. Ha nem éppen az lenne a cél, hogy a vádak igazságtartalmától függetlenül elpusztítsák őket.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.